Accenture, Deloitte en aFrogleap dragen bij aan World Summit AI 2018

11 oktober 2018 Consultancy.nl

Vandaag is de tweede dag van de World Summit AI, een jaarlijks congres gecentreerd rondom AI technologie. Onder meer consultancyorganisaties Accenture (hoofdsponsor en Lead Consulting Partner) en Deloitte (sponsor) hebben zich verbonden aan het evenement en leveren diverse sprekers.

De World Summit AI brengt ieder jaar het complete kunstmatige intelligentie (artificial intelligence: AI) ecosysteem bij elkaar, variërend van big techs (bijvoorbeeld koplopers als Google, Facebook, IBM, Amazon, et cetera), tot startups, investeerders en wetenschappers. Het congres trekt deze dagen zo'n 6000+ bezoekers uit meer dan 100 landen en zal een podium bieden aan meer dan 140 sprekers, die hun kennis en expertise zullen delen over technologische ontwikkelingen op het snijvlak van AI. In keynotes, workshops en andere sessies zullen experts uit het veld ingaan op onder meer AI-toepassingen of ethische aspecten van nieuwe technologieën. 

Gisteren werd de 2018-editie van het evenement, dat plaatsvindt in de Amsterdamse Gashouder, afgetrapt door onder andere Mark Wiermans, Managing Director Innovation Center for Smart Services en Netherlands en Lead for AI & Robotics bij Accenture, dit jaar opnieuw hoofdsponsor en Lead Consulting Partner van het congres. Accenture’s Innovation Centre voor Smart Services in Heerlen richt zich op innovatieve diensten die digitale ervaringen verbeteren of vernieuwen. Deze diensten zijn gebaseerd op big data, artificial intelligence, robotics en blockchain. Wiermans is binnen Accenture Nederland verantwoordelijk voor het aansturen van de robotics- en AI-activiteiten binnen Accenture’s strategische, consulting-, digitale en BPO-activiteiten. 

Accenture, Deloitte en aFrogleap dragen bij aan World Summit AI 2018

Accenture

Naast Wiermans verzorgen verschillende andere sprekers van Accenture een inhoudelijke bijdrage tijdens het congres. Zo was een van de keynotesprekers op dag één Athina Kanioura, Global Data Science Lead bij Accenture. Zij verzorgde de presentatie 'How to get real business impact from AI’. Kanioura kan bogen op ruime ervaring en kennis op het gebied van applied statistics en machine learning en in onderwerpen als personalisatie, customer analytics, pricing, omnichannel-optimalisatie, het verbeteren van marketing en communicatie-effectiviteit en contentoptimalisatie. Haar ruime ervaring beslaat onder andere de sectoren telecom, hi-tech industries, life sciences, FMCG en financial services.

Cyrille Bataller, Managing Director Artificial Intelligence bij Accenture, verzorgde gisteren de workshop ‘Applied Intelligence: AI Value Realization at Scale’. Gebaseerd op ervaringen en klantcasussen van Accenture, ging hij in zijn sessie in op hoe AI geoperationaliseerd en industrieën getransformeerd kunnen worden. Bataller behandelde vragen als: ‘Wat zijn de belangrijkste factoren bij het leveren van een end-to-end AI-project (van ontwerp tot levering)?’, ‘Wat zijn misvattingen over AI en kunnen deze aangepakt worden?’. Tijdens de sessie kwamen best practices van AI-architectuur, ontwerp en levering aan bod. 

Verder zal Rumman Chowdhury, Responsible AI Lead bij Accenture, een sessie verzorgen getiteld ‘Developing ethical, accountable and unbiased AI - Building frameworks, that are safe for the Future’. Daarnaast neemt ze vandaag deel aan de paneldiscussie ‘Realising the transformative potential of AI: role of governance’.

Sprekers World Summit AI 2018

Deloitte

Ook zal vandaag Evert Haasdijk, Senior Manager en AI Expert bij Deloitte, een van de keynotesprekers zijn. Haasdijk is al meer dan 25 jaar actief als onderzoeker, consultant en ondernemer in kunstmatige intelligentie, machine learning en datamining. Haasdijk ontwikkelde een machine learning-applicatie om kredietrisico’s te beoordelen en stond, in zijn tijd als CTO bij Capgemini, aan de basis van een succesvolle AI-startup. Sinds begin 2018 werkt hij bij Deloitte als senior manager, waarbij hij zich vooral richt op AI-oplossingen. Op donderdagochtend geeft hij een presentatie over ‘Transparent and accountable AI’.

aFrogleap

Ten slotte leverde – net als vorig jaar* – ook AI expert aFrogLeap**, een ontwikkelaar van innovatieve en digitale producten, een spreker – in de persoon van medeoprichter en voormalig CEO Bart Fussel. De zeer ervaren techondernemer en AI-expert deelde gisteren zijn praktische kennis en ervaring, tijdens een door hem verzorgde sessie over machine learning, getiteld: ‘Skip the AI hype and start using ML as an everyday ingredient’. Ook gaf hij zijn toekomstvisie over de ontwikkelingen van AI en machine learning.

Lees ook: Hoe kunstmatige intelligentie de financiële dienstverlening verandert.

* In 2017 waren Accenture, Synechron en aFrogleap partner van de World Summit AI.

** aFrogleap helpt organisaties om kostenefficiënt te innoveren en nieuwe concepten en producten te valideren. De innovatieve product agency is sinds 2014 onderdeel van Oxyma, een omnichannelspecialist met 300+ professionals, die in datzelfde jaar werd overgenomen door Aegis Dentsu en is verdergegaan als onderdeel van Merkle Nederland.