Atos Consulting Dragons' Den zet innovatie intern op de kaart

02 maart 2016 Consultancy.nl

Atos Consulting heeft de eerste editie georganiseerd van zijn eigen Dragons’ Den. Het idee kwam voort uit een interne brainstormsessie in 2015 en werd verder ontwikkeld tot een groot intern evenement dat innovatie stimuleert en getalenteerde professionals een podium biedt voor hun ideeën. De Dragons’ Den was een groot succes, vertelt Bas Stroeken, Executive Business Consultant bij Atos Consulting, tegenover Consultancy.nl en zal daarom een vervolg krijgen, ook in het buitenland.

De afgelopen jaren is innovatie voor veel organisaties een steeds belangrijker speerpunt geworden. Recent onderzoek van The Boston Consulting Group toont aan dat innovatie bovenaan het strategische prioriteitenlijstje van veel bestuurders staat. Bedrijven zetten zich steeds meer in om innovatie te koesteren en te stimuleren. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van Strategy& dat de wereldwijde uitgaven aan innovatie (R&D) het afgelopen jaar een recordhoogte hebben bereikt van $680 miljard. Ook zijn de investeringen van bedrijven in innovatieve startups in 2015 stevig toegenomen, naar $128 miljard. Tot slot heeft innovatie er voor gezorgd dat businessmodellen flink op de schop moeten, en bedrijven veranderen in toenemende mate hun benadering van innovatie. Daarbij wordt een grotere focus op ‘agile’ (wendbaarheid), ‘lean’, en technologie voor organisaties steeds belangrijker om innovatievoordeel te creëren.

Ook in de adviesbranche speelt innovatie een steeds grotere rol. Bureaus innovatief zijn om zich te kunnen onderscheiden van hun concurrenten – bijvoorbeeld door toekomstbestendige diensten te ontwikkelen of door nieuwe verdienconcepten zoals het in rekening brengen van resultaatfees te omarmen. Bovendien moeten bureaus ook zelf over innovatieve vaardigheden beschikken om klanten hierin te kunnen adviseren, onder het motto ‘practice what you preach’. Want consultancybureaus die zelf op innovatief gebied achterlopen, kunnen maar moeilijk serieus worden genomen wanneer zij klanten adviseren op het gebied van toekomststrategieën en digitale transformaties.

Ook voor Atos Consulting, de consultancytak van zakelijk dienstverlener Atos, wordt innovatie een steeds belangrijker thema, zowel intern als naar zijn klanten toe. Om de ruimte voor innovatie te vergroten binnen het bureau lanceerde Atos Consulting begin dit jaar in Nederland de ‘Atos Consulting Dragons’ Den’, geïnspireerd door het gelijknamige Britse tv-programma ‘Dragons’ Den’. In dit programma krijgen startende ondernemers drie minuten de tijd om hun business ideeën te pitchen aan een panel van rijke investeerders – de Dragons. Als de pitch goed gaat en de investeerders overtuigd zijn, kunnen zij besluiten om zelf in de onderneming te investeren.

Bas Stroeken, Executive Business Consultant bij Atos Consulting, vertelt tegenover Consultancy.nl over de manier waarop zijn organisatie op het idee kwam om het tv-programma concept om te zetten tot een intern innovatie-event: “De Dragons’ Den is ontstaan uit de wens om de ontwikkeling van Atos Consulting te accelereren.” Volgens Stroeken ontstond het idee eind 2015 tijdens een brainstorm sessie met Nederlandse collega’s. Nadat het idee was voorgelegd aan de partners werd Dragons’ Den al snel ontwikkeld tot een concreet initiatief. “De partners reageerden meteen positief”, vertelt Stroeken, “en dus duurde het niet lang voordat het concept vorm kreeg als een daadwerkelijk evenement.”

