Interview: Eyal Oren over zijn Consulting Exit naar Google

05 december 2015 Consultancy.nl

In oktober 2013 verruilde Eyal Oren zijn baan bij McKinsey & Company voor een functie bij Google, waar hij werkzaam is als Product Manager. Top of Minds – het executive search bureau dat Eyal begeleidde bij zijn Consulting Exit en partner van Consultancy.nl – ging met hem in gesprek over zijn leven na consultancy bij Google.

Als informaticus werken bij Google, veel beter wordt het niet.
‘Nee, inderdaad. De cultuur hier op de campus in Mountain View is te gek. Ik werk hier met de beste ingenieurs ter wereld. Qua sfeer lijkt het een beetje op mijn promotieonderzoek, iedereen is super geïnteresseerd in zijn vakgebied. Er is veel ruimte voor ondernemerschap. Nog los van het feit dat ik hier regelmatig in korte broek rondloop en dat we tijdens de lunch Champions League kijken.’

Je bent gepromoveerd in de informatica. Hoe kwam je bij McKinsey terecht?
‘Min of meer per toeval. Ik vond en vind het web heel interessant. Mijn promotieonderzoek en latere postdoc hadden te maken met data op websites – zeg treintijden of voetbaluitslagen - en hoe je computers die data inhoudelijk kunt leren begrijpen. Het onderzoekswerk was boeiend, maar na verloop van tijd wilde ik me breder ontwikkelen en meer impact hebben met mijn werk. Strategieconsulting leek me eerst niks, maar toen ik via Top of Minds in gesprek raakte met McKinsey & Company, zag ik een kans om me heel breed én heel diep met telkens nieuwe strategische problemen bezig te houden. Ik koos vanwege mijn achtergrond vooral voor projecten in de high tech-sector.’ 

Toch besloot je na bijna vier jaar dat het genoeg was.
‘Ja. Ik was op vakantie in Griekenland en maakte de balans op. Welk project was me de afgelopen jaren het meest bijgebleven? Ik realiseerde me toen dat ik bij al die projecten vooral herinneringen had aan de mensen met wie ik had samengewerkt. Maar de cases inhoudelijk? Ik wilde terug naar een onderwerp dat me echt interesseert – het web. Toen was er eigenlijk maar één bedrijf waar ik aan dacht. Ik heb nergens anders gekeken.’

Wat doet een product manager bij Google?
‘Elke Product Manager heeft zijn eigen product. Zo moet je het ook echt zien: jij bent de baas erover en mag in principe zelf weten hoe je het aanpakt. De ingenieurs hier zijn heel knap, maar weten niet altijd wat ze moeten bouwen. Als Product Manager definieer je het product, zij maken het. Op dit moment werk ik aan YouTube-advertenties, die pre-rolls die je voor je favoriete filmpjes ziet. Op internet kun je veel bete r zien dan op tv in hoeverre een reclame aanslaat, en wie je welke advertentie wil voorschotelen. Enerzijds technisch heel ingewikkeld, wat ik als informaticus interessant vind, maar anderzijds met sterke marketing- en salesaspecten. Dankzij mijn tijd bij McKinsey snap ik ook hoe zulk soort organisaties werken.’

Wat viel je het meest op na je overstap?
‘De verschillen zijn minder groot dan je zou denken. Qua cultuur lijkt het hier erg op consultancy. Het is sterk no-nonsense, er is geen bureaucratie, er zijn geen vaste procedures, het gaat echt om bouwen en leveren. En je kunt het ook gewoon zeggen als iets een slecht idee is, sterker nog, dat wordt van je verwacht. Aan de andere kant is het netwerk hier wel belangrijker. Bij McKinsey wordt je groei binnen de organisatie vrij rationeel bepaald: ze kijken naar de resultaten, er is weinig interne politiek. Hier spelen connecties een belangrijkere rol. Dat was ook een reden te kiezen voor Google in Californië, en niet bijvoorbeeld in Zürich of Moskou. Hier kun je wat zichtbaarder zijn. Bovendien is mijn vrouw voor de helft Amerikaans.’

Welke learnings uit de consultancy komen je nu goed van pas?
‘Dat zijn er eigenlijk drie – oud-McKinseyanen praten altijd in drieslagen, haha. Eén: ik heb geleerd hoe mensen te beïnvloeden zonder dat ik formeel het gezag over ze heb. Dat is een heel nuttige vaardigheid, waarmee je verder komt dan wanneer je botweg het machtswapen erbij moet pakken. Twee: de vraag bij McKinsey was altijd ‘waar is impact?’ Wat zijn de belangrijkste issues van een probleem en hoe kunnen we die in korte tijd concretiseren? Dat helpt enorm om teams te focussen. En drie: presenteren aan machtige mensen is niet eng, maar juist een kans. Ik heb bij McKinsey geleerd hoe je een goed verhaal vertelt in een presentatie, met precies genoeg details. En ook dat je daarbij de moed hebt om te zeggen wat niet wenselijk is. Een CEO of Senior Manager heeft maar beperkt de tijd en moet een besluit nemen. Die presentatiemomenten moet je gebruiken, ook als je een vervelende waarheid gaat vertellen.’

More on: Top of Minds
Netherlands
Company profile
Top of Minds is not a Netherlands partner of Consultancy.org