BCG: Belgische interneteconomie is 8,6 miljard waard
De interneteconomie van België heeft een jaarlijkse omzet van €8,6 miljard. Dat blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Google. Eerder berekende BCG al de omvang van de Nederlandse interneteconomie. Deze heeft een waarde van €24 miljard.
De Belgische internetsector vormt ongeveer 2,5% van het BBP van België. Het land blijft daarmee achter op Nederland (4,3% van het BBP) en Groot-Brittannië, wiens internetsector met 7,2% van het BBP een van de internationale koplopers is.
Werkgelegenheid en bestedingen
De miljardenomzet van de Belgische internetsector uit zich ook in de werkgelegenheid die het internet biedt. In België werken maar liefst 28.000 mensen bij bedrijven in de interneteconomie, aldus BCG. Volgens het adviesbureau zijn er in België nu al meer mensen werkzaam in de interneteconomie dan in de energiesector. De meeste werknemers zijn te vinden in de consumptiebranche.
De online consumptiebranche is dan ook eveneens miljard waard. Belgen besteden jaarlijks gezamenlijk €3,2 miljard aan hun internetverbinding, hardware voor die verbinding en online winkelen. Van de Belgische volwassenen kocht 36% in het afgelopen jaar een product of dienst online.
Weinig gebruik online en social media
Belgische bedrijven blijken ten slotte weinig gebruik te maken van online en social media om hun producten en diensten te promoten. Een derde van de MKB-bedrijven maakt hiervan gebruik. Daarmee lopen zij achter op bedrijven in Nederland en het Verenigd Koninkrijk, van wie respectievelijk 46 en 66% op online en social media te vinden is.
Zie ook: BCG: Nederlandse interneteconomie is 24 miljard waard
Download het BCG rapport Interned - Hoe het Internet de Nederlandse Economie Verandert