Magnus lanceert interne innovatiecompetitie Innovation Labs

22 april 2016 Consultancy.nl

Om de kennis van zijn eigen professionals zo goed mogelijk te benutten heeft Magnus, een bureau uit Naarden, onlangs de ‘Magnus Innovation Labs’ gelanceerd. “Een plek waar consultants slimme ideeën voor hardnekkige problemen en toepassingen van nieuwe technologieën bedenken”, aldus Willem Hulshof, managing partner van de consultancytak Magnus Red.

Innovatie wordt steeds belangrijker in het internationale bedrijfsleven. Volgens onderzoek van BCG onder bestuurders is innovatie een van de belangrijkste factoren voor de concurrentiepositie van bedrijven. Dat innovatie tot de topprioriteiten van bestuurders hoort is ook zichtbaar in de financiële cijfers. Een onderzoek van Strategy& toont aan dat de innovatie uitgaven van ’s werelds grootste multinationals ieder jaar weer recordhoogtes bereiken.

Ook in de consultancybranche is innoveren cruciaal om de concurrentie voor te blijven. Bij adviesbureaus komt hier nog een andere onderscheidende factor bij kijken: zij hebben vaak veel slimme mensen in dienst, die zich continu begeven op het snijvlak van toekomstgerichte business modellen en technologische vooruitgang.

Ter inspiratie, en om innovatie te stimuleren, hebben de consultants van Magnus onlangs hun eigen ‘Innovation Labs’ gelanceerd. Magnus is een adviesbureau uit Naarden, dat zich voornamelijk richt op consultancy en IT Services. Het idee ontstond tijdens een brainstormsessie en in november vorig jaar werd hun idee gerealiseerd met de eerste Innovation Lab-sessie. In deze lab-sessie gingen de adviseurs aan de slag met drie kwesties: een manier om de vloot van leaseauto’s zuiniger in te zetten, een toepassing voor de nieuwe Augmented Reality technologieën en een slimmere manier om maandafsluitingen te doen. Consultants van de vier verschillende onderdelen van Magnus gingen uiteen in drie groepen, om hun concepten verder uit te werken.

Een overzicht van de drie concepten die zijn voortgekomen uit de sessie:

Werkende app
De eerste groep, de (L)easy-riders, ontwikkelden een app om lease-berijders te attenderen op prijzen van tankstations in de buurt. De app introduceert daarnaast een onderlinge competitie voor welke collega tegen de laagste brandstofprijzen tankt, evenals een spaarprogramma, waarbij consultants punten verdienen voor goedkoper tanken. In eerste instantie is de app bedoeld voor fossiele brandstoffen, maar ook een uitbreiding voor laadpalen is mogelijk volgens de bedenkers. Ook bleef het niet bij een concept; de groep had terplekke een eerste werkende versie van de app gemaakt en in de Google Play Store gepubliceerd.

Augmented Retail
‘De Brickies’ presenteerden Augmented Retail, een concept waarbij consumenten via Augmented Reality in de winkelstraat geattendeerd worden op hun online favorieten, interessegebieden en verlanglijstjes. In eerste instantie via mobiele telefoons, en later ook via wearables zoals smart watches en smart glasses. Magnus: “Dit geeft retailers cross-selling kansen en slaat de brug tussen ‘bricks-and-clicks’.”

Real-time administratie
The ‘artful administrators’, de laatste groep, heeft een manier bedacht om de financiële administratie praktisch overbodig te maken. Via Artificial Intelligence kunnen e-mails, online aankopen et cetera automatisch omgezet worden in financiële verplichtingen en voorzieningen. Het concept heet ABC, wat staat voor ‘Always Be Closing’, en zorgt ervoor dat er eigenlijk elke dag een afsluiting wordt gedaan. “Zo weet men elke dag hoe het bedrijf er financieel voor staat”, aldus de initiatiefnemers.

Na een paar uur zweten presenteerden de groepen hun oplossingen aan Magnus’ eigen Dragon’s Den: partners Hans Hoogsteen, André Damsteegt en Willem Hulshof. Hoogsteen en Hulshof zijn beiden founding partners van Magnus en Damsteegt geeft leiding aan Magnus Green, het Technology Solutions onderdeel van het bureau. Na lang beraad door de Dragon’s Den werd het Augmented Retail tot winnaar uitgeroepen. De consultants hebben vervolgens twintig dagen de tijd gekregen om het concept verder uit te werken.

Hulshof laat tegenover Consultancy.nl weten dat ‘Innovation Labs’ een groot succes was en dat de adviesfirma heeft besloten om het initiatief in 2016 een vervolg te geven. In de loop van de komende maanden zullen er verschillende Innovation Labs-sessies worden georganiseerd.

In februari dit jaar organiseerde branchegenoot Atos Consulting ook een eigen Dragons’ Den competitie.