Horwath HTL: Hotels massaal op Facebook op Twitter
Het gebruik van social media heeft een vlucht genomen onder Nederlandse hotels. Inmiddels is 90% van de hoteliers aanwezig op Facebook en maakt 78% van hotels gebruik van microblogging site Twitter. Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Horwath HTL onder ruim 350 Nederlandse 3, 4 en 5 sterren hotels.
Anno 2013 is Facebook het populairste social media platform voor hotels. In 2010 werd Facebook nog slechts door 31% van van de hoteliers gebruikt, inmiddels zijn 90% van de hotels aanwezig op het platform. Andere populaire social media onder hoteliers zijn Twitter (78%) en LinkedIn (56%). Hyves is sterk in populariteit gedaald: in 2010 was hier nog 29% van de hoteliers actief, maar anno 2013 is dit nog slechts 4%. Het aandeel hotels dat geheel niet actief is op social media, is in drie jaar tijd gedaald van 29% tot 8%.
Reviewsites
Uit het onderzoek van het adviesbureau blijkt verder dat hotels reviewsites scherp in de gaten houden. Maar liefst 100% van de Nederlandse hotels volgt de online reviews van het eigen hotel. Het meest wordt daarbij gekeken naar de reviews op Booking.com (96%), Zoover (82%), Tripadvisor (78%) en de eigen website (65%). Circa 88% van de hoteliers volgt de reviews niet alleen, maar reageert ook op sommige reviews. Het meest wordt gereageerd op reviews op social media (66%), gevolgd door Tripadvisor (56%), Booking.com (44%) en de eigen website (40%).