Belgische Duval Union Consulting betreedt Nederlandse consultancymarkt

25 januari 2018 Consultancy.nl

Duval Union Consulting, een Belgisch consultancybureau gespecialiseerd in digitale transformaties, heeft de Nederlandse markt betreden. De opening van het nieuwste kantoor in Amsterdam komt kort nadat het advieskantoor – waarvan het hoofdkwartier is gevestigd in Gent – ook al zijn vleugels uitsloeg naar het Midden-Oosten. 

In 2009 opgericht door de Belgen Jo Caudron en Dado Van Peteghem, is Duval Union Consulting vandaag de dag een bureau met een team van zo’n twintig consultants. Alle teamleden specialiseren zich in een bepaald onderdeel van digitale transformatie – “we helpen bedrijven ‘future-proof’ te worden in de digitale wereld”, aldus medeoprichter Caudron.

Tot de klantenkring van Duval Union Consulting behoren grote Belgische bedrijven als Belfius en Febelfin (financiële sector), autoproducenten als Renault en Volvo, mediabedrijven Sanoma en de Persgroep (dat ook in ons land sterk vertegenwoordigd is met onder meer de Volkskrant, Het Parool en Trouw) en drankproducenten Spa en Douwe Egberts. “Met onze aanpak helpen we klanten uit alle bedrijfstakken: van producenten tot dienstverleners, van B2C en B2B tot industriële markten en zowel profit- als non-profitorganisaties en bedrijven uit de publieke sector”, legt Caudron uit. 

Het kantoor heeft zijn succes voor een groot deel te danken aan zijn naar eigen zeggen unieke benadering van digitale transformaties, die inmiddels wereldwijd wordt gebruikt door meer dan honderd bedrijven. In 2013 lanceerden Caudron en Van Peteghem de eerste editie van hun boek ‘Digital Transformation - Prepare your organisation for the future’ dat, volgend op het succes in de managementwereld, anno 2018 wordt verkocht in meer dan 55 landen. Het boek heeft van Caudron en Van Peteghem in alle uithoeken van de wereld bekende sprekers en adviseurs gemaakt en het stond aan basis van diverse internationale projecten waar Duval Union Consulting aan werkt(e) in onder meer Denemarken (Danfoss), Frankrijk (Orange en Thalys), Zweden (Volvo) en Dubai (Chalhoub Group).Belgische Duval Union Consulting betreedt Nederlandse consultancymarkt

Internationale ambities

Door deze laatstgenoemde klant, een luxury retailer uit het Midden-Oosten, werd Duval Union Consulting ingeschakeld om te adviseren bij het uitstippelen van een nieuwe digitale strategie. De opdrachtgevers, de gebroeders Chalhoub – die binnen de regio behoren tot de meest invloedrijke bestuurders in de retailsector – kwamen op het spoor van de twee Belgen door het lezen van hun boek. Bijna een jaar later leverden de consultants de nieuwe strategie af. Naar volle tevredenheid van de Arabieren, wat er mede toe leidde dat de twee bedrijven besloten hun samenwerking uit te bouwen tot een consultancy joint venture. Hiermee was Duval Union Consulting Midden-Oosten geboren, en sinds begin dit jaar heeft het Belgische consultancykantoor ook een vestiging in Dubai, die de gehele Midden-Oosten regio bedient, van Libanon en Egypte tot de VAE en Saudi-Arabië. 

“Als gevolg van ons succesvolle consultancyraamwerk is ons team gegroeid. En zijn we inmiddels actief (ver) buiten de grenzen van België”, blikt Caudron tevreden terug op de expansie. Hiermee volgt het kantoor in de voetssporen van menig ander van oorsprong Belgisch adviesbureau dat een succesvolle internationalisering onderging, waaronder Capco – dat vandaag de dag vestigingen heeft in negentien landen, verspreid over Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika – en projectmanagementspecialist Projective – dat beschikt over kantoren in België, Nederland, Frankrijk, de UK en Duitsland.

Nieuw kantoor in Amsterdam

Met de opening van het nieuwe Amsterdamse filiaal komt het aantal kantoren van het bureau op drie. Ons land staat al een tijdje hoog op het verlanglijstje, bekent Caudron. Dit omdat het bureau in Nederland, net als in België, merkt dat organisaties worstelen met vraagstukken rondom digitale transformatie. “Wat speelt er allemaal, welke ontwikkelingen komen er op ons af en hoe moeten wij onze strategie én organisatie daarop inrichten? Dit zijn strategische vragen die we regelmatig in de praktijk horen”, aldus Caudron.

