DAK ontwikkelt met Yellowtail portaal voor hypotheekadviseurs

18 oktober 2018 Consultancy.nl

DAK Intermediairscollectief werkt met Yellowtail aan een online hypotheekportaal waar financieel adviseurs samen met hun klanten kunnen werken aan een hypotheekaanvraag. Het portaal, dat DAK moet helpen mee te groeien in een branche die steeds verder digitaliseert, komt naar verwachting in het eerste kwartaal 2019 beschikbaar voor de financiële adviseurs van DAK. 

DAK Intermediairscollectief is een collectief van en voor onafhankelijke adviseurs op het gebied van verzekeringen, hypotheken en kredieten. Met het nieuwe hypotheekportaal wil DAK tijdswinst en gemak bieden aan zowel de aangesloten adviseurs als hun klanten. Deze klanten kunnen via het online portaal zelf hun adviesgesprek voorbereiden en hun financiële situatie invullen met behulp van moderne technieken. Ook kunnen ze zelf dossierstukken uploaden en de voortgang van hun eigen hypotheekdossier volgen.

“Dit biedt onze kantoren de mogelijkheid om een hybride prijsmodel in te gaan zetten”, legt algemeen directeur Tim Rijvers uit: “Adviseurs kunnen klanten zelf werkzaamheden laten verrichten en dat vertalen in een lager tarief. Dat geeft de klant en adviseur meer flexibiliteit en vertrouwen naar de toekomst.” Daarnaast moet het portaal de klant meer houvast en inzicht bieden in hun hypotheekaanvraag: “Na het advies en het indienen van de hypotheekaanvraag schakelen de acceptanten van DAK, indien de financieel adviseur hiervoor kiest, rechtstreeks met de klant. De kwaliteit en validiteit van de benodigde stukken wordt beoordeeld en vragen kunnen rechtstreeks aan de klant worden gesteld.”

DAK ontwikkelt met Yellowtail portaal voor hypotheekadviseurs

Voor de ontwikkeling van het portaal is DAK de samenwerking aangegaan met Yellowtail, dat meer dan vijftien jaar ervaring heeft in het ontwerpen, bouwen en beheren van digitale, datagedreven softwareoplossingen voor de financiële sector. Zo was het eerder dit jaar betrokken bij de totstandkoming van een online rekentool waarmee werknemers kunnen zien of het voor hen mogelijk is eerder te stoppen met werken. Ook op het gebied van hypotheken ontwikkelde Yellowtail eerder al digitale oplossingen. Zo creëerde het een online instrument dat consumenten inzicht verschaft in hun aflopende aflossingsvrije hypotheek. Daarnaast kwam de fintech vorig jaar met Ockto, een app waarmee hypotheekaanvragers automatisch de noodzakelijke gegevens kunnen verzamelen bij verschillende overheidsinstanties. Eerder dit jaar nam ABN AMRO een minderheidsbelang in Ockto.

“Met Yellowtail als IT-partner wordt bij de implementatie van het portaal gebruikgemaakt van jarenlange ervaring en domeinkennis op het gebied van hypotheekprocessen en digitale gebruikerservaring”, geeft DAK aan in reactie op de keuze voor Yellowtail. “DAK vindt het erg belangrijk dat de klantreis in de online hypotheekomgeving voor zowel de klant als adviseur ijzersterk wordt neergezet.” Ook vanuit Yellowtail wordt verheugd gereageerd op de samenwerking: “Wij zijn heel enthousiast over dit project”, vertelt partner Matthijs Mons. “Eindelijk steekt een grote serviceprovider zijn nek uit om financieel adviseurs in staat te stellen hun klanten voor een groot deel online te bedienen. Dat is echt een grote doorbraak, waar we heel graag aan meewerken.”

DAK geeft tot besluit aan dat er voor de implementatie van de online hypotheekomgeving – die in het eerste kwartaal van volgend jaar klaar moet zijn – nog uitvoerig onderzoek wordt gedaan naar zowel de wensen van de consument als van de hypotheekadviseur.

More on: Yellowtail Conclusion
Netherlands
Company profile
Yellowtail Conclusion is a Netherlands partner of Consultancy.org