Retailer Omoda klaar voor omnichannel toekomst met OIL oplossing
Met de implementatie van de Magnus Omnichannel Integration Layer (OIL) heeft retailbedrijf Omoda zijn online en offline customer experience naar een volgend niveau getild. Alle klantprocessen, zoals inkoop, logistiek en customer service draaien nu op de nieuwe IT-oplossing, waardoor Omoda zijn klantervaring heeft verbeterd en tegelijkertijd de efficiency heeft verhoogd.
Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda is één van de grootste aanbieders van schoenen, tassen en accessoires. Het bedrijf verkoopt meer dan 250 schoenenmerken vanuit de twintig filialen door het land, en steeds belangrijker, via het online kanaal Omoda.com.
Om concurrerend te kunnen blijven in een markt die wordt gekenmerkt door een hoge mate van concurrentie (denk aan Zalando, TopShoe of Van Haren), besloot het management van Omoda om te investeren in de IT-infrastructuur, die de basis vormt voor de dienstverlening richting klanten. Hiervoor ging het familiebedrijf de boer op om de meest geschikte oplossing te vinden en na een zoektraject viel de keuze uiteindelijk op de OIL-oplossing van Magnus. OIL staat voor Omnichannel Integration Layer – een naam die beschrijft wat de oplossing doet: het integreert alle processen en werkstromen die omnichannel mogelijk maken. De leverancier van OIL, Magnus, is een advies- en technologiebureau uit Naarden met ongeveer 150 professionals in dienst en gespecialiseerd in onder meer de retailbranche.
Na maanden van hard werken, is de OIL-oplossing nu volledig operationeel en ondersteunt alle klantgerichte processen, van bestelling tot bezorging. Het systeem slaat alle kenmerken van een product op, zoals de attributen, productfoto’s en productgroep, en de catalogus. OIL zorgt ervoor dat klanten al deze informatie eenvoudig in de webshop en in de winkels kunnen vinden, en kan deze informatie in het zoek- en matchingproces filteren zodat klanten precies kunnen vinden wat zij zoeken.
Een ander proces dat door OIL wordt gefaciliteerd, is het logistieke proces. Zodra een klant een bestelling plaatst in de webshop (mobiel, tablet of laptop), dan wordt deze via OIL verwerkt. Deze informatie wordt doorgegeven aan het magazijn en de supply chain-afdeling, zodat schoenen geselecteerd kunnen worden in het magazijn (order picking) en hun weg kunnen vinden naar de klant.
In dat proces schuilt de grootste winst voor de bedrijfsvoering van Omoda. In het magazijn van het retailbedrijf staan veel packing stations, waar de pakketten klaargemaakt worden voor verzending. Elk packing station heeft diverse printers staan voor pakbonnen, labels en retourbonnen. OIL stuurt alle printers aan en zorgt dat op het juiste printstation de juiste documenten voor de betreffende order wordt geprint. En als het pakket gereed is voor verzending, zorgt OIL voor een directe integratie met bezorgdiensten als Bpost, DHL en PostNL.
Ook klanten in de winkel worden (onbewust) geholpen door het nieuwe systeem: de Tablet Assisted Sales-oplossing die door Omoda-werknemers wordt gebruikt (of via self-service) geeft hetzelfde signaal af richting de bedrijfsvoering. Voor alle kanalen geldt dat het loyaliteitsprogramma van Omoda wordt ondersteund door OIL. Met dat programma kunnen klanten van Omoda punten sparen met hun aankopen, die worden bijgeschreven op hun account. Deze punten kunnen ze vervolgens inzetten voor korting op de volgende aankoop. Alle transacties binnen het loyaliteitsprogramma (uit elk kanaal) worden via OIL verwerkt.
Andere processen die via het nieuwe systeem worden bediend, omvatten inzicht in de voorraad (het checken van voorraad in het filiaal van voorkeur), reserveringen (online reserveren van producten en deze in een fysieke winkel ophalen), order lifecycle management (inzicht in de status van producten door de logistieke keten) en retourneren (terugzendingen van klanten). Voor laatsgenoemd proces werkt Omoda via OIL met een unieke code op de doos. Eenmaal terug in het magazijn kunnen de medewerkers die de retouren afhandelen het artikel in OIL scannen en zien dan door de unieke code direct bij welke order deze hoort.
Met de end-to-end oplossing geïnstalleerd, geeft Gertie Bin, marketing & e-commerce manager bij Omoda, aan dat het bedrijf klaar is voor de omnichannel toekomst. Een belangrijke strategische prestatie voor de retailer: volgens een onderzoek van de Ecommerce Foundation, is online shoppen vandaag de dag in ons land goed voor een waarde van €25 miljard. Met het veranderende winkelgedrag zal de waarde naar verwachting de komende jaren alleen maar verder toenemen – negen van de tien Nederlanders shopt weleens online.
Over de samenwerking met Magnus zegt Bin: “De ondernemersmentaliteit van Magnus OIL sprak Omoda aan bij de keuze voor een nieuw pakket. Dit hebben zij tijdens de integratie waar gemaakt door op alle fronten te laten zien dat ze samen ondernemen, meedenken en, net als Omoda, altijd openstaan voor innovatie. Dit zorgde voor een fijne samenwerking met een goed eindresultaat.”
Gerelateerd: Magnus OIL helpt JBC met kroning tot beste omnichannel retailer van België.