Nederlandse data- en AI-markt doorbreekt in 2027 de grens van €10 miljard
De Nederlandse data- en AI-markt groeit hard en ligt op koers om over drie jaar de grens van €10 miljard te doorbreken. Dat blijkt uit onderzoek van BDO.
De markt voor data en kunstmatige intelligentie wordt door BDO Deal Advisory gedefinieerd als een markt bestaande uit twee segmenten: diensten en technologische oplossingen, waarbij elk segment verschillende sub-segmenten en toepassingen kent.
Onder de data- en AI-markt vallen vele uiteenlopende technologieën gebaseerd op data science, zoals bijvoorbeeld machine learning, natural language processing, AI-robotica en spraakherkenning.
Wereldwijd is de markt vandaag de dag goed voor €240 miljard. Dit bedrag stijgt naar verwachting met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van zo’n 16%, naar meer dