BCG: Nederlandse interneteconomie is 24 miljard waard
De interneteconomie in Nederland heeft een jaarlijkse omzet van €24 miljard. Dit staat gelijk aan 4,3% van het BBP. De sector is hiermee qua grootte vergelijkbaar met het onderwijs en de transportsector. Dit is de conclusie van het rapport “Interned” van The Boston Consulting Group (BCG). Het onderzoek werd gedaan in opdracht van Google Nederland. Met dit rapport hopen de bedrijven op een discussie over de rol en ontwikkeling van het internet in Nederland.
De omzet komt voor de helft (€12 miljard) uit online consumptie. Verder brengen internet-gerelateerde investeringen €7,2 miljard op en overheidsbestedingen €4,6 miljard. De netto-export van internetgoederen en –diensten zorgt nog eens voor €0,5 miljard.
Download het BCG rapport Interned - Hoe het Internet de Nederlandse Economie Verandert
Indirecte voordelen
Naast de directe omzet zorgt internet voor meerdere economische voordelen. Consumenten besteden jaarlijks meer dan €8 miljard aan producten die zij weliswaar offline kopen, maar waarin zij zich eerst online hebben verdiept. Dit worden ook wel ROPO-bestedingen (Research Online, Purchase Offline) genoemd. Daarnaast levert het internet vele commerciële voordelen op voor bedrijven. Hierbij valt te denken aan productiviteitsstijgingen door internetgebruik, online advertenties en handel tussen bedrijven via internet. De bedrijfsomzet wordt verder vergroot doordat consumenten continu (verkoop)informatie tegenkomen op gratis nieuwssites als nu.nl en sociale media als Twitter en Facebook.
Verdere toekomstige groei
Het strategy consulting kantoor verwacht dat de omzet van de Nederlandse interneteconomie tot €41 miljard (5,9% van het BBP) in 2015 zal groeien. In het gunstigste geval groeit de sector zelfs tot €47 miljard (6,8% van het BBP). De grootste toename zal de komende jaren plaatsvinden in de online consumptie – goederenverkoop via internet, maar ook de verkoop van toegang tot internet zelf.
Rol van internet in Nederland
Op de e-Intensity Index van BCG staat Nederland op de vijfde plaats. De e-Intensity Index is een graadmeter voor de rol van internet in de samenleving. Daartoe wordt de beschikbaarheid van het internet gemeten, maar ook de betrokkenheid bij internet en de bestedingen die online worden gedaan. Nederland staat internationaal op de vierde plaats qua beschikbaarheid en op de derde plaats qua betrokkenheid. Qua bestedingen blijft Nederland steken op de achtste plek. Volgens Marty Smits, partner en managing director van BCG, geeft deze score aan dat Nederland internationaal vooroploopt bij het omarmen van internet in de maatschappij.