Magnus OIL helpt JBC met kroning tot beste omnichannel retailer van België
Belgische retailer JBC Fashion is tijdens het RetailDetail Omnichannel Congres gekroond tot de beste omnichannel retailer van België. Het familiebedrijf werd door de jury geprezen voor diverse best practices op het gebied van omnichannel. Zo krijgt JBC onder andere veel lof voor zijn nieuwe, ‘mobielvriendelijke webshop’, de ‘soepele koopervaring via alle kanalen’ – zowel mobiele of desktopaankopen als aankopen in de winkel of kiosk – en ten slotte voor zijn ‘krachtige IT-architectuur’, die dit alles mogelijk maakt.
JBC Fashion werd opgericht in 1975 toen oud-wielrenner Jean Baptiste Claes zijn eerste winkel opende in Schulen, België. Sindsdien is JBC, met zo'n 145 winkels en webshops verspreid over België, Luxemburg en Duitsland, uitgegroeid tot één van de belangrijkste modeketens in de regio. Om bij te blijven met de snel veranderende retailwereld lanceerde JBC Fashion, dat met zijn hoofdkantoor is gevestigd in Houthalen, enige tijd geleden een groot transformatieprogramma. Met het programma wilde de modeketen zijn omnichannel-dienstverlening professionaliseren. Aanleidingen voor de stap waren onder meer de toenemende concurrentie en eisen vanuit klanten en het veranderende winkelgedrag van ‘bricks’ naar ‘clicks’: voor traditionele retailers veelal de bekendste, meest genoemde uitdagingen. Bovendien wordt de markt voor online aankopen steeds volwassener.
Naast te zorgen dat de klant centraal staat in alle verkoop- en marketinguitingen en ook in alle interne processen waarmee klanten bediend worden, besloot JBC Fashion ook zijn architectuur aan een upgrade te onderwerpen. IT-systemen zijn vandaag de dag niet weg te denken als het gaat om het streven naar een complete omnichannel-ervaring, en fungeren bovendien als de belangrijkste ‘enabler’ voor alle door winkelmedewerkers en voor het online kanaal uitgevoerde activiteiten. Jo Braeckman, Chief Transition Officer (CTO) bij JBC, licht het belang van de transitie toe: "Het opzetten van een nieuwe omnichannel-architectuur is voor ons cruciaal om onze ambities te kunnen waarmaken."
De CTO voegt eraan toe dat het bedrijf hiertoe zijn blik ook naar buiten heeft gericht, om ervoor te zorgen dat het traject in goede banen geleid kon worden. “We hebben specifiek gekozen voor een best of breed-architectuuraanpak. Om dit te kunnen realiseren, hebben we beroep gedaan op de beste producten en partners.”
Een van die partners was het Nederlandse Magnus, dat een bewezen trackrecord heeft in het ondersteunen van retailers bij het digitaliseren van hun bedrijfsvoering en het toekomstbestendig maken van hun bedrijfsmodellen. In navolging van branchegenoten als America Today, CoolCat, Floris van Bommel, WE Fashion en Zeeman, vroeg JBC Fashion het bureau om te begeleiden bij de implementatie van zijn omnichannel-architectuur en bij het implementeren van de Magnus OIL (Omnichannel Integration Layer), een van de oplossingen van het adviesbureau.
Magnus OIL
Magnus OIL is een flexibele software-integratielaag die snel nieuwe e-commerce processen kan opzetten, waaronder sales-, supply chain- en backoffice-activiteiten. Te denken valt aan het optimaliseren van de klantenservice, verkopen en retouren, het ordermanagement en de ondersteuning voor productverrijking. Ook het verkopen en leveren vanuit verschillende voorraadlocaties en het toevoegen van extra verkoopkanalen en externe partners wordt gerealiseerd door Magnus OIL.
De afgelopen maanden heeft een gezamenlijk team van JBC en Magnus hard gewerkt aan de nieuwe omnichannel-architectuur. Vorige maand was het zover: toen ging de nieuwe infrastructuur live. “Deze nieuwe architectuur maakt het ons mogelijk onze klanten zowel online als offline nog een betere winkelbeleving te bieden, ongeacht waar ze zich bevinden, thuis, onderweg of in één van onze winkels”, aldus Braeckman. De nieuwe architectuur ondersteunt de gevarieerde omnichannel-processen van JBC. Het platform koppelt verschillende backend-processen en -systemen, waaronder Salesforce Commerce Cloud, Selligent, Microsoft AX, het Centric-kassasysteem, Marketplaces, externe logistieke dienstverleners en de Carriers.
De verandering van infrastructuur heeft inmiddels geleid tot verschillende voordelen voor JBC Fashion. Zo gaan bestellingen naar de juiste partners met de functionaliteiten ship-from-store, pick-from-store, of fulfillment door het centrale e-commerce magazijn van Bleckmann. Dit heeft als groot voordeel voor de retailer dat de kans op ‘mispicks’ sterk vermindert, omdat het product altijd wel ergens op voorraad is. Het biedt ook meer gemak voor klanten – afhankelijk van de voorraadlocatie kan de klant ervoor kiezen om zijn pakketje op te halen in de winkel, of thuis te laten bezorgen. OIL houdt klanten gedurende het proces voortdurend op de hoogte: via Selligent eMail krijgen klanten zo veel als mogelijk inzicht in alle contactmomenten. Ook voor de klantenservice vormt de nieuwe laag een aanzienlijke verbetering. De klantenservice heeft nu realtime-inzicht in de orderstatussen, retouren en refunds, en kan zijn klanten zo op elk moment in het proces goed van dienst zijn.
Beste omnichannel retailer van België
De sprong voorwaarts is niet onopgemerkt gebleven in de Belgische retailwereld. Nog geen maand na het live gaan kreeg JBC Fashion op het RetailDetail Omnichannel Congres de prijs uitgereikt voor de beste omnichannel retailer van België. Volgens de jury onderscheidt JBC zich niet alleen met een “knappe, nieuwe mobielvriendelijke webshop” die personalisatiemogelijkheden biedt, maar vooral met een “geslaagde integratie” van alle backend-systemen om de klanten een op-en-top omnichannel-ervaring te kunnen bieden.
André Damsteegt, vanuit Magnus verantwoordelijk voor de Magnus OIL-dienstverlening, zegt dat hij trots is op het project en de erkenning vanuit de branche. “Met OIL heeft JBC het fundament neergezet voor een naadloze omnichannel-ervaring. Uitstekende integratie van off- en onlineprocessen maakt het voor de klant mogelijk om zijn ideale customer journey uit te stippelen. Daarbij zijn digitale kanalen en winkels zo met elkaar verweven, dat het contact met klanten veel persoonlijker en authentieker wordt. En dat brengt de missie van JBC (‘Allemaal tevreden klanten die via #JBCFamily hun hippe outfit met de rest van de wereld delen’) een dikke stap dichterbij. En met de lovende woorden van de jury van de RetailDetail Omnichannel Awards zijn we natuurlijk enorm trots”, sluit Damsteegt af.