Nieuwe recruiter voor adviseurs: Hermes Recruitment
Voor consultants die overwegen om een nieuwe uitdaging aan te gaan binnen of buiten de branche, is er een nieuwe speler op de markt: Hermes | Recruitment. Het bedrijf is echter niet helemaal nieuw; opgericht vanuit Solid Professionals heeft het nieuwe recruitmentkantoor – met een pure focus op consultancy – de ambitie een van de leidende werving- en selectie spelers binnen de markt te worden.
In 2006 besloten Marcel van Wersch en Wim Meijer om de handen ineen te slaan en een recruitmentspecialist op te richten gericht op de consultancy- en Finance / Risk domeinen. Meijer kwam oorspronkelijk uit de financiële dienstverlening, maar besloot na diverse consulting en managementrollen en na enkele jaren van ondernemen, zijn focus weer op de recruitment- en interim markt te richten. Ook Van Wersch begon zijn loopbaan als financieel consultant bij Jufidet, een bureau gericht op het begeleiden, uitvoeren en implementeren van projecten op financieel-organisatorisch gebied. In zijn laatste rol als operationeel directeur was Van Wersch bij het bedrijf voornamelijk actief op het vlak van Recruitment, People Development en Business Development binnen de sectoren Financial Services en Utilities. Eind 2005 besloot ook hij dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging.
Solid Professionals
Onder de naam Solid Professionals gingen Meijer en Van Wersch aan de slag. Met hun onderscheidende propositie en tegen de achtergrond van een florerende markt wisten ze hun team in het eerste jaar uit te breiden naar 6 FTE. “We konden direct een vliegende start maken”, herinnert Meijer zich. Vanaf het begin lag hun focus op Finance / Risk enerzijds en consultancy anderzijds. Het klantenportfolio groeide, en hoewel Meijer geen expliciete klanten noemt, is het in de markt algemeen bekend dat Solid Professionals werkt voor grote namen als onder meer Double Effect, IG&H Consulting, Turner, EY, First Consulting en Berenschot. Eenmaal gegroeid naar een team van 15 FTE besloot Solid Professionals te verhuizen naar een nieuw kantoor aan de Maliebaan in Utrecht, waar het nog steeds gevestigd is.
De afgelopen jaren merkte Solid Professionals op dat hun propositie was uitgebreid en gediversifieerd. Zo kreeg het bureau een steeds grotere footprint binnen het consulting-out segment – het bedrijf helpt consultants die een stap buiten de adviesbranche willen zetten naar bijvoorbeeld interne consultancypraktijken en/of lijnmanagement-rollen. Hiermee zette het een vergelijkbare stap als die van diverse overige bekende concurrenten in de markt, zoals bijvoorbeeld Fairlane en Top of Minds. “Consultants beschikken over interessante skills en capaciteiten voor diverse belangrijke rollen binnen organisaties. Op basis van ons grote netwerk van consulting professionals, vragen klanten ons steeds vaker om voor hen de juiste consultants te vinden”, legt Meijer uit.
Bovendien ging Solid Professionals geleidelijk aan zelf meer op een adviesclub lijken. “Wat begon als geïsoleerde opdrachten is nu uitgegroeid tot een volwaardig consultancybureau”, stelt Meijer. “We hebben nu continu zo’n 40 specialisten die werken aan adviesopdrachten. De focus ligt op de domeinen Risk, Finance en Actuariaat, waarbij we vooral actief zijn in de sectoren Financial Services en Energie.”
Hermes | Recruitment
In lijn met de bovenstaande twee ontwikkelingen, besloten Van Wersch en Meijer hun strategie opnieuw onder de loep te nemen. Na enkele strategische sessies, waaronder gesprekken met klanten en externe stakeholders, kwamen ze tot de conclusie dat het ontkoppelen van de consulting- en recruitment labels de beste aanpak vormde. Als gevolg daarvan gaat Solid Professionals als een aparte adviespartij verder. De recruitmentactiviteiten zijn ondergebracht in een nieuw label: Hermes | Recruitment. Het nieuwe recruitmentkantoor focust volledig op consultancy- in en consultancy(-exit) dienstverlening. “We zetten de dienstverlening voort onder een nieuw label,” zegt Meijer, hoewel er voor bestaande klanten niet veel zal veranderen. “Klanten krijgen de vertrouwde dienstverlening die ze van Solid Professionals gewend zijn”, aldus Meijer, die verder verwacht dat de hernieuwde branding op termijn zal leiden tot een verdere verbeteringen van de dienstverlening en nieuwe kansen.
Op de vraag hoe Hermes zich onderscheidt, noemt Meijer drie punten. Ten eerste stelt Hermes | Recruitment zich volgens de medeoprichter graag op als “adviseur en facilitator van consultancy professionals.” Daarnaast beschikt Hermes volgens Meijer over diepgaande kennis van de adviesmarkt, jarenlange recruitmentexpertise, een groot netwerk en specifieke branchekennis. Tenslotte wijst Meijer op de persoonlijke, op lange termijn gebaseerde werkwijze van Hermes: “We zijn een carrière-partner en geloven in onze rol en toegevoegde waarde als duurzame schakel tussen ons netwerk van professionals en onze opdrachtgevers.”
Mireille Hulzebos, Recruitment Consultant bij het werving & selectiebureau voegt toe: “We weten de juiste positie voor consultants te vinden, kennen de (recruitment)processen en kunnen hen daarom perfect begeleiden en voorbereiden. Bovendien kunnen we een realistisch beeld schetsen van hun potentiële nieuwe werkgever op het gebied van cultuur, arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden, etcetera. Ook voor stappen naar buiten de adviesbranche zijn adviseurs bij Hermes aan het juiste adres, sluit Hulzebos af.