Interne consultingteams werden uitgenodigd om innovatieve ideeën te bedenken. In totaal dienden 21 teams een idee in voor de Dragons’ Den. “Meer dan we hadden verwacht”, aldus Stroeken. De Dragons onderwierpen de 21 ideeën aan een grondige toetsing, waarna de acht beste teams werden uitgenodigd om deel te nemen aan de finale. Rode draad in het initiatief was om niet-declareerbare uren (‘non-billable hours’) zo effectief mogelijk in te zetten ten bate van de professionele groei van Atos Consulting. David Maister, voormalig professor aan Harvard Business School en expert op het gebied van leidinggeven aan zakelijke dienstverleners, zei ooit: “Declareerbare uren bepalen je inkomen, maar niet-declareerbare uren bepalen je toekomst.” En dus gingen de deelnemers op zoek naar de beste manier om deze uren effectief in te zetten. “Hierbij keken de deelnemers naar een scala van invalshoeken, waaronder persoonlijke ontwikkeling, marketing & sales, kennisdeling, snelheid van innovatie, en analytics”, licht Stroeken toe.

Deelnemers werden gevraagd om een hoogwaardige business case aan te dragen met daarin de uiteenzetting van hun idee, een toelichting van de gebieden waarop het idee betrekking heeft, hoeveel daarin geïnvesteerd moet worden, en welke mensen er aan zullen meewerken. In dit proces werden zij met coaching bijgestaan door Hester Macrander, cabaretier en deskundige op het gebied van taal, communicatie, gedrag en theater.

Op 21 januari was het zover; toen vond de eerste editie van de Atos Consulting Dragons’ Den plaats is het UCK Theater in Vleuten. De acht teams van finalisten pitchten hun ideeën tegenover de vijf Atos Consulting Dragons: Hubert Loots, Abbas Shahim, Wilbert van der Kruk (alle drie partners van Atos Consulting), Marianne Hewlett (Chief Marketing Officer van Atos Nederland) en Ard Pieter de Man (voormalig partner van Atos Consulting en nu decaan van Sioo). De druk was groot – maar liefst 250 collega’s woonden de pitches en daaropvolgende uitspraak van de Dragons bij, wat volgens Stroeken een “inspirerende sfeer” opleverde.

Nadat alle pitches waren beoordeeld door de jury werden in totaal vier teams verkozen tot winnaars. “Ik was absoluut impressed! De energie van de pitches voelde ik in mijn Dragon stoel! Stevig doordachte innovatieve voorstellen die mij op geen moment tot “I’m out!” deden besluiten. Heerlijk!”, aldus Loots. Een winnaar werd gekozen door het publiek en de overige drie door de jury, die ook één team aanwees als overall winnaar. Lid van het team dat de publieksprijs won, Brechje Boer – van Elteren, zei in een reactie: “Super blij, ook met de publieksprijs, echt heel cool! Wij hebben een idee ingebracht wat nogal afwijkend en innovatief is. Dat het management daar nu vierkant achter gaat staan en dat wij hiervoor als team de ruimte krijgen om het echt te gaan doen, ja dat geeft veel vertrouwen.” Alle vier de teams kregen uiteindelijk het (uren)budget waar zij om hadden gevraagd, waarmee ze het idee verder kunnen uitwerken en uiteindelijk implementeren. Daarnaast kregen de teams een MT sponsor toegewezen, en werden er experts aan de teams toegevoegd om zo hun plannen te versterken.

Terugkijkend op het evenement, geeft Stroeken aan dat het “een groot succes” was. “Een indrukwekkende prestatie, zeker met het oog op het feit dat dit de eerste keer was dat een dergelijk event werd georganiseerd en dat het in zo’n korte tijd uit de grond gestampt is. We gaan hier absoluut een vervolg aan geven,” aldus Stroeken, die daar aan toevoegt: “De meeste mensen in het publiek hadden achteraf spijt dat zij zelf niet op de bühne stonden.” Om die reden verwacht hij ook de volgende editie veel animo vanuit het consultantsbestand. “Het evenement heeft niet alleen een aantal inhoudelijke verbeteringen en ontwikkelingen opgeleverd,” stelt hij, “maar het heeft ook belangrijke neveneffecten: een gevoel van trots op het versterken van Atos, betrokkenheid vergroten, en talenten het podium bieden.”

Het evenement heeft de aandacht getrokken van andere onderdelen van de Atos Groep, en dat is ‘mooi meegenomen’ volgens Stroeken, maar: “Het gaat er nu vooral om dat de gekozen teams resultaten laten zien, dat deze effectievere inzet van niet-declarabele uren echt zijn vruchten afwerpt, daar draait het immers om.”