Strategy& betreedt Belgische consultingmarkt met Brussels kantoor
Dankzij het nieuwe logo dat prijkt boven de ingang van PwC’s kantoor in Brussel, gevestigd aan de boulevard de la Waluwe, is het merk nauwelijks te missen: ‘Strategy&’. Met de lancering van de strategische tak van PwC in België, mikt de Big Four zakelijke dienstverlener erop grote strategische partijen als McKinsey, BCG en Roland Berger uit te dagen binnen het Belgische strategiesegment.
Met ongeveer 3.000 adviseurs is Strategy& het op-vijf-na-grootste strategisch adviesbureau ter werld, na het ‘MBB’-trio (McKinsey, BCG, Bain), Oliver Wyman en A.T. Kearney. Het kantoor werd in 2014 opgericht nadat Booz & Company door PwC werd overgenomen, in een deal die naar verluidt $1 miljard waard was. Vanwege een contractuele overeenkomst die met Booz Allen Hamilton werd gesloten toen dit kantoor zich opsplitste, werd de nieuw ontstane entiteit vervolgens geherpositioneerd als Strategy&.
Strategy& België
Strategy& heeft een uitgebreide footprint in Europa en ontplooide al activiteiten in onder meer de UK, Duitsland en in Nederland. Alleen in België was Strategy& nog niet actief. Tot op heden stuurde de strategisch adviseur zijn plaatselijke projecten in België aan met teams van andere landenorganisaties, met name uit Frankrijk en Nederland (waar onlangs twee nieuwe partners zijn aangesteld). In navolging van de groeiende vraag naar de geboden diensten in de Benelux, waar de markt door blijft groeien, heeft Strategy& nu besloten ook vanuit België te gaan opereren.
Lead partner: Fernand Dimidschstein
Om leiding te geven aan Strategy& België, heeft het kantoor Fernand Dimidschstein aangetrokken, een voormalig Accenture partner met bijna dertig jaar ervaring in management consulting en investment banking, onder meer opgedaan bij BNY Mellon en JP Morgan. Dimidschstein sloot zich in februari van dit jaar aan bij het kantoor en is de afgelopen maanden druk bezig geweest het fundament te leggen om het filiaal draaiende te krijgen en het team op te bouwen.
Dimidschstein’s voornaamste gebieden van expertise zijn digitale transformaties, innovatie binnen het financiële domein (FinTech), verzekeringen (InsurTech) en omni-channel strategieën, evenals de automatisering van processen via robotisering. In een reactie op het aanstellen van Dimidschstein, laat Axel Smits, voorzitter van PwC België, weten: “De digitale wereld breekt barrières af, waardoor bedrijfsstrategieën tegenwoordig digitale strategieën zijn. We willen ons richten op het gebied van digitale strategie in de breedste zin, dat wil zeggen digitale transformatie en branchebrede strategische partnerships, net zoals artificial intelligence en procesautomatiseringstechnologieën.”
In lijn met zijn wereldwijde aanpak, zal ook de Belgische afdeling van Strategy& zich richten op het bieden van ‘pragmatische strategische adviesdiensten’, variërend van strategieontwikkeling tot implementatie. Smits benadrukt de synergie waar het kantoor gebruik van kan maken, dankzij de expertise die wordt geboden door moedermaatschappij PwC: “Samen kunnen Strategy& en PwC alles bieden dat Belgische klanten nodig hebben, allemaal onder één dak: toonaangevend strategisch advies in combinatie met bewezen ervaring in de uitvoering en een internationaal netwerk.”
Strategy& wil concurreren met de traditionele koplopers in het land – alle grote strategy consultancykantoren bevinden zich in België, vooral in Brussel. Gevraagd naar hoe Strategy& zich denkt te gaan onderscheiden, wijst Smits op de samenwerkende aanpak die diepgeworteld zit in het DNA van het kantoor: “Bovenop het geven van advies en het doen van aanbevelingen, werken we vooral samen met onze klanten. De wereld kent tegenwoordig meer onzekerheid dan ooit en als een gevolg hiervan staan organisaties voor niet eerder vertoonde bedreigingen. Het is daarom steeds belangrijker om niet alleen een solide strategie te ontwikkelen, maar deze ook uit te voeren. Dus is het belangrijk om dicht bij de bestuurders te blijven gedurende hun reis.”
Innovatie
Een ander thema dat hoog scoort in de dienstprioriteiten van Strategy& België is innovatie. “Een CEO die aan innovatie denkt, ongeacht in welke branche deze actief is, moet denken aan Strategy&”, stelt Dimidschstein. Uit onderzoek van PA Consulting Group komt naar voren dat innovatie ‘top of mind’ is onder bestuurders, waarvan 66% toegeeft dat ze van mening zijn dat hun onderneming zonder innovaties niet zal overleven.
Om CEO’s te helpen begrijpen hoe innovatie ze vooruit kan helpen, is het kantoor diverse diensten aan het ontwikkelen om zijn klanten met behulp van incubators te helpen contact te leggen met startup-bedrijven, universiteitsnetwerken en leiders op het gebied van technologie. Strategy& België is momenteel ook een innovatiecentrum aan het bouwen op de zesde verdieping van het kantoor in Brussel. De ruimte zal bestuurders van een omgeving voorzien, waarin ze kunnen brainstormen over innovatieve strategieën. In de innovatieruimte worden zij in staat gesteld om concreet te werken met prototypes en nieuwe businessmodellen.
Innovatielabs winnen momenteel aan sterk aan populariteit onder adviesbureaus. Eerder dit jaar opende Cognizant zijn eigen innovatielab in Londen, terwijl McKinsey en BCG ook digitale labs lanceerden in Belgrado, Singapore en nog vele andere steden.