Digitale diensten van Nederlandse overheid behoren opnieuw tot Europese top

Opnieuw behoort de digitale dienstverlening van de Nederlandse overheid tot de Europese top. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini, uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie.
Voor zijn studie analyseerde het adviesbureau duizenden overheidswebsites en applicaties van de 27 lidstaten van de Europese Unie (EU). Bij de vorige meting werd de digitale dienstverlening van onze overheid beoordeeld met een score van 85/100, nu met een 87/100.
“Nederland komt in vergelijking met veel andere lidstaten van de EU goed uit de bus”, zegt Niels van der Linden, Vive President van Capgemini Invent. “Dat is een terugkerende prestatie waar we trots op mogen zijn.”
Alleen de digitale overheidsdiensten van Malta (100/100), Estland (96/100), Luxemburg (96/100), Letland (94/100), Finland (91/100) en Letland (88/100) zijn beter dan die van Nederland. Het EU-gemiddelde komt deze editie uit op 81/100.
Ondanks dat de onlinedienstverlening van onze overheid al een aantal jaren achter elkaar van Europees topniveau is, blijft er altijd ruimte voor verbetering, menen de onderzoekers.
“Onder meer moet het functioneren als één digitale overheid kan worden versterkt”, geef Van der Linden aan. “De technologie en infrastructuur zijn er, maar er is overheidsbrede samenwerking nodig om de efficiëntie en gebruikerservaring verder te optimaliseren.”
Daarnaast zou de Nederlandse overheid meer kunnen doen met kunstmatige intelligentie (AI). Zo maakt inmiddels 43% van de Europese overheidsportalen gebruik van AI-chatfunctionaliteiten, terwijl het in ons land gaat om slechts 11%.
Lees ook: Gen AI kan leiden tot enorme productiviteitssprong in de overheid, zorg en het onderwijs.
Bedrijf boven burger
Die AI-chatfunctionaliteiten zijn overigens vooral te vinden binnen de dienstverlening voor bedrijven. In het onderzoek van Capgemini komt naar voren dat dit geen toeval is.
Het gemiddelde volwassenheidsniveau van de digitale diensten voor EU-burgers (73/100) ligt namelijk stukken lager dan dat voor het bedrijfsleven (80/100). Ten opzichte van vorige jaar is het verschil wel geslonken – de dienstverlening voor bedrijven kwam toen uit op 83/100, die voor burgers op 74/100.
Het grootste verschil ervaren bedrijven (75/100) en burgers (65/100) op het gebied van interoperabiliteit – de mate waarin digitale diensten samenwerken en data uitwisselen, hetgeen onder andere de grensoverschrijdende gebruikservaring beïnvloedt.
Ook beschikbaar op smartphone en tablet?
Informatie over maar liefst 97% van de digitale overheidsdiensten van EU-lidstaten is inmiddels ook beschikbaar op smartphone en tablet. Verleden jaar ging het om 96%.
Alleen bij Luxemburg, Malta en Nederland is alle informatie over de gehele digitale overheidsdienstverlening ook toegankelijk via tablets en smartphone. Landen als Denemarken (99%) en Ierland (99%) scoren eveneens hoog.
Toch is maar 81% van alle digitale diensten van EU-overheden volledig afgestemd op smartphones en tablets. Een laptop (of desktop) blijft in sommige gevallen dus noodzakelijk.