ITDS: Aegon beste verzekeraar op social media in 2015
Aegon, Centraal Beheer en Nationale Nederlanden mogen zich in de verzekeringsbranche de koplopers noemen als het gaat om de inzet van social media.
Voor de vijfde keer voerde ITDS, een adviesbureau uit Naarden gespecialiseerd in de financiële sector, de ‘Social Media Insurance Monitor’ uit, een onderzoek naar de inzet van social media door verzekeraars. Om de inzet van kanalen als Facebook, LinkedIn (inmiddels gebruikt door meer dan de helft van bevolking), Twitter, Google+ en Whatsapp (het populairst onder jongeren) te beoordelen keken de onderzoekers naar verschillende prestatiefactoren, waaronder de activiteit op sociale kanalen en het experimenteren daarmee, het gebruik van video, de responsiveness van de website, de strategie en de gestelde KPI’s. 76 verzekeraars werden dit jaar door de onderzoekers onder de loep genomen.
Net als vorig jaar kwam Aegon als beste uit de bus. “Slim met data, sterk in het aangaan van de dialoog via alle kanalen en actief met video. Een terechte winnaar en een inspiratie voor de branche!”, aldus de jury over de koploper. Aegon wordt met name geroemd om zijn brede vertegenwoordiging en actieve houding in het social media landschap: “Via alle kanalen zoekt de organisatie continu de dialoog met de klant en stelt ze relevante vragen over het productaanbod. Zo ontstaat er een scherp beeld van wat er speelt en waar behoefte aan is.” Ook lopen Aegon medewerkers voorop bij de adoptie van social media, waarmee ze steeds meer ‘merkwerkers’ worden, daarbovenop heeft de verzekeraar profijt van een groeiende groep online kopstukken, ook wel bekend als “ambassadeurs”.
Achter de schermen is Aegon een best practice in het meten van de Return on Investment (ROI). “Alles wordt gemeten en inzichtelijk gemaakt: van engagement tot sales”, aldus de jury. Tot slot is Aegon ook met video actief: online video’s worden ingezet om op een aantrekkelijke manier informatie te delen over producten en dienstverlening.
Op #2 staat Centraal Beheer, dat dit jaar is opgeklommen van de vierde naar de tweede plaats. Centraal Beheer, in 2013 nog de #1 van de lijst, kan volgens ITDS bouwen op een duidelijke online strategie, waar social media een geïntegreerd onderdeel van is. Aan de basis ligt een sterke contentstrategie, gebaseerd op de pijlers informeren, vertrouwen, ondersteunen en vermaken. Gestuwd door diverse succesvolle campagnes, zoals ‘Even Apeldoorn bellen’, kan Centraal Beheer rekenen op een grote groep fans en volgers.
De Bronzen Social Media Award is voor Nationale Nederlanden, te danken aan onder meer een duidelijke strategie en heldere KPI’s. “Nationale Nederlanden werkt voortdurend aan het verbeteren van de social experience. De klant kan via alle ingezette kanalen contact opnemen met Nationale Nederlanden en staat altijd centraal. De afhandeling van vragen gebeurt snel en correct. Service staat hoog in het vaandel”, schrijft de jury.