KNVB, NOC*NSF en KNSB de populairste sportbonden
De KNVB, NOC*NSF, en de KNSB zijn de bekendste sportbonden en overkoepelende sportorganisaties van Nederland. Dit blijkt uit het ‘Sportsector Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
In Nederland zijn er honderden kleine en grote sportbonden, verdeeld over de even zo talrijke type sporten die in ons land beoefend worden. Sportbonden (en overkoepelende organisaties) hebben binnen de sportwereld over het algemeen een organiserende en coördinerende rol temidden van de uiteenlopende stakeholders (clubs, supporters, sporters, media, accommodaties, politiek, enz.). Zo zijn sportbonden onder meer verantwoordelijk voor het organiseren van de evenementen en competities, het hanteren van spelregels of bijvoorbeeld de begeleiding van topsporters.
Sportsector Merkenonderzoek
Sinds 2010 voert merkenspecialist Hendrik Beerda Brand Consultancy het tweejaarlijkse ‘Sportsector Merkenonderzoek’ uit, waarin de reputatie wordt gemeten van onder meer clubs, organisaties, evenementen en mensen binnen de sportwereld. In het meest recente onderzoek werd ook de reputatie van Nederlandse sportbonden en koepelorganisaties onder de loep genomen. Het onderzoek werd uitgevoerd in twee stappen. Eerst werd bij respondenten de spontane bekendheid gemeten van merken, en daarna werd in detail de merkkracht en het imago beoordeeld.
Een overzicht van de bekendste sportbonden en organisaties:
KNVB bovenaan
Niet verrassend kwam KNVB als krachtigste merk naar voren. Voetbal is immers een van de populairste sporten van ons land. Zo zijn er in ons land zo’n 3.000+ amateur- voetbalverenigingen actief. De voetbalbond wordt gevolgd door NOC*NSF, de Nederlandse sportorganisatie, die als doel heeft (top) sport in Nederland te bevorderen. NOC*NSF is bovendien vertegenwoordigd in het Internationaal Olypisch Comité (IOC) en vervult een belangrijke rol bij het selecteren van Nederlandse topsporters voor de Olympische Spelen. Op plek 3 staat de Nederlandse schaatsbond, de KNSB.
Gerelateerd onderzoek
Hendrik Beerda Brand Consultancy onderzocht in het kader van het Sportsector Merkenonderzoek ook de reputatie van Nederlandse sporters (zie de top-20 populairste Nederlandse sporters) en die van grote internationale sportevenementen – zo blijken bijvoorbeeld de Olympische Spelen en de Elfstedentocht hotter dan het WK Voetbal.