Twynstra: Fors meer treinreizigers MerwedeLingelijn
Het gaat de goede kant op met de Geldermalsen-Dordrecht spoorweg. In de afgelopen zes jaar was er een groei van 50% zichtbaar in het aantal reizenden met de zogenaamde MerwedeLingelijn*. Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Twynstra Gudde uitgevoerd in opdracht van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).
Vorig jaar reisden ruim 3,3 miljoen reizigers (zo’n 9.000 reizigers per dag) met de MerwedeLingelijn – in 2006 waren dit er nog maar 2,2 miljoen. Ook het aantal op dit traject door treinen afgelegde kilometers steeg in totaal met meer dan 43% – In 2012 was dit 57 miljoen kilometer tegenover slechts 39,7 miljoen kilometer zes jaar daarvoor.
Eerst niet rendabel
De spoorlijn, die eind 19e eeuw werd aangelegd, was niet altijd winstgevend - aan het begin van de afgelopen eeuwisseling werd duidelijk dat de MerwedeLingelijn een verlieslatend traject was. Daarom werd in 2006 besloten om de MerwedeLingelijn over te leveren aan de provincie Zuid-Holland. Hierdoor werd de spoorweg opgenomen in de zogenaamde ‘contractsector’ wat betekende dat vanaf dat moment de bedrijven die de lijn exploiteerden betaald werden door de Overheid. De exploitant die in 2007 werd uitgekozen voor de spoorroute was vervoerder Arriva, die ook overig openbaar vervoer in omliggende streken verzorgde. ProRail is de huidige spoorbeheerder van het traject.
Na de overgang zag de lijn een jaarlijkse stijging van zo’n 6% in het aantal reizigers. In 2012 was het aantal reizigers op de spoorlijn gestegen naar ruim 9.000 reizigers per dag. De uiteindelijke doelstelling richting 2018 ligt in het verdubbelen van het reizigersaantal van 2006 (ca. 6.000 reizigers per dag). In 2018 moeten er dus zo’n 12.000 mensen iedere dag gebruik maken van de MerwedeLingelijn.
Twynstra Gudde
Het rapport van Twynstra Gudde is uitgevoerd in het kader van het ‘Europese vierde Spoorpakket’, een pakket aan voorgestelde maatregelen dat ondermeer de concurrentie op het spoor moet aanwakkeren. De FMN, die uit de vier regionale treinvervoerders – Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus – bestaat, ziet duidelijk de voordelen van het pakket en geeft aan dat de MerwedeLingelijn als een geslaagd voorbeeld dient.
Zie het rapport ‘Impactanalyse Vierde Europese Spoorwegpakket’ voor meer informatie.
* MerwedeLingelijn is de naam van de treindienst tussen Geldermalsen en Dordrecht, op het westelijke deel van de spoorlijn Elst - Dordrecht (Betuwelijn).