YAG-consultants krijgen training inspirerend spreken van IG&H Consulting

28 februari 2018 Consultancy.nl

Op 15 februari 2018 reisden de consultants van de Young Advisory Group (YAG) af naar het kantoor van IG&H Consulting & Interim in Utrecht. Daar gaven Linda de Jong (oud YAG’er) en Lisa Klein Goldewijk van IG&H een training over inspirerend spreken. Cas Peeters, adviseur bij de YAG, doet verslag.

“Het was een fantastische training waar enige introductie aan vooraf moet gaan”, begint Peeters. Hij verwijst naar de uitreiking van de Golden Globes, waar begin dit jaar Oprah Winfrey een – volgens velen - memorabele toespraak gaf, die veel aanwezigen in tranen deed uitbarsten, een gevoel van saamhorigheid creëerde en uitmondde in een staande ovatie van het publiek. Sommigen noemden de toespraak van Winfrey zelfs ‘presidentieel’.

Peeters: “De impact die Barack Obama, Martin Luther King en Oprah Winfrey met hun toespraken kunnen maken, is ongekend. IG&H heeft de YAG
 getraind in het geheim van inspirerend spreken.” Hij legt uit dat iedere toespraak of presentatie staat of valt met content en delivery. “Ga maar bij jezelf na. Ken je mensen die geweldige inhoud vertellen, maar het gewoon net niet over weten te brengen? Of die ene collega die eigenlijk nooit echt iets toevoegt, maar toch iedereen van zijn mening weet te overtuigen?”
YAG consultants krijgen training inspirerend spreken van IG&H Consulting

Inspirerend spreken

Peeters vertelt hoe de YAG’ers in de training leerden dat een goed verhaal bestaat uit de volgende opbouw: ‘Ramp’, ‘Inhoud’ en ‘Dessert‘: “Tijdens de ‘Ramp’ vertel je over de relevantie van jouw verhaal en trek je de aandacht van de luisteraar. Je vertelt je kernboodschap in één krachtige zin en sluit af met het benoemen van de drie punten waar je het over gaat hebben.” Na de ‘Ramp’ wordt dieper ingegaan op de drie delen van het verhaal: de ‘Inhoud’. “Zorg hierbij dat je het onderscheid tussen de delen duidelijk bewaart”, aldus Peeters.

Ten slotte wordt afgesloten met het ‘Dessert’. Peeters: “ Hier geef je een gevoel mee aan je publiek dat aansluit op het verhaal dat je hebt verteld. ‘They may forget what you said, but they will never forget how you made them feel.’ Hij voegt toe dat het bij inspirerend spreken vaak minder draait om het resultaat, maar meer om hoe de spreker iets heeft aangepakt.

Tijdens de training, die werd verzorgd op het kantoor van IG&H
, leerden de deelnemende YAG’ers ten slotte hoe ze het opgestelde ‘perfecte verhaal’ vervolgens mooi konden verpakken. Drie aandachtspunten vormden daarbij de essentie: volume, toonhoogte en emoties. Peeters licht de drie punten toe. Over het volume zegt hij: “Hard praten is soms helemaal niet nodig. Je kunt ontzettend veel aandacht trekken door te luisteren.” Ten aanzien van de factor toonhoogte wijst hij op het feit dat een diepe, zware stem autoriteit en een hogere stem enthousiasme uitstraalt. Tot slot benadrukt hij dat sprekers niet bang voor emoties moeten zijn: “Als je een keer je stem wilt verheffen omdat de resultaten schrikbarend zijn, dan mag dit best.” Om een inspirerend en overtuigend verhaal neer te zetten draait het volgens Peeters uiteindelijk maar om een ding: “oefenen, oefenen, en nog eens oefenen.”

De afgelopen periode kregen de consultants van de YAG al
een training bij McKinsey & Company, werkten ze aan een uitdagende case bij YGroup, ontvingen ze een ‘Results Delivery’ training bij Bain & Company, een datagerichte training bij VODW en werd een training verzorgd door betaalspecialist Adyen.

Gerelateerd: Student-consultants van de YAG gaan langs bij YGroup in Amsterdam.


×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup