Vijf oplossingen om op volle kracht uit de crisis te komen
De coronacrisis confronteert organisaties met uiteenlopende nieuwe uitdagingen. Van plotseling massaal op afstand moeten werken tot het op peil houden van de cashflow, en van het te woord staan van een stortvloed aan bezorgde klanten tot het in korte tijd omdenken van het businessmodel. Atos heeft vijf proposities die organisaties hierbij kunnen helpen, om zo sterker uit de crisis te komen. Annemarie van Vembde en Tijmen Kwakkel van Atos geven toelichting.
Het is voor iedereen onduidelijk hoelang de huidige situatie nog zal duren, of hoe groot de blijvende impact van de crisis zal zijn. Eén ding is echter helder: bedrijven en instellingen kunnen niet stilzitten en wachten tot de rust is wedergekeerd. Iedere organisatie wordt wel op een bepaalde manier geraakt door de corona-uitbraak en de maatregelen om het virus een halt toe te roepen. Meer dan ooit, moeten organisaties nú snel handelen en tegelijkertijd de bedrijfscontinuïteit waarborgen.
Daarbij moeten ze uiteenlopende uitdagingen het hoofd bieden. Organisaties zoals luchtvaartmaatschappijen, retailers, gemeenten, banken of verzekeraars ervaren een toenemende werkdruk op hun klantenondersteuning. Werknemers moeten zich aanpassen aan de overstap van face-to-face samenwerking naar werken op afstand via online samenwerking en communicatietools. Websites en contactcenters worden overspoeld door vragen en verzoeken.
Atos heeft een vijftal proposities die stuk voor stuk een oplossing bieden voor een van de uitdagingen waar organisaties plotseling een antwoord op moeten zien te vinden. Het betreft drie technologische oplossingen en twee online workshops.
1. AIR: Complexe coöperatie op afstand
AIR (Augmented Interactive Reality) stelt gebruikers in staat 3D-modellen te visualiseren binnen de echte wereld. Dit gebeurt via een geavanceerde augmented reality-bril, de zogeheten ‘Hololens’. “Het platform maakt het mogelijk om op een nog nooit vertoonde manier op afstand samen te werken, of training of ondersteuning te bieden aan klanten”, vertelt Tijmen Kwakkel, Industry Lead Manufacturing bij Atos. “Zittend achter een laptop zie je precies hetzelfde als de drager van de Hololens, zodat makkelijk kan worden overlegd in de meest complexe situaties.”
Zo kan de continuïteit van kritische processen worden gegarandeerd, zelfs in tijden van ongekende disruptie. De implementatie van AIR vindt plaats via een verandermanagementprogramma, om te zorgen dat de mogelijkheden van het platform optimaal worden benut. “AIR kan binnen anderhalve week operationeel zijn, zónder dat daar fysiek contact voor nodig is”, benadrukt Kwakkel.
2. Chatbot binnen een week
Terwijl medewerkers alle zeilen moeten bijzetten om hun organisatie door deze lastige tijd te loodsen, hebben ze vaak ook nog eens te maken met vele consumenten, klanten, burgers en/of werknemers die – begrijpelijkerwijs – allerlei vragen hebben over wat de crisis voor hen direct of indirect betekent. Al deze extra vragen zorgen voor een enorme extra werklast voor de klantenafdeling.
“Om te zorgen dat klanten toch nog snel én goed worden geholpen, kan Atos de ‘Chatbot In One Week’ bouwen en implementeren”, vertelt Annemarie van Vembde, Practice Lead Digital Transformation bij Atos. “Daarbij werken we op afstand nauw samen met de organisatie om – de naam van de propositie zegt het al – binnen één week tijd een goedwerkende chatbot neer te zetten. Deze kan vervolgens dienen als basis voor verdere opschaling.”
3. Handsfree Automatic Handling
Een tweede tool die Atos biedt om websites en contactcentra te ontlasten is Handsfree & Automated Handling, een RPA-oplossing die repetitief en arbeidsintensief werk kan overnemen van medewerkers. “Met de schaalbare cloudoplossing kan een omgeving worden gecreëerd waarin zowel bestaande als inkomende verzoeken worden gestructureerd, een groot deel daarvan automatisch wordt verwerkt, en een overzicht wordt geboden van de taken die nog niet worden geautomatiseerd”, legt Kwakkel uit.
“Dit neemt niet alleen een deel van de werkdruk weg, maar zorgt bovendien voor een betere afhandeling van taken die – als ze worden uitgevoerd door mensenhanden – erg foutgevoelig kunnen zijn”, vervolgt hij. “Het platform kan in korte tijd worden geïmplementeerd, waarbij de oplossing zo wordt ontworpen dat hij aansluit op de aanwezige IT-infrastructuur en de behoeften van de klant.”
“Als deze crisis bedrijven dwingt versneld in te zetten op intelligent en efficiënt werken, laten we dan profiteren van dat momentum en proberen sterker uit deze crisis te komen.”
Naast deze drie technologische oplossingen biedt Atos ook nog twee workshops die organisaties kunnen helpen omgaan met de bijzondere uitdagingen die de coronacrisis met zich meebrengt.
4. FLIP: Fast, Lateral and Innovative Problem-solving
Ten eerste is dat FLIP: Fast, Lateral and Innovative Problem-solving. “Het behouden van de continuïteit is één belangrijke prioriteit, maar tegelijk moeten veel organisaties zich razendsnel aanpassen aan de nieuwe situatie”, aldus Van Vembde. “Afhankelijk van de impact op de organisatie, kunnen extreme maatregelen noodzakelijk zijn. Degelijke drastische stappen kunnen de kortetermijnrisico’s en -verliezen beperken, maar uiteindelijk ook de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten negatief beïnvloeden.”
Om dit te voorkomen, kunnen organisaties gebruikmaken van FLIP. “Gedurende deze driedaagse online workshop combineert Atos zijn business- en technologie-expertise met creatief denken en wereldwijde branchekennis om deelnemers te helpen op een nieuwe manier te kijken naar hun meest urgente bedrijfsuitdagingen”, legt Van Vembde uit. “Onze consultants begeleiden deelnemers door het gehele proces – van het definiëren van het probleem tot het ontwikkelen van een hypothese en het uitwerken van een concrete strategie.”
5. Spoedcursus thuiswerken
Tot slot thuiswerken. Waar dit tot voor kort door velen werd gezien als een luxe, is het nu ineens noodzaak. In plaats van dat sommige medewerkers het één dag in de week doen, doen we het nu allemaal – en ook nog eens de hele week. Dit zorgt natuurlijk voor de nodige uitdagingen – effectief communiceren, een goede werkplek, het op peil houden van de productiviteit en het bewaken van de werk-privébalans zijn er slechts enkele.
Van Vembde: “Om organisaties en teams zo snel mogelijk te laten wennen aan dit nieuwe normaal, bieden we de Remote Work Crash Course. Het programma besteedt aandacht aan thema’s als teameffectiviteit, betrokkenheid en cybersecurity. Vijf ochtenden lang geeft een team van specialisten een anderhalf uur durende training om te zorgen dat iedereen zijn werkzaamheden optimaal kan voortzetten. Het programma wordt elke dag geëvalueerd en zo nodig op basis daarvan aangepast.”
Sterker vooruit
Terwijl deze proposities bij uitstek uitkomst bieden in deze ongekende tijd van disruptie, benadrukken Van Vembde en Kwakkel dat bedrijven ook voorbij de huidige crisis moeten kijken: “Iedereen hoopt natuurlijk dat we zo snel mogelijk terugkeren naar de normale situatie. Tot die tijd kunnen deze vijf oplossingen helpen de continuïteit te bewaken, maar ook als we weer in rustiger vaarwater zijn bieden ze enorme toegevoegde waarde. Intelligent en efficiënt werken is natuurlijk van alle tijden.”
“Als deze crisis bedrijven dwingt hier versneld op in te zetten, laten we dan in ieder geval profiteren van dat momentum en proberen sterker uit deze crisis te komen dan we erin gingen.”