Atos: 10 belangrijke omzetkansen voor telecomsector
Als gevolg van het veranderende landschap binnen de telecommarkt staan traditionele business-modellen van operators in toenemende mate onder druk. De belangrijkste vraag waar telecomspelers momenteel mee kampen is: waar en hoe kan omzet bevorderd worden. Volgens een nieuwe Whitepaper van consulting en IT-services organisatie Atos Consulting hoeven telecom zich in theorie geen zorgen te maken; in de komende jaren zullen ze geconfronteerd worden met enorme omzetkansen, als gevolg van 10 belangrijke technologische trends. De sleutel tot succes ligt in de manier waarop digitale strategie en de uitvoering hiervan worden gestroomlijnd om zo de vruchten te plukken van de ‘all-connected’ consument.
Atos Consulting
In de whitepaper getiteld ‘Digital Transformation in the Telecom Market’ presenteert Atos Consulting een visie over de toekomst van de telecomindustrie*. Volgens Atos Consulting moeten telecomspelers hun businessmodellen transformeren om concurrerend te blijven: van hun huidige aanpak (focus op voice, text en voor een zeker gedeelte op data) naar een nieuw model dat gecentreerd is rondom het benutten van de echte waarde van klantinformatie. “Klantinformatie zal het nieuwe vloeibare goud worden binnen de industrie,” zegt Michel van Buitenen, telecom expert bij Atos Consulting en hoofd van de Nederlandse Telecom & Media markt. “Met de enorme hoeveelheden beschikbare data hebben telecom de kans om een ‘digitale transformatiereis’ te realiseren van een pure-play service provider naar een data-gedreven ‘spin-in-het-web’ speler in een grotere service delivery chain. Operators kunnen een sterk profiel ontwikkelen als ‘broker’ en ‘trusted partner’ die de privacy bewaakt.”
Op basis van deze visie hebben de consultants de 10 belangrijkste technologische trends geïdentificeerd die de grootste kansen opleveren voor monetarisering. Wat opvalt is het feit dat de meerderheid van ‘gamechangers’ buiten het traditionele domein van telecom vallen, zoals in de zorg-, banking- of energiemarkt. “Dit toont aan dat telecomoperators hun horizon moeten verbreden en onbekend terrein moeten verkennen voor nieuwe omzetmogelijkheden”, stelt Van Buitenen.
Een overzicht van de 10 grootste technologie-gedreven omzetmogelijkheden voor telecom:
Health monitoring
De markt voor health monitoring en e-Health groeit wereldwijd snel. Dat is het gevolg van een rat race om gezondheidskosten te verlagen en tegelijkertijd de service en veiligheid te verbeteren. Voor operators biedt dit een kans om een betrouwbare derde partij te worden voor het leveren van communicatiediensten (apps, tools) of als infrastructuuraanbieder die datastromen faciliteert.
Smart cars
De opkomst van ‘smart’ of ‘connected’ cars in de automotive sector vormt een andere grote kans voor de telecomindustrie. In 2012 werd de markt geschat op €13 miljard, en tegen 2018 zal het smart cars segment meer dan verdubbeld zijn naar €29 miljard. Voor operators is dit de mogelijkheid om telematica aan te kunnen bieden aan de industrie: het netwerk dat de communicatiestromen tussen auto-apparatuur en externe netwerken faciliteert.
Smart house
Net als smart cars, zullen ook huizen zich naar verwachting ontwikkelen naar een scenario waarin alle elektronische apparaten, variërend van tv’s tot verlichting en wasmachines, met elkaar communiceren. Momenteel op €13 miljard geschat, zal de smart home markt naar verwachting groeien naar €25,6 miljard in 2020. Operators kunnen geld verdienen door samen te werken met energieleveranciers of producenten van elektronische apparatuur en door systemen te bouwen die datastromen vastleggen, zenden en monitoren.
Persoonlijke online ervaring
Online retailers maken gretig gebruik van geografische- en gedragsgegevens om content en advertenties op ieder apparaat te personaliseren richting consumenten . Voor operators levert dit twee enorme kansen op: door activa (informatie over klanten zoals locatie-gebaseerde data) te verkopen, en door samen met producenten van content te werken aan nieuwe affiliate omzetmodellen.
Mobiele betalingen
Tussen 2012 en 2016 zal het ‘mobile payments’ segment naar verwachting groeien van €110 miljoen naar €440 miljoen. Met de opkomst van mobiele betalingen zal ook de vraag naar telecominfrastructuur producten (i.e. Digital Wallet) of diensten stijgen. Operators kunnen hun businessmodellen uitbreiden naar payment samenwerkingen met banken of andere payment operators om deze diensten aan te bieden.
Persoonlijke Reis Informatie
Net als in de retail sector proberen ook de reis- en tourisme sector hun serviceportfolio aan te passen naar de vraag van klanten. Om dit te realiseren is er een grote vraag naar data, zodat restaurants bijvoorbeeld kunnen weten wie er honger heeft, hotels weten wie er in de buurt is en op zoek is naar overnachtingsmogelijkheden of attracties, zodat ze weten hoe deze het beste aan toeristen aan te bieden. De kans die operators hier hebben is een indirecte. Ze kunnen namelijk fungeren als een data-aanbieder en allianties aangaan met organisaties binnen het toerisme segment, waarbij winst is gebaseerd op een percentage per transactie.
Authenticatie aanbieder
Automatische identificatie is een ander gebied dat de komende tien jaar zal floreren. Na succesvolle identificatie met een smartphone of vingerafdruk kan relevante data over de eigenaar gedeeld worden via een beveiligd kanaal. Toepassingen variëren van het digitaal ondertekenen van documenten, het verminderen van de wachttijd bij luchthavens door het automatisch invullen van formulieren en inchecken bij een hotel zonder informatie te hoeven invoeren. Aangezien smartphones de kern vormen van zulke concepten bevinden operators zich in een sterke positie om er waarde uit te halen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van mobiele abonnementen voor consumenten (premium service) of door een affiliate marketing aanpak met organisaties.
Beveiligde data
De consultants van Atos voorzien ook een mogelijkheid voor telecom om het cloud segment te betreden. Naarmate de vraag naar veilige en remote opslag de komende tien jaar een vlucht neemt, kunnen telecom profiteren van hun data-infrastructuur en nauw contact met klanten om premium cloud diensten te bieden.
Smart calling
Met de introductie van GSM, online bellen, VOIP en andere alternatieven, is de markt voor ‘voice’ significant veranderd. In de toekomst zal een nieuwe markt opkomen, één waar klanten worden geadviseerd over de slimste (=goedkoopste) manier van bellen, onafhankelijk van de provider of gebruikte infrastructuur. Operators zullen waarschijnlijk de pioniers vormen in de ontwikkeling van de ‘smart calling’ markt. Zeer waarschijnlijk zal dit als standaard service aan klanten worden aangeboden en wordt omzet behaald uit de aanbieders, die profiteren van slimme routering van calls.
Smart meter
De invoering van ‘smart meters’ binnen de huizen- en vastgoed sector verandert in een snel tempo de manier waarop consumenten en organisaties hun energie-efficiëntie managen. De belangrijkste kansen voor telecom liggen in het bundelen van smart meter diensten met smartphones. Denk bijvoorbeeld aan een smart meter die van buitenaf wordt gecontroleerd door een smartphone. Operators kunnen profiteren van deze kans door diverse modellen, maar aangezien alle huishoudens binnen de scope vallen, betekent dit mogelijk een enorme potentiële inkomstenbron.
“Atos Consulting kan operators ondersteunen gedurende hun digitale transformatie traject en hen helpen zich te herpositioneren. Integratie van social profiles, mobility, (big data) analytics en cloud in hun business model is de sleutel”, concludeert Van Buitenen.
* De visie bouwt voort op een scenario planning onderzoek dat vorig jaar werd gelanceerd, waarin Atos Consulting verwacht dat ‘data als een digitale valuta’ het meest logische scenario vormt.