Top of Minds bouwt employer marketing uit met Esther de Kruijk

01 juni 2018 Consultancy.nl

Headhunter Top of Minds, die veel werkt met consultants voor zowel consulting-in als consulting-exit plaatsingen, heeft Esther de Kruijk benoemd tot Managing Director Employer Marketing. De Kruijk, die hiervoor jarenlange werkte voor Randstad, zal zich richten op het uitbreiden van Top of Mind’s recruitment marketingdiensten aan klanten.

Top of Minds werd opgericht in 2008. Het recruitmentkantoor werkt voor grote corporate organisaties en startups, waaronder Ahold, ASML, Bol.com, Coca-Cola Enterprises, Coolblue, DSM, FrieslandCampina, Jumbo, NXP, Unilever en Wessanen. Het bedrijf is de afgelopen drie jaar sterk gegroeid, waarin het zijn omvang heeft weten te verdubbelen, naar het huidige personeelsbestand van 32 professionals. “En als het aan ons ligt, dan lukt dat de komende drie jaar weer”, zegt Auke Bijnsdorp, een van de oprichters van Top of Minds.

Onderdeel van deze beoogde ambitie is het verder laten groeien van de vraag naar headhuntingdiensten – de vraag naar hoogopgeleid talent is de laatste jaren enorm gestegen door de solide economie en de veranderende vraag in de markt naar verschillende talenten en vaardigheden. Daarnaast wil Top of Minds groei realiseren door het afsnoepen van marktaandeel van hun concurrenten, zoals bijvoorbeeld Amrop, Egon Zehnder of Korn Ferry en – specifiek binnen het consultingdomein – bijvoorbeeld Fairlane of InsideOut.

Esther de Kruijk

De focus van Top of Minds ligt op hoogopgeleide professionals, die zich reeds in managementposities bevinden, of kunnen doorstromen in deze functies. “Top of Minds richt zich op een doelgroep die lastig te bereiken is voor werkgevers: ambitieuze en succesvolle dertigers, de zelf-startende en transitie-gedreven professionals. Zij krijgen al veel kansen en mogelijkheden voorgeschoteld. Daarom hanteren we het adagium: ‘great stories attract great people’”, legt Esther de Kruijk uit, die deze maand aan de slag is gegaan bij het Amsterdamse kantoor.

Esther de Kruijk, Managing Director Employer MarketingDe nieuwe Managing Director Employer Marketing was hiervoor werkzaam bij Randstad, waar ze zowel manager recruitment als manager e-commerce was. Daarnaast was ze verantwoordelijk voor de go-to-market van een mobile startup binnen Randstad en is ze onlangs teruggekeerd van een tijdelijke uitstap naar een agritech start-up in Myanmar. “Bij Randstad heb ik al ondernemende rollen gehad, waardoor het voor mij een logische stap is om binnen Top of Minds een nieuw businessmodel op te zetten.”

De strategie om employer marketing te combineren met recruitmentdiensten voor de werving van talent op professional- en executive-niveau, is niet nieuw voor Top of Minds, geeft De Kruijk aan, die het zelfs “het geheime wapen” van het kantoor noemt. Een blik op de website van Top of Minds is dan ook veelzeggend: Voor diverse van hun plaatsingen, heeft Top of Minds interviews en business stories opgesteld, die volgens De Kruijk fungeren als een “uitstekende manier” om de aandacht van nieuwe kandidaten te trekken, die zich mogelijk bij hetzelfde bedrijf aansluiten of een soortgelijke rol elders bekleden.

Purpose staat centraal

De Kruijk: “Met een goed verhaal werf je goede mensen. Met een beter verhaal werf je betere mensen. In de huidige war for talent is er slechts één manier om je te onderscheiden. Als werkgever moet jouw verhaal beter zijn dan dat van je concurrent.” Het oude adagium dat kandidaten door een beter salaris over de streep getrokken kunnen worden, behoort inmiddels tot het verleden, geeft De Kruijk aan: “Salaris is slechts een hygiënefactor. Flexibele werktijden, doorgroeimogelijkheden, een snelgroeiend bedrijf vol kansen: het zijn stuk voor stuk zaken waar je als werkgever geen onderscheidend vermogen meer aan kunt ontlenen. Dit is een tijd waarin purpose centraal staat.”

Dit blijkt in het bijzonder te gelden voor millennials, zo blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd door Deloitte en Focus Orange. Zo hechten jonge hoogopgeleide professionals ten aanzien van hun baan meer waarde aan werkinhoudelijke kwesties dan aan financiële compensatie. “Ze vinden het met name belangrijk dat een baan uitdagend is en carrièremogelijkheden biedt. Na deze twee factoren wordt pas gekeken naar het salaris”, schrijven de onderzoekers.

"Iedere werknemer wil bijzonder zijn: de werkgever moet dat tegenwoordig ook faciliteren”, geeft De Kruijk aan, die echter benadrukt dat dit “gemakkelijker gezegd, dan gegaan” is. Vaak zijn recruitmentteams van organisaties overwerkt, of hebben ze simpelweg niet de capaciteit in huis om zulke employer branding campagnes op te tuigen. Ze heeft daarom met de oprichters van Top of Minds afgesproken de employer marketing diensten nu ook als “ongebundelde service’ te gaan leveren – “dus zonder de noodzaak ook werving & selectie af te nemen”, aldus De Kruijk.

Hiermee verbreedt de van oorsprong pure headhunter zich richting de arbeidsmarkt ook in de rol van marketeer. De Kruijk zal een team van business writers, grafisch ontwerpers en online marketeers leiden, die deze recruitment marketinginspanningen zullen gaan leveren.

Nieuws

Meer nieuws over