Marktanalyse ADL: Duitse interneteconomie booming
De Duitse interneteconomie is booming. Was deze dit jaar nog goed voor €63 miljard, de komende vier zal de markt met 72% groeien naar €87 miljard. De grootste groei komt uit e-commerce en online reclame. Dat blijkt uit een marktanalyse van Arthur D. Little in opdracht van brancheorganisatie Eco.
Eco liet het strategie adviesbureau de ontwikkeling van de Duitse interneteconomie in de afgelopen jaren in kaart brengen. Aspecten als betalingen, media-opbrengsten en de technische infrastructuur werden hiervoor onder de loep genomen. De omzet uit het mobiele app segment werden niet meegenomen in het onderzoek. Een overzicht van de definitie gehanteerd door Arthur D. Little:
De economische waarde bedroeg dit jaar €63 miljard. Naar verwachting zal deze ieder jaar gemiddeld gezien met 11% toenemen. Het segment ‘Aggregratie & Transactie’ (laag 3) is dit jaar goed voor een omzet van €30.8 miljard en is daarmee het grootste segment van de Duitse interneteconomie.
Binnen de Aggregratie & Transactie categorie vertegenwoordigde e-commerce zo’n 70% van het totaal. De e-commerce handel in Duitsland zal in de komende jaren naar verwachting groeien van €21.7 miljard naar €28.4 miljard, wat een stijging van bijna 31% betekent.
Zie het rapport ‘Marktanalyse Interneteconomie Duitsland’ voor meer informatie.
Interneteconomie
Een bloeiende interneteconomie is geen uniek fenomeen dat alleen voor Duitsland geldt. Een studie van Boston Consulting Group uit 2012 liet zien dat de interneteconomie van de G20 landen tussen 2012 en 2016 zal verdubbelen. Eind 2016 zal de totale waarde naar verwachting rond de $4,2 biljoen liggen.
Gerelateerde berichten:
- BCG: Belgische interneteconomie loopt achter op NL
- Roland Berger: Nederlandse online retail explodeert
- BCG: Nederlandse interneteconomie is 24 miljard waard
- BCG: Belgische interneteconomie is 8,6 miljard waard