Bedrijfsovername adviseur voorkomt vervelende verrassingen

28 maart 2016 Consultancy.nl

Een adviseur is iemand die zijn of haar kennis in dienst stelt van anderen. In het geval van fusie- en overnametrajecten betreft het kennis op het gebied van koop- en verkoop processen. Maar waar bestaat die kennis uit? En is een adviseur eigenlijk wel nodig?

De basiskennis bij een overnameproces bestaat uit de theorie van waarderingstechnieken en financiële, juridische en fiscale kennis. Zonder deze basis kan er nooit een goede overname plaatsvinden. Betrouwbaarheid en juistheid van de informatie is essentieel. De eerste stap is dan ook het analyseren van de beschikbare informatie om te komen tot een compleet beeld van de onderneming. Daarna volgt een zeer belangrijke stap in het proces; het creëren van verwachtingen bij de opdrachtgever op basis van de beschikbare informatie.

Hier onderscheidt een ervaren en goede adviseur zich. Verwachtingen over transactiestructuur, prijs, proces, haalbaarheid van verkoop, mogelijke belemmeringen moeten in deze fase gecreëerd worden. Dit kan alleen op basis van een gedegen analyse en voorbereiding. In welke structuur worden de wensen van de opdrachtgever het best gewaarborgd? Wat speelt er in de markt? Welke partijen zijn de best mogelijke kopers? Wat is de beste structuur voor specifieke issues binnen de onderneming? Alleen theoretische waarderingskennis schiet daarbij te kort. Sectorkennis is cruciaal. Door jarenlang met partijen te spreken in een sector en het doen van transacties weet je hoe de hazen lopen en voorkom je verrassingen.

Het bezitten van up-to-date kennis op basis van de laatste trends en ontwikkelingen en het adequaat identificeren van mogelijke issues en problemen speelt een belangrijke rol. Iedere sector en onderneming heeft specifieke kenmerken, risico’s en issues. De kunst is om daar op in te spelen en ze een plek te geven in de structuur en in het proces. Managen van de verwachtingen is een belangrijk onderdeel van goed adviseurschap. Schep je te hoge verwachtingen? Dan volgt een teleurstellend proces. Schep je te lage of verkeerde verwachtingen? Dan doe je je klant tekort en volgt een proces vol verrassingen.

Een adviseur met specialistische fusie- en overnamekennis in combinatie met sectorkennis voorkomt teleurstellingen tijdens het proces. In ieder proces ontstaan onvoorziene zaken. Dat kan een (strategische ) koper zijn die een hoger dan verwachte prijs wil betalen, een grote nieuwe order welke leidt tot een fors hogere winstgevendheid. Maar ook minder leuke zaken zoals verslechterende marktomstandigheden of strategische koerswijziging bij een koper waarmee je al langere tijd in gesprek bent. Voor de ondernemer misschien beren op de weg, maar voor een ervaren adviseur een uitdaging om een creatieve oplossing of structuur te bedenken.

Is een adviseur noodzakelijk? “Ja!”, is mijn antwoord. Een adviseur voorkomt veel vervelende verrassingen en kan een intensief en vaak emotioneel traject in goede banen leiden.

Een artikel van Cees van Vliet, Associate Director bij IMAP DB&S Corporate Finance.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over