Accuracy wil McKinsey van M&A advieswereld worden
Sinds de oprichting van Accuracy, een specialistisch adviesbureau op het gebied van financial advisory en fusies en overnames, heeft het een indrukwekkende groei laten zien. In minder dan 10 jaar tijd is het uitgegroeid vanuit het niets tot een speler met 240 adviseurs en kantoren in 9 landen, en goed voor een omzet van ruim €50 miljoen. In een recent interview met de Franse media laat CEO Frédéric Duponchel weten dat het advieskantoor voor de komende jaren ambitieuze groeidoelstellingen heeft. “Onze ambitie is om de McKinsey te worden van de M&A advieswereld”.
Accuracy is in november 2004 opgericht door een groep oud-medewerkers van Arthur Andersen in Frankrijk. Als gevolg van de convergentie tussen audit- en advisory dienstverlening waren de oprichters van mening dat er een onafhankelijke speler moest komen op het gebied van fusies en overnames en transaction services. Vanuit hun basis in Parijs groeide de footprint van het adviesbureau snel. In 2006 opende Accuracy haar eerste internationale kantoor in Madrid. In juni 2007 volgde de oprichting van Accuracy Nederland.
In 2008 opende Accuracy een kantoor in Milan, een jaar later volgde kantoren in Brussel en Frankfurt en in 2010 werd Londen toegevoegd aan de footprint. Medio 2011 werden kantoren geopend in München, Rome en Canada en begin 2012 volgde de eerste vestiging in Azië, net buiten de Indiase hoofdstad New Delhi.
De snelle groei en internationalisatie van Accuracy betekende dat de omzet van Accuracy, ook geheel tegen de stroom in tijdens de crisisjaren, spectaculair groeide. 40% van de omzet komt van M&A werk, 30% van forensics en litigation en het restant van overige financial advisory opdrachten. Een overzicht:
Volgens Frédéric Duponchel, mede-oprichter en CEO van Accuracy, heeft het adviesbedrijf zijn groei met name te danken aan het onderscheidende business model. De aanpak is gebouwd op onafhankelijkheid, wat volgens Duponchel een sleutelcriterium is om te zorgen dat klanten “excellent delivery” ontvangen, en wat Accuracy onderscheidt van bijvoorbeeld de Big 4 en andere multi-disciplinaire adviesbureaus. Ook noemt hij de hoge kwaliteitsstandaarden van Accuracy, een logisch gevolg van het feit dat Accuracy’s roots liggen bij een Big 4 kantoor. Bovendien, een groot gedeelte van de Accuracy consultants heeft een achtergrond bij een van de internationale accountants- en adviesbureaus. Zo heeft bijvoorbeeld de Managing Partner van Accuracy Nederland, Leontine Koens-Betz, eerder gewerkt bij KPMG en zijn in het afgelopen jaar diverse adviseurs aangetrokken met een Big 4 verleden (bijv. Bas van Helden; ex-KPMG en Gijs Siecker; ex KPMG).
Vooruitkijkend, is Duponchel openhartig over zijn ambitieuze doelstellingen. Voor dit jaar voorziet hij een recordomzet van om en nabij de €50 miljoen, te danken aan de aantrekkende fusie- en overnamemarkt. “Er is sprake van een sterk herstel in de markt. Organisaties verwachten meer assistentie op het gebied van financial advisory, al onze seinen staan op groen voor de komende maanden”. De lange termijn ambitie is wellicht nog uitdagender: “Het is onze ambitie om de McKinsey van de M&A advieswereld te worden” stelt Duponchel, refererend aan het strategische adviesbureau McKinsey & Company**, dat al decennia aan de top staat van de strategische adviesmarkt.
Valkuil
Het is te hopen dat Accuracy niet dezelfde fout maakt als een andere Franse branchegenoot: Investance. Na hun oprichting in 2001, ook in Parijs, groeide Investance exponentieel, met een gemiddelde jaarlijkse groei van maar liefst 45% tussen 2001 en 2013. Echter, hun ambitieuze plannen bleken te ambitieus, en gebukt onder de financiële crisis en hoge kosten moest de organisatie zijn wereldwijde business opsplitsen. In februari van dit jaar werd het gehele internationale netwerk overgenomen door Sia-Partners.
* Op basis van diverse interviews met Franse media tussen 2009 en 2013.
** Met 17,000 werknemers in meer dan 60 landen en een wereldwijde omzet van grofweg €5.25 miljard, is McKinsey & Company de wereldwijde marktleider in boardroom consulting. Bovenop puur alleen de grootte, behoort de reputatie van het strategie adviesbureau al jaren tot een van de sterkste bedrijfsmerken ter wereld.