Dat cliënten het vaak lastig hebben met het realiseren van digitalisering is inmiddels een bekend gegeven. In het kielzog van de snelle opkomst van technologie staan bedrijven oog in oog met allerlei nieuwe uitdagingen, van het Internet of Things (IoT) en de cloud tot robotics en cybersecurity. Digitale disruptie is een ander dominant thema in boardrooms, allemaal vanwege de schijnbaar onbegrensde kansen – en dus ook risico’s – die kunnen voortvloeien uit digitale concurrentie. Omdat het allemaal nieuwe uitdagingen betreft, wenden organisaties zich frequent tot externe specialisten die zich op dit vlak hebben gespecialiseerd en beschikken over de nodige ervaring.

Jo Caudron, Dado Van Peteghem, Jeroen de Groot

Consultants opereren aan het voorfront van de ontwikkelingen, met als gevolg dat de markt voor digitale transformatie het afgelopen jaar is geëxplodeerd tot een waarde van maar liefst $23 miljard. Hiermee is het segment binnen luttele jaren van een relatief klein deelgebied uitgegroeid tot een sector die goed is voor maar liefst eenvijfde van de waarde van de complete wereldwijde adviesbranche. “In de huidige context van exponentieel toenemende digitalisering moeten bedrijven en organisaties hier actief op inspelen, en vaak ontbreekt het hen aan de juiste strategische inzichten én aan de organisatiestructuur om hiermee aan te vangen”, legt Caudron uit.

Om leiding te geven aan de Nederlandse vestiging, heeft Duval Union Consulting Jeroen de Groot binnengehaald. De Groot is zelf al 25 jaar actief in de wereld van businesstransformaties en wordt binnen het landschap gezien als kennisexpert. Dit was voor Caudron en Van Peteghem ook een van de redenen waarom ze bij hem uitkwamen om de nieuwe venture te runnen. “Wij kennen Jeroen al enkele jaren. Hij heeft veel gepubliceerd en diverse prijzen gewonnen in het vak”, zegt Caudron. Van Peteghem voegt toe: “Met Jeroen hebben we een pragmaticus aan boord die met de juiste portie creativiteit organisaties kan helpen de stap te maken naar de digitale toekomst, inclusief de doorvertaling naar de juiste organisatie-inrichting.” 

Evanals de Belgische vestiging, zal Duval Union Consulting Nederland zich richten op zowel strategie als executie. Door de gehanteerde aanpak waait er echter een frisse wind door de vestiging, benadrukt De Groot: “Wij willen Nederlandse bedrijven helpen met een pragmatische aanpak rondom digitale business-strategie.” Het kantoor werkt hierbij anders dan de traditionele advieskantoren die vaak worden ingeschakeld, zoals McKinsey, Deloitte of Accenture. “Wij onderscheiden ons door een gedegen en tegelijk zeer praktische aanpak om organisaties daadwerkelijk een stapje verder te helpen. En dat het werkt, blijkt wel uit de succesvolle toepassing bij inmiddels meer dan honderd bedrijven.

Hij voegt toe: “Geen dikke rapporten of lange trajecten van zes maanden. We zijn een no-nonsense club gefocust op resultaat, met allemaal specialisten in digitalisering”, aldus De Groot, die hiervoor partner was bij Novius.

Gevraagd naar de ambities, laat hij weinig los over concrete targets voor de vestiging. Wel zegt hij dat het bedrijf zich eerst succesvol wil nestelen tussen de top van het digitale landschap: “We willen een belangrijke speler worden in de sector.” Helemaal nieuw is de Nederlandse markt niet: vanuit Gent werden eerder al klanten in ons land bediend, zoals financiële dienstverlener Argenta en koffieproducent Douwe Egberts. “Mijn ambitie is om zoveel mogelijk organisaties in Nederland, zowel profit als non profit, te helpen bij het uitstippelen van de juiste stappen richting hun (disruptieve) toekomst”, besluit De Groot.

Nieuws

Meer nieuws over