Booz koopt strategisch adviesbureau Katzenbach Partners

28 april 2009 Consultancy.nl

Booz & Company heeft het strategie-adviesbureau Katzenbach Partners gekocht. Het New Yorkse bedrijf werd in 1998 opgericht door drie partners van McKinsey & Company: Jon Katzenbach, Niko Canner en Marc Feigan. Katzenbach Partners zal worden geïntegreerd in Booz & Company en de naam “Katzenbach Partners” zal verdwijnen. De deal zal naar verwachting in juni worden gesloten. De financiële voorwaarden van de overeenkomst werden niet bekendgemaakt.

De deal komt in moeilijke tijden voor de management consulting industrie. Onderzoeksfirma Kennedy Information verwacht dat de omzet van strategieadviesbureaus, zoals Booz & Company, dit jaar met ongeveer 9,8% zal dalen en in 2010 nog eens 4,8% zal afnemen.

Booz en Katzenbach Partners hebben sinds jaren een goede relatie. Vorig jaar begonnen ze serieuze gesprekken over een acquisitie, na de splitsing van Booz in mei, zo blijkt uit een verklaring van Shumeet Banerji, Booz & Company’s CEO. Booz & Company ontstond vorig jaar toen het 95-jaar oude Booz Allen Hamilton zijn private sector consultingtak scheidde van de grotere overheidsadvies-afdeling. De deal met Katzenbach markeert de eerste significante acquisitie die Booz & Company heeft gemaakt sinds de splitsing.

Katzenbach Partners heeft een jaarlijkse omzet van circa $45 miljoen en 115 werknemers. Het veel grotere Booz & Company heeft naar schatting een omzet van $1 miljard en beschikt over 3,300 werknemers wereldwijd. Katzenbach Partners, dat kantoren heeft in New York, Chicago, Houston en San Francisco, stond in 2008 op nummer 9 in Consulting Magazine’s “Best Small Firms to Work For”-lijst. Op dat moment werkten er nog 170 consultants bij Katzenbach.

“Katzenbach’s leiderschap in organisatorische transformatie, uitstekende reputatie, waarden en sterke track record onder leidende Amerikaanse bedrijven maakt ons samen een hoog geavanceerde combinatie”, zei Banerji. “Katzenbach’s kenmerkende benaderingen zullen onze mogelijkheden versterken om klanten te helpen bij het bereiken van hun gewenste uitkomsten.”