Finance & Risk-specialist Solid Professionals bestaat tien jaar

01 maart 2017 Consultancy.nl

Solid Professionals, een advies en interim bureau op het gebied van Finance & Risk, viert dit jaar haar 10-jarig jubileum. In de afgelopen tien jaar is het adviesbureau van een startup uitgegroeid tot een team dat inmiddels vijfenzeventig personen telt. Partners Wim Meijer, Marcel van Wersch en Hans van Doesburg delen hun ervaringen over de afgelopen periode en blikken vooruit.

Het was tien jaar geleden toen Wim Meijer en Marcel van Wersch hun krachten bundelden en samen Solid Professionals oprichtten. De twee professionals kenden elkaar van Jufidet, een financiële dienstverlener, waar beiden ongeveer vijf jaar werkten. Uit die samenwerking ontstond een bijzondere band. Nadat Meijer drie jaar als zelfstandige actief was geweest, besloten ze in 2007 om samen de sprong in het diepe te wagen. De derde partner van Solid Professionals, Hans van Doesburg, sloot zich in 2010 aan en werd drie jaar later benoemd tot partner.

Sinds de start richt Solid Professionals zich op zakelijke dienstverlening op het gebied van Finance & Risk. De oprichters waren afkomstig uit dat vakgebied en in lijn met hun eigen achtergrond, lukte het Solid Professionals dan ook snel om een sterk track record op te bouwen, vooral binnen het financial services domein. Tot de klantenkring van het advieskantoor behoren grote namen als ABN Amro, ING, Rabobank, a.s.r., Achmea, Vivat, Nationale Nederlanden en de Volksbank, maar ook bedrijven in andere sectoren zoals Essent, Vitens en Propertize.

Waar het bureau zich in zijn vroege jaren vooral richtte op werving & selectie en detachering, hebben de partners de afgelopen jaren hun dienstverlening ontwikkeld in meer integrale praktijken. Solid Professionals | Advisory neemt de consultancy dienstverlening voor haar rekening en Solid Professionals | Interim levert opdrachtgevers hoogwaardige managers en professionals op tijdelijke basis. Bovendien heeft Solid Professionals een talentontwikkelingsprogramma voor young professionals – een tweejarig traineeshipprogramma dat starters klaarstoomt voor een carrière in het financiële domein. Daarnaast heeft het bureau inmiddels diverse dochterondernemingen, zoals: Hermes | Partners, IVVO en DNFS. 

Solid-Professionals-bestaat-10-jaar

Om meer te weten te komen over de bijzondere reis die de drie ondernemers de afgelopen jaren met Solid Professionals hebben afgelegd, stelde Consultancy.nl enkele vragen aan Meijer, Van Wersch en Van Doesburg:

Proficiat met de bijzondere mijlpaal. Hoe gaan jullie het tienjarig jubileum dit jaar vieren?

Van Wersch: Het gehele jaar staat in het teken van ons jubileum. We vieren het jubileum met diverse evenementen* waar iedereen die de afgelopen 10 jaar heeft mogelijk gemaakt een plaatsje krijgt. Collega’s, klanten, familie, vrienden en de goede doelen die we een warm hart toedragen.

Wat waren de ambities toen jullie Solid Professionals tien jaar geleden oprichtten? Vanaf welk moment zijn jullie Solid Professionals als een succesverhaal gaan beschouwen?

Meijer: Marcel en ik hebben altijd voor ogen gehad en gehouden om een leuk bedrijf op te bouwen samen met alle medewerkers. Focus intern op betrokkenheid en persoonlijke groei van medewerkers en richting de klant op vertrouwen en impact.

Solid Professionals werd een succesverhaal toen talentvolle medewerkers de ruimte en verantwoordelijkheid pakten om sturend te zijn in hun eigen ontwikkeling en die van collega’s en zo ook onze organisatie verder hielpen in de ontwikkeling. 

Van Doesburg: Tja, dat is voor mij net wat anders omdat ik een paar jaar na de start instapte. Wel ben ik begonnen met de idee om het bedrijf mee op te bouwen en als dat lukte ook mede eigenaar te zijn. Terugdenkend denk ik dat het een succes zou vinden als we binnen een aantal jaar een bedrijf opgebouwd zouden hebben dat bekend staat om haar mensen & kwaliteit van dienstverlening en waar vrijheid, verantwoordelijkheid en ondernemen centraal staat. En dat is eigenlijk wel gelukt!

Wat zien jullie als het hoogtepunt van Solid Professionals in de afgelopen jaren?

Meijer: De doorontwikkeling van diverse medewerkers, die binnenkwamen als student of junior en na verloop van tijd het verschil zijn gaan maken binnen onze organisatie en daarbij ook de verantwoordelijkheid zijn gaan dragen voor het succesvol maken van andere collega’s binnen de organisatie. Zij zijn het DNA van Solid Professionals geworden. 

Van Wersch: Waar we vandaag staan. Een uitzonderlijk mooie klantenportefeuilles, langdurige relaties, een fantastisch team en altijd met beide benen op de grond.

Het uitbouwen van een onderneming gaat in de regel gepaard met zowel ups als downs. Terugkijkend op de afgelopen jaren, welke problemen/uitdagingen zijn volgens jullie cruciaal geweest om met Solid Professional te komen waar jullie nu staan?

