ITDS: Aegon beste verzekeraar op social media in 2015

09 november 2015 Consultancy.nl

Aegon, Centraal Beheer en Nationale Nederlanden mogen zich in de verzekeringsbranche de koplopers noemen als het gaat om de inzet van social media.

Voor de vijfde keer voerde ITDS, een adviesbureau uit Naarden gespecialiseerd in de financiële sector, de ‘Social Media Insurance Monitor’ uit, een onderzoek naar de inzet van social media door verzekeraars. Om de inzet van kanalen als Facebook, LinkedIn (inmiddels gebruikt door meer dan de helft van bevolking), Twitter, Google+ en Whatsapp (het populairst onder jongeren) te beoordelen keken de onderzoekers naar verschillende prestatiefactoren, waaronder de activiteit op sociale kanalen en het experimenteren daarmee, het gebruik van video, de responsiveness van de website, de strategie en de gestelde KPI’s. 76 verzekeraars werden dit jaar door de onderzoekers onder de loep genomen. 

Social Media

Net als vorig jaar kwam Aegon als beste uit de bus. “Slim met data, sterk in het aangaan van de dialoog via alle kanalen en actief met video. Een terechte winnaar en een inspiratie voor de branche!”, aldus de jury over de koploper. Aegon wordt met name geroemd om zijn brede vertegenwoordiging en actieve houding in het social media landschap: “Via alle kanalen zoekt de organisatie continu de dialoog met de klant en stelt ze relevante vragen over het productaanbod. Zo ontstaat er een scherp beeld van wat er speelt en waar behoefte aan is.” Ook lopen Aegon medewerkers voorop bij de adoptie van social media, waarmee ze steeds meer ‘merkwerkers’ worden, daarbovenop heeft de verzekeraar profijt van een groeiende groep online kopstukken, ook wel bekend als “ambassadeurs”.

Achter de schermen is Aegon een best practice in het meten van de Return on Investment (ROI). “Alles wordt gemeten en inzichtelijk gemaakt: van engagement tot sales”, aldus de jury. Tot slot is Aegon ook met video actief: online video’s worden ingezet om op een aantrekkelijke manier informatie te delen over producten en dienstverlening.

Top 3 Social Media Insurance Monitor 2015

Op #2 staat Centraal Beheer, dat dit jaar is opgeklommen van de vierde naar de tweede plaats. Centraal Beheer, in 2013 nog de #1 van de lijst, kan volgens ITDS bouwen op een duidelijke online strategie, waar social media een geïntegreerd onderdeel van is. Aan de basis ligt een sterke contentstrategie, gebaseerd op de pijlers informeren, vertrouwen, ondersteunen en vermaken. Gestuwd door diverse succesvolle campagnes, zoals ‘Even Apeldoorn bellen’, kan Centraal Beheer rekenen op een grote groep fans en volgers. 

De Bronzen Social Media Award is voor Nationale Nederlanden, te danken aan onder meer een duidelijke strategie en heldere KPI’s. “Nationale Nederlanden werkt voortdurend aan het verbeteren van de social experience. De klant kan via alle ingezette kanalen contact opnemen met Nationale Nederlanden en staat altijd centraal. De afhandeling van vragen gebeurt snel en correct. Service staat hoog in het vaandel”, schrijft de jury.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup