Best Value Group uitgebreid met Wencke Heijblok
Wencke Heijblok heeft zich verbonden aan de Best Value Group, een nieuw bureau dat de toepassing van Best Value Procurement (BVP) in organisaties en door ketens stimuleert en begeleidt. Heijblok wordt samen met Jeroen van de Rijt en Wiebe Witteveen mede-oprichter van het adviesbureau.
In juli schreef Consultancy.nl al over de oprichting van de Best Value Group. Toen maakten Jeroen van de Rijt en Wiebe Witteveen bekend samen hun expertise te bundelen en het bureau op te richten. Zij hebben de afgelopen jaren in ons land aan de basis gestaan van het Best Value Procurement (BVP; ofwel Prestatieinkoop) gedachtegoed, een aanpak die uitgaat van de expertise van de opdrachtnemer, in plaats van de traditionele aanpak gericht op ‘requirements’ en micro-management. Prestatieinkoop, overgewaaid uit de VS, kreeg in Nederland voor het eerst grote bekendheid nadat Rijkswaterstaat het in 2009 succesvol toepaste bij de Spoedwet wegverbreding*. Van de Rijt heeft zijn ervaring opgedaan vanuit Scenter, een organisatieadviesbureau uit Driebergen, terwijl Witteveen jarenlang leiding gaf aan het Best Value Procurement team van Rijkswaterstaat.
Kort voor de formele oprichting van de Best Value Group hebben Van de Rijt en Witteveen bekendgemaakt dat ook Wencke Heijblok zich heeft aangesloten. Heijblok trad medio 2011 in dienst bij Scenter, en vanuit die hoedanigheid heeft ze samen met Van de Rijt diverse organisaties begeleid bij het toepassen en implementeren van Best Value. Als adviseur is zij betrokken geweest bij meer dan 30 Best Value projecten in uiteenlopende sectoren. Zo was Heijblok onder andere betrokken bij aanbestedingen van NOS en Provincie Noord Holland. Heijblok is formeel per 1 oktober benoemd bij Best Value Group, waardoor ze ook mede-oprichter wordt van het advieskantoor.
Binnen de Best Value Group zal Heijblok zich richten op het ondersteunen en begeleiden van (publieke) opdrachtgevers bij de toepassing van Best Value aanbestedingen. Hierbij zal ze zich richten op zowel de ‘harde’ (strategievorming en de instrumentele toepassing) als de ‘zachte’ kant van Best Value (coachen van mensen binnen organisaties en ketens). “Bij de toepassing van Best Value worden mensen in organisaties uitgedaagd om anders over hun vraag aan de markt na te denken en wordt de markt uitgedaagd om na te denken over de prestaties die zij aan die vraag kunnen toevoegen. Deze verandering van mindset is niet zomaar bewerkstelligd. Het is daarom van belang om het veranderkundige aspect dat gepaard gaat met Best Value gedegen aandacht te geven tijdens het hele voor- en aanbestedingstraject. Een adequate begripsvorming van het gedachtegoed door alle fasen heen, daar pluk je later in de uitvoeringsfase ook de vruchten van”, aldus Heijblok.
* De toepassing van Best Value bij het programma Spoedaanpak Wegen is in 2012 beloond met twee prijzen bij de Dutch Sourcing Awards 2012 voor ‘Operational Excellence’ en de overall prijs voor ‘Beste Inkoopprestatie van het jaar’.