Van Doesburg: De markt was natuurlijk best een uitdaging. daarbij hadden we nog geen naamsbekendheid binnen onze klanten & kandidaten doelgroep. Goede mensen binnenhalen en aan je binden is altijd een uitdaging.

Meijer: De Financiële Crisis kwam voor ons hard binnen, waarbij binnen een hele korte periode de vraag vanuit de markt wegviel. Dit was nieuw voor ons, want voor die tijd waren klanten en (onbeperkte) vraag standaard aanwezig. 

De crisis heeft ons geleerd om hard te werken voor de klant; inhoud geven aan het duurzaam opbouwen van de klantrelatie en om na te denken hoe je impact realiseert voor diezelfde klant.

Bovenstaande geeft – in the end – ook het vertrouwen dat je bestaansrecht hebt en daarmee heb je ook weer een stimulans om next steps te zetten.

Wim Meijer, Marcel van Wersch en Hans van Doesburg

Hoe verklaren jullie de sterke groei van Solid Professionals van de afgelopen jaren? En hoe heeft het bureau zich al die tijd van de concurrentie kunnen onderscheiden?

Van Wersch: Voor een deel hebben we na de economische crisis de wind in de zeilen. De macro-economische omstandigheden zijn goed voor ons. Tegelijkertijd hebben we ook in de moeilijkere tijden continu aandacht gehouden voor onze relaties. Die aandacht, het opbouwen van een relatie met klanten en medewerkers, betaalt zich nu uit. 

Meijer: Het verschil wordt vanzelfsprekend gemaakt door onze mensen; goede medewerkers, die talentvol en loyaal zijn en dit combineren met hard werken. Onze klanten herkennen dit en zijn daardoor ook loyaal aan ons. We doen inmiddels met diverse klanten al 10 jaar on-going zaken

De adviesbranche ondergaat vandaag de dag enorme veranderingen: traditionele businessmodellen staan onder druk en klanten verwachten veel meer expertise en risicodeling. Hoe hebben jullie Solid Professionals klaargestoomd om de komende jaren succesvol te kunnen zijn?

Meijer: We geloven in onze toegevoegde waarde voor de klant vanuit onze niche Finance & Risk, gecombineerd met onze dienstverlening Advisory, Interim support en ons Young Professional Programma. Binnen de Finance & Risk kolom lossen we gewoon de issues op, waar onze opdrachtgevers tegen aanlopen; het maakt ons niet uit of dit kennisintensieve vraagstukken zijn, ondersteuning bij piekbelasting is of toch het aantrekken van jong talent.

Van Doesburg: We zijn intern continu aan het kijken of onze dienstverlening nog wel aansluit bij wat onze klanten zoeken. Dit doen we enerzijds door goed met onze klanten in gesprek te blijven, maar ook door bijvoorbeeld een business team dat zich bezig houdt met marktontwikkelingen en hoe we daar op in kunnen spelen. Alles kan in principe worden omgegooid, dus kom maar op met andere verdienmodellen!

Afgelopen maand is Solid Professionals door NRC Carrière verkozen tot een van de beste werkgevers van ons land. Hoe verklaren jullie de goede reputatie van Solid Professionals als werkgever?

Van Wersch: We hebben het tot onze ambitie gemaakt een Topwerkgever te zijn. Hier is de afgelopen jaren veel aandacht en energie naar uit gegaan. Op dit moment hebben we een totaal pakket met aandacht voor Opleidingen van Kennis en Vaardigheden. Persoonlijk Leiderschap staat centraal. Hieromheen veel aandacht voor vitaliteit én gezelligheid.

Van Doesburg: We zijn als bedrijf heel erg betrokken bij elkaar. Het voelt als een familie. Hard werken wanneer het nodig is, maar tijd voor je privé net zo goed als daar extra aandacht nodig is.

Tot slot, waar liggen de ambities voor Solid Professionals in de komende jaren?

Meijer: Genoeg ambities…. In 2020 willen we (objectief gemeten) een topwerkgever zijn, de preferred partner voor onze relaties binnen de F&R kolom zijn en zou het leuk zijn als we gestart zijn met ons buitenlands avontuur.

* De evenementen die Solid Professionals dit jaar onder andere organiseert zijn de volgende: in januari een knallende opening met collega’s en op 9 februari de Alumni Winter BBQ met (oud) collega’s, Young Professionals, relaties, etc. In maart een Ontbijtsessie (voor relaties), in april de opening van het nieuwe kantoor (op de Maliebaan 75, verhuizing gepland voor eind maart) en in mei een Charity Event veiling voor Roparun (voor relaties, kandidaten, klanten, etc). Op 2-3-4 juni vindt de Roparun zelf plaats, in september volgt de Alumni Zomer BBQ en in oktober/november organiseert het bureau een Ontbijtsessie Extraordinaire (voor relaties). Houd voor meer informatie over de evenementen van Solid Professionals ook de Events-pagina in hun bedrijfsprofiel in de gaten. 

More on: Solid Professionals
Netherlands
Company profile
Solid Professionals is a Netherlands partner of Consultancy.org