Middenmanagers zijn belangrijke aanjagers van AI-verandering

16 april 2025 Consultancy.nl

Organisaties die kunstmatige intelligentie (AI) willen uitrollen, doen er tijdens het implementatieproces verstandig aan om hun middenmanagers een belangrijke rol te geven. Zij vormen namelijk een essentiële schakel tussen de strategische en digitale doelstellingen en het dagelijkse gebruik van AI op de werkvloer, zo blijkt uit onderzoek van BearingPoint.

Dat middenmanagers een belangrijke rol spelen in het realiseren van veranderdoelstellingen wordt al jaren bevestigd door onderzoek. Waar de top van een organisatie de strategische koers bepaalt en de mensen op de werkvloer de nieuwe manier van werken daadwerkelijk in de praktijk brengen, zijn het de middenmanagers die de brug slaan tussen deze twee werelden.

Bij de implementatie van AI is dat niet anders, concludeert BearingPoint. “We zien dat organisaties die investeren in de ontwikkeling van middenmanagers, AI veel effectiever weten toe te passen”, zegt David Bergsma, partner bij BearingPoint. “Het gaat niet alleen om technische kennis, maar vooral om vertrouwen, leiderschap en het vermogen om mensen mee te nemen in verandering.”

Dat zijn precies de thema’s waarin middenmanagers dus een cruciale rol spelen. Neem vertrouwen: veel mensen vrezen voor de mogelijke impact van AI op het werk en hun baan. Middenmanagers hebben als geen ander inzicht in de talentbehoefte, noodzakelijke vaardigheden en veranderingen binnen teams.

“AI verandert bestaande functies en creëert nieuwe rollen. Middenmanagers kunnen mensen meenemen in de achterliggende reden voor verandering en, waar nodig, mensen ook gerust stellen”, zegt Bergsma. “Door open te communiceren over wat AI kan (en wat niet) zorgen zij voor vertrouwen en begrip binnen teams.”

Middenmanagers spelen bovendien een voorlopersrol in het monitoren van het gebruik van AI en de stappen die nodig zijn om de adoptie van AI-tools te maximaliseren. Dat geldt ook voor het doorvertalen van AI-inzichten naar besluitvorming en beleid, bijvoorbeeld op het gebied van investeringen en vernieuwingen in processen.

Bergsma: “Als organisaties investeren in hun middenkader, bouwen ze aan een cultuur waarin AI wordt omarmd. Middenmanagers zijn de grote aanjager van AI-verandering.”

Uit het onderzoek van BearingPoint blijkt verder dat slechts 35% van de organisaties die AI implementeren een gestructureerd veranderprogramma hebben. “Dat is een gemiste kans. Zonder heldere strategie en ondersteuning blijven de kansen van AI onbenut en groeit de kans op weerstand.”

More on: BearingPoint
Netherlands
Company profile
BearingPoint is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

BearingPoint is a Regional partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands and United Kingdom.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.