Wereldwijde R&D investeringen stijgen naar 680 miljard

09 november 2015 Consultancy.nl

Uitgaven aan R&D bij de grootste bedrijven ter wereld zijn ten opzichte van vorig jaar met 5% gestegen naar een totaal van $680 miljard, blijkt uit onderzoek van Strategy&. Vooral in de sectoren computer en elektronica, gezondheidszorg, auto, en software en internet wordt veel in innovatie geïnvesteerd. Het rapport benadrukt daarnaast dat zowel ‘te veel’ als ‘te weinig’ investeren zijn weerslag kan hebben op de prestaties, en dat er geen duidelijke statistische relatie tussen R&D investeringen en prestatiecijfers bestaat.

Sinds 2004 neemt Strategy&, de strategie consultancytak van Big Four kantoor PwC, het wereldwijde innovatielandschap onder de loep in het kader van haar ‘Global Innovation 1000’ onderzoeksrapport. De studie beschrijft de innovatietrends van 1.000 beursgenoteerde bedrijven die het meest in R&D (Research & Development) investeren. Voor de 2015-editie onderzocht het consultancybureau 207 bedrijven in 23 landen, met een gezamenlijke R&D footprint van ruim 2.000 R&D-locaties in meer dan 60 landen. Bovendien zette het bureau een online survey uit onder 369 wereldwijde innovatieleiders.

R&D spending by the Global Innovation 1000

Uit het onderzoek blijkt dat de investeringen in R&D het afgelopen jaar sneller zijn gegroeid dan in de periode daarvoor. In 2014 kwamen de totale investeringen van de 1.000 grootste R&D investeerders op een bedrag van $647 miljard. In 2015 wordt naar verwachting een totale investering gedaan van $680 miljard, waardoor de samengestelde groei (CAGR) van de afgelopen tien jaar stijgt naar 5,4%. De stijging van meer dan 5% ten opzichte van 2014 is des te opvallend omdat in de voorgaande jaren de groei veel lager lag – 3,8% in 2013 en 1,4% in 2014. In totaal zijn de uitgaven aan R&D sinds 2005 met 70% gestegen.

R&D Spending by Industry

De hoeveelheid kapitaal die bedrijven in verschillende sectoren in R&D investeren verschilt aanzienlijk. De grootste investeerders in R&D zijn te vinden in de computer en elektronica branche en de zorgsector met respectievelijk $166 miljard en $145 miljard. Het afgelopen jaar daalde het totaalbedrag in het computer en elektronica segment echter met 0,7%, terwijl de uitgaven in de gezondheidszorg met 6% stegen. Volgens voorspellingen van de strategieconsultants zal de gezondheidszorg tegen 2019 de grootste investeerder in R&D zijn.

Het software en internetsegment heeft de afgelopen jaren een gigantische groei doorgemaakt, kijkend naar de R&D-uitgaven. Sinds 2011 zijn de investeringen in R&D in dit segment meer dan verdubbeld tot $76 miljard in 2015 – hiermee is de industriesector gepasseerd als de op drie na grootste investeerder.

R&D spend as % of revenue

De intensiteit van de R&D activiteiten – als percentage van de omzet dat wordt geïnvesteerd in R&D – is dit jaar iets gegroeid ten opzichte van 2014. Voor een groot deel is deze groei ontstaan door een daling van 1% van de omzet in de verschillende sectoren, die voornamelijk komt door een dalende omzet in de chemie- en energiesector vanwege dalende olieprijzen. R&D-uitgaven worden vaak voor de middellange termijn vastgezet, wat zorgt voor verhoogde activiteit. Op de lange termijn, vanaf 2005, is de activiteit echter gedaald, met een CAGR van -1,2% en een 10-jaar gemiddelde van 3,7%.

The Performance Disadvantage of the Bottom 10 percent of Spenders

Het rapport benadrukt dat, hoewel bedrijven aanzienlijke hoeveelheden geld spenderen aan R&D, ‘te veel’ investeren niet altijd betere uitkomsten oplevert. ‘Te weinig’ uitgeven hangt echter nauw samen met slechte prestaties ten aanzien van de operationele winst. Volgens Strategy& is groei in operationele winst voornamelijk te behalen door de uitgaven op het niveau van de midden-geïndexeerde 80% te houden.

Het bureau merkt tenslotte op dat – kijkend naar de belangrijkste indicatoren die bedrijfssucces meten – R&D-investeringen geen garantie zijn voor succes. Zo is er bijvoorbeeld geen statistische relatie aan te tonen tussen R&D-uitgaven en een hoger(e) verkoopresultaat, winst, operationele winst, marge uit bedrijfsvoering, netto winst, nettomarge, marktaandeel of totaal aandeelhoudersrendement.

More on: Strategy&
Netherlands
Company profile
Strategy& is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Strategy& is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, India, Netherlands, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.