Finance & Control specialist Fagro draait recordjaar in Duitsland
Een bestaan als marktleider in Limburg was voor Fagro geen aanleiding om op haar lauweren te rusten. In tegendeel. Een simpele rekensom leerde dat Nordrhein-Westfalen, de Westerse deelstaat van onze oosterburen, een hoger inwonersaantal kent dan alle twaalf de Nederlandse provincies bij elkaar: potentie. In 2010 werd er dan ook een Fagro-vestiging in Düsseldorf opgestart die inmiddels mét succes de strijd aangaat met 1.200 concurrenten. Om dat te bereiken, nam Fagro haar eigen slogan ter harte: Improving your performance.
Met het Nederlandse Fagro-model als basis werd in Düsseldorf van start gegaan. Een blauwdruk waarmee de Duitse collega’s moeilijk voet aan de grond kregen bij de oosterburen. Drie jaar geleden werd met de komst van de nieuwe vestigingsdirecteur van Fagro Düsseldorf, Boris Kandels, het roer omgegooid en de strategie specifiek op de Duitse markt afgestemd.
Duitse markt
Boris Kandels: “De Nederlandse en Duitse markt kun je niet met elkaar vergelijken. Waar het in Nederland gebruikelijk is dat professionals met regelmaat van baan wisselen en elders ervaring opdoen, heeft dat in Duitsland een negatieve uitwerking op je curriculum vitae. Hier is het streven zo lang mogelijk bij dezelfde werkgever in vast dienstverband te blijven. Dat houdt tevens in dat professionals een direct dienstverband bij onze cliënten prefereren. De Duitse regelgeving laat daarnaast weinig speelruimte voor partijen als Fagro.”
Breder palet
Om de Duitse markt toch optimaal te bedienen, koos Boris Kandels ervoor de oorspronkelijke Fagro-diensten te completeren tot een breder palet. “Natuurlijk hebben we het model waarin we Fagro-consultants inzetten bij onze cliënten. Ter aanvulling bemiddelen we ook tussen uitzendkrachten en cliënten met een tijdelijke behoefte én zijn we gespecialiseerd in werving en selectie.” Daarnaast heeft de Duitse vestiging een breed vizier. “We richten ons op het hele scala aan projectmanagement, waar finance & control een onderdeel van vormt.”
Toekomst
2016 was het beste jaar dat Fagro Düsseldorf tot op heden draaide. Er moest drie jaar geïnvesteerd worden alvorens het nieuwe businessmodel haar waarde bewees. Dat heeft volgens Boris Kandels ook deels te maken met het opbouwen van relaties. “In Duitsland moet je zeker twee of drie jaar investeren in de ontwikkeling van duurzame relaties. We zijn nu pas op het punt dat we daar de vruchten van kunnen plukken.” Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “We hebben een ambitieus team van gedreven en creatieve professionals. Het is ons streven om samen een groei van vijfentwintig procent te realiseren dit jaar.”
Fagro is sinds augustus 2014 onderdeel van DPA, een groot uitzend- en detacheringsconcern.