been mc sponsor Corporate Strategy Execution Forum 2016
Morgen en vrijdag vindt de 2016-editie van het Corporate Strategy & Execution Forum plaats. Tientallen bestuurders en senior managers uit het bedrijfsleven zullen het evenement bijwonen om nieuwe inzichten op te doen over de trends en ontwikkelingen op het gebied van strategie-executie. Adviesbureau been management consulting (been mc) heeft zich opnieuw als partner aan het evenement verbonden en zal zijn visie geven over strategie-executie. Bovendien presteert het de resultaten van hun onderzoek naar de staat van strategie-executie anno 2016.
De afgelopen jaren is de zakenwereld in een alsmaar sneller tempo veranderd door tal van technologische ontwikkelingen, waaronder digitalisering. Dit heeft ervoor gezorgd dat organisaties hun manier van werken drastisch hebben moeten aanpassen. Waar organisaties vroeger vooruit konden met strategische tienjarenplannen, zijn deze vandaag de dag niet langer toekomstbestendig. Onder meer nieuwe innovatieve spelers in de markt verstoren in rap tempo het speelveld en dwingen bedrijven hun businessmodellen opnieuw onder de loep te nemen.
Daarnaast valt of staat succes tegenwoordig veel meer met hoe strategieën daadwerkelijk tot uitvoering worden gebracht. Een recent onderzoek van A.T. Kearney laat zien dat winnende strategieën tegenwoordig een tijdskader hebben van maximaal drie tot vijf jaar. En zo blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) dat het vooral executie-factoren als wendbaarheid (‘agility’), lean en technologie zijn, die een bepalende rol spelen in het creëren van onderscheidend vermogen.
Of het nu gaat om businesstransformaties, herstructureringen, of post-fusie integraties; strategie-executie heeft een discutabel track record. In het kort komt het erop neer dat verandertrajecten in het merendeel van de gevallen hun vooraf gestelde en vaak optimistische doelstellingen – op basis van strategische plannen – niet weten te realiseren. De executie van strategie is moeilijk om een aantal redenen. Zo heerst er in veel bedrijven vaak een aversie tegen verandering en ontbreekt het met name aan een gedeelde visie van alle stakeholders. Daarnaast is het essentieel dat er binnen de organisatie een changecultuur wordt omarmd, door effectieve communicatie en een efficiënt performance management systeem dat goed gedrag stimuleert. Bovendien speelt effectief leiderschap een bepalende rol, leiders moeten immers fungeren als een voorbeeldfunctie.
En zo zijn er nog meer onderzoeken, succesfactoren, checklists en best practices te noemen, die het geheim achter succesvolle strategie-executie proberen te ontrafelen. Ondanks deze enorme hoeveelheid aan kennis, worstelen veel bestuurders en managers met dit vraagstuk. Om deze doelgroep te ondersteunen en hun kennis op dit gebied te versterken, zal op 7 en 8 april Thought Leader Global* het Corporate Strategy Execution Forum organiseren, een evenement dat zich uitsluitend richt op vraagstukken rondom strategie-implementatie.
Dit jaar vindt het tweedaagse evenement alweer voor de zevende keer plaats en ook deze editie zullen deelnemers van multinationals samenkomen om nieuwe inzichten op te doen en kennis te delen op uiteenlopende gebieden. Zo worden thema’s behandeld als corporate strategy, change management, transformaties en leiderschap, maar is er bijvoorbeeld ook aandacht voor tips voor het runnen van sterke Project Management Offices (die veranderportfolio’s monitoren), de omgang met conflicterende belangen (matrix organisaties), de adoptie van technieken als agile en lean, en HR vraagstukken.
Het Corporate Strategy & Execution Forum 2016 zal worden bijgewoond door tientallen executives and senior managers, waaronder Marc de Hartog (COO van Corbion), Frank Schnaebele (Executive Director bij UBS), Alberto Bernard (HR Director EMEA bij Generali), Rene Kirkeskov Olesen (Head of Strategy Execution bij DONG Energy) en Anton Telegin (Group Director Commercial Transformation bij VimpelCom).
Net als vorig jaar, heeft been management consulting (been mc) zich verbonden als sponsor en key partner aan het evenement. Het consultancybureau uit Badhoevedorp richt zich op verbetertrajecten, organisatieveranderingen en het aanbrengen van focus binnen organisaties. Klanten van been mc bevinden zich onder meer binnen de sectoren FMCG, food, consumenten elektronica, hightech en biotech.
Tijdens de 2016-editie van het Corporate Strategy & Execution Forum zal been mc opnieuw zijn visie geven over strategie-executie en zal daarnaast de resultaten presenteren van een grootschalig onderzoek naar de staat van strategie-executie anno 2016. Het onderzoek** werd door middel van een survey gehouden onder meer dan vijftig bestuurders. Vooruitlopend op het evenement en om alvast een voorproefje te krijgen over enkele van de inzichten die aan bod zullen komen, stelde Consultancy.nl Laurent-Jan van der Westen, Partner bij been mc, twee korte vragen:
Jaar na jaar staat strategie-executie hoog op de agenda van bestuurders en sommige bedrijven richten zelfs complete teams op om implementatietrajecten vlekkeloos te laten verlopen. Wat maakt het volgens jou toch zo’n ingewikkeld onderwerp?
Het is een veelzijdig en complex probleem waar verschillende oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen. Waardoor het dus ook nooit ‘one solution fits all’ kan zijn. Was dat maar waar! Het kan te maken hebben met de vraag of management in staat is goed en consistent over te brengen wat de visie is op de toekomst en op de rol van de eigen organisatie. Maar het kan ook in het ontbreken van de juiste capabilities zitten. Wat we ook vaak zien is dat de vertaling van generieke doelstellingen naar afdelingen of zelfs naar individuen (“wat draag ik bij aan de organisatie?”) ontbreekt. En tenslotte, zien we dat de klassieke command en control mechanismen steeds minder effectief blijken en dat vooral grotere en oudere organisaties moeite hebben om nieuwe managementstijlen, die meer bij deze tijd passen, te omarmen.
Wat zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoeksrapport van dit jaar?
Daar kan ik nog niet veel over zeggen. Maar ik wil natuurlijk wel een tipje van de sluier oplichten. Een van de belangrijkste uitkomsten is dat we zien dat bedrijven de waarde van ontwikkeling en groei van de organisatie als geheel, maar ook van de individuen relatief laag inschatten. Onze interpretatie van de uitkomsten is dat dat belang fors onderschat wordt. Wij geloven dat ontwikkeling en groei van je werknemers een essentiële randvoorwaarde is voor succesvolle strategie executie!
* Thought Leader Global is een netwerkorganisatie die business events organiseert gericht op senior managers en bestuurders van grote multinationals.
** Na het evenement zullen Consultancy.nl en been mc de resultaten van het onderzoek uitgebreid behandelen.