Headhunter Top of Minds breidt uit naar interim management
Na reeds de markt voor employer branding te zijn ingestapt, is headhunter Top of Minds nu ook het segment voor interim management diensten betreden, met een focus op meer senior en high-end kandidaten. Ian Dove, een voormalig leidinggevende bij Robert Walters en ManpowerGroup, is aangetrokken om Top of Minds Interim Solutions te gaan leiden. “We gaan het op dezelfde manier doen waarmee we ons onderscheiden in de executive-markt: wendbaar, snel en met hoge kwaliteit”, zegt Auke Bijnsdorp, managing partner bij Top of Minds.
Engelsman Ian Dove, de nieuwe leider van de interimpraktijk van Top of Minds, woont en werkt sinds 2001 in Nederland. Hij heeft een uitgebreid trackrecord in bemiddeling van interim: in managementfuncties bij grote recruitmentorganisaties én als ondernemer. Zo was hij onder meer Director bij Robert Walters en ManpowerGroup en bouwde hij de afgelopen drie jaar als oprichter van Bigdatarec aan de niche van big data in de recruitment business. Hoewel de inhoud van dit werk beviel, miste hij de dynamiek van een grotere organisatie en besloot hij liever deel uit te maken van een marktleider.
Bemiddeling naar een hoger niveau
In een reactie op zijn nieuwe uitdaging, geeft Dove aan zich vooral aangetrokken te voelen door het “innovatieve karakter” van Top of Minds, om daar aan toe te voegen: “Dit past perfect bij mij en mijn ambities.” Top of Minds Interim Executives zal zich richten op het bemiddelen van mid-level executives voor corporate organisaties en scaleups. Bijnsdorp geeft aan verheugd te zijn over de versterking met Dove: “Met Ian hebben we de juiste man aan het roer om deze opdracht tot een succes te maken, de interim-markt in Nederland te vernieuwen en de bemiddeling naar een hoger niveau te tillen.”
Gevraagd hoe de nieuwe praktijk zich denkt te gaan onderscheiden in de drukke markt, wijst Bijnsdorp op de bewezen aanpak van Top of Minds, die aan de basis ligt van de ontwikkeling van de organisatie tot een succesvol executive search bureau. Opgericht in 2008, heeft Top of Minds inmiddels een team van 33 professionals, en werkt het voor gerenommeerde klanten als Heineken, SuitSupply, de Bijenkorf, Nu.nl en Aegon. Bijnsdorp: “Interim verdient dezelfde hoogwaardige aanpak als executive search. Dat betekent grondige processen, gedegen long- en shortlists en veel aandacht voor storytelling. Hoe beter je verhaal, hoe hoger de kwaliteit van de mensen die je binnenhaalt.”
“Dat geldt zeker in de markt voor interim professionals. Die haal je niet zomaar binnen, maar moet je verleiden met een goed verhaal dat gebaseerd is op harde data. En dan is het zaak om snel te kunnen schakelen. Precies de mindset van Top of Minds”, legt Bijnsdorp uit. De Amsterdamse headhunter benut hiervoor de expertise van zijn eigen reclamebureau, Top of Minds Employer Branding. De tak creëert “mooie en inhoudelijke content voor werving en selectie”, zowel voor online als offline, aldus de managing partner.
Snel schakelen
Hij voegt toe dat het bureau zijn grote database met kandidaten kan inzetten, waartoe professionals als strategieconsultants, managers in het bedrijfsleven en digitale experts behoren. Door al ruim tien jaar met zulke professionals te werken kent Top of Minds volgens Bijnsdorp de vragen en uitdagingen van organisaties en hun interim managers al voordat de opdracht langskomt: “Zo zijn we scherp en kunnen we snel schakelen.”
De uitbreiding is onderdeel van Top of Minds’ ambitie om in de komende drie jaar te verdubbelen. Aan de arbeidsmarkt zal het niet liggen – werkgevers schreeuwen om talent en het aantal openstaande vacatures staat op een hoogtepunt. In hun zoektocht naar nieuw personeel wenden bedrijven zich steeds vaker naar externe partijen die hen kunnen helpen bij het vinden, selecteren en onboarden van het juiste talent.