Terugblik op eerste editie Consulting Captains Dinner
Eind vorig jaar vond de eerste editie van het Consulting Captains Dinner plaats. Samen met Visuele Notulen zijn de belangrijkste bevindingen en ervaringen samengevat.
De organisatie van het Consulting Captains Dinner, Consultancy.nl en ROA, kijkt terug op een geslaagd evenement. Meer dan honderd CEO’s, partners en bureaudirecteuren kwamen, veelal vergezeld door een young professional (1 YP per bureau) af op het evenement, dat werd gehouden in Hoog Vuur in Amersfoort. Elkaar ontmoeten in een informele setting en kennisdeling vormden de centrale thema’s van de avond.
Het programma van het Consulting Captains Dinner bestond uit drie ronden. Na de opening door dagvoorzitter Michael van der Velden van Andersson Elffers Felix (AEF), werd gestart met de eerste ronde waarin verschillende subsessies werden georganiseerd. Ard-Pieter de Man, decaan en professor van Sioo, leidde een sessie naar aanleiding van zijn onderzoek naar nieuwe businessmodellen in de adviesbranche, terwijl Joost Beukers van Verdonck, Klooster & Associates (VKA) sprak over de impact van ICT op het adviesvak.
Johan van Triest van BMC Advies verzorgde een gespreksronde getiteld ‘Cowboy of Hulpsheriff ‘, waarin hij inging op de sterke opkomst van ZZP’ers in het advieslandschap, en de rol die (ZZP)adviseurs innemen in de markt. Tijdens deze eerste sessies kregen de aanwezige adviseurs de eerste kleine gerechtjes aangeboden als voorafje.
Na afronding van de eerste sessies nam Larry Zeenny, medeoprichter van Consultancy.nl, het woord. Hij presenteerde de resultaten van de Consulting Captains Survey, die in de weken voorafgaande aan het event was ingevuld door meer dan 150 CEO’s en partners uit de Nederlandse adviesbranche. Uit het onderzoek kwam onder meer naar voren dat de meerderheid van de CEO’s de komende jaren een sterke groei verwacht en dat de opkomst van ZZP’ers door ongeveer een derde van de bestuurders als een dreiging wordt gezien.
Na het hoofdgerecht, volgde opnieuw een ronde met subsessies. Daarin ging Hans van der Spek van Berenschot in op de eerste resultaten van de Consulting Salary Survey, terwijl Joost Voerman (Twynstra Gudde) en Ronald van Rijn (JBR) sessies verzorgden over de belangrijkste uitdagingen waar adviesbureaus nu en de komende jaren mee kampen. Albert Jansen van BMC sprak over diverse hoofdpijnpunten in de sector.
Na het dessert was het tijd om de avond af te sluiten. De laatste drankjes gingen rond en de aanwezigen grepen de gelegenheid nog een keer aan om met vakgenoten te spreken. Het was de eerste keer dat zoveel partners en directors uit de branche in een ruimte bijeen waren. Veel gesprekken gingen dan ook over thema’s die veel van de adviesbureaus bezighouden, van projecten en marktontwikkelingen, tot het werven van talent en dreigingen van buitenaf.
Gedurende het evenement liep een team van Visuele Notulen rond, bestaande uit fotografen, notulisten en cartoonisten, om de avond in kaart te brengen. Dat heeft geresulteerd in een boekje vol met anekdotes, citaten, interviews en cartoons, dat de positieve sfeer van de avond goed illustreert.
Zo vertelt Jan van Veenen van PBLQ: “Het is een interessante formule. De toegevoegde waarde van een avond als het Consulting Captains Dinner is het uitwisselen van kennis en ervaring.” Guido Kilsdonk van SeederDeBoer zag de avond vooral als een mogelijkheid om “om ons heen te kijken” en “te investeren in concullega’s”. Dagvoorzitter Michael van der Velden stelde: “Mij valt op dat we ontzettend openhartig zijn naar elkaar. We weten elkaar nu te vinden.”
Ook onder de Young Professionals viel de avond in de smaak. Mike Leerdam van Projective zegt achteraf: “Ik vond het leuk om de voor mij persoonlijk wat minder bekende bureaus te ontmoeten.” Lisa van den Berg van Korn Ferry Hay Group gaf aan: “Het meest bijzondere is dat ik merk dat, onafhankelijk van in welk vakgebied je opereert, de rollen erg op elkaar lijken.”
Zeenny sluit af: “Het Consulting Captains Dinner was wat mij betreft geslaagd. De hoge opkomst, de openheid, de interesse, het netwerkgehalte, daar zijn we blij mee.”