Opleidingachtergrond bepalend voor wervingskanaal

16 juni 2014 Consultancy.nl

Hoe hoger de opleiding, des te meer wervingskanalen er worden ingezet. Ook is de opleidings-achtergrond van een gezochte kandidaat bepalend voor de keuze van de recruitmentmix. Dit blijkt uit onderzoek van Ecorys in opdracht van UWV onder 5.700 bedrijven.

Wervingskanalen
Bedrijven maken gebruik van verschillende wervingskanalen om personeel te verwerven. Vanwege de huidige, ruime arbeidsmarkt hoeven zij zich minder in te spannen om in hun personeelsbehoefte te voorzien. Om hun vacante functies in te vullen werd er in 2013 gemiddeld 1,5 wervingskanaal gebruikt. In 2007 waren dit nog 2,1 wervingskanalen. Dat de arbeidsmarkt tegenwoordig meer geschikte kandidaten dan openstaande vacatures heeft maakt dat het tegenwoordig gemakkelijker is om personeel te werven.

Belangrijkste wervingskanalen per opleiding

De website van eigen bedrijven is net als in 2011 ook in 2013 het belangrijkste wervingskanaal: voor 33% van de vacatures wordt dit kanaal ingezet om personeel te werven. Advertenties dalen de afgelopen jaren in belangrijkheid om personeel te werven. In 2010 werden advertenties nog voor 27% van de vacatures ingezet om personeel te werven, in 2011 voor 21% en in 2013 is dat nog maar voor 12% van de vacatures het geval. Social media worden nog niet zo lang ingezet om personeel te werven, maar er is wel een kleine groei zichtbaar: in 2011 was dit nog 5%, en afgelopen jaar werd het kanaal voor 8% van de vervulde vacatures ingezet.

Hoger opgeleiden
Naar mate vacatures om een hoger opleidingsprofiel (HBO/WO) vragen worden er meer wervingskanalen ingezet in vergelijking met vacatures waar een lager opleiding voor vereist is (+37 procentpunten). Hoger opgeleiden worden vooral via de eigen website (42%) van bedrijven geworven, maar ook via vacaturesites (27%) komen veel hoger opgeleiden ook aan hun baan. Relaties (19%) zijn bij HBO/WO een stuk minder belangrijk in vergelijking met bijvoorbeeld de opleidingsniveaus VMBO en HAVO/VWO. 

Social media (14%) zorgt ook nog voor wat banen, maar advertenties (10%), referral recruitment (7%), open sollicitaties (5%) en uitzendbureaus (5%) zijn een aanzienlijk minder gebruikte methode om aan een baan te komen voor hoger opgeleiden. Ongeschoold personeel wordt voornamelijk geworven via de eigen website (20%) en relaties (19%).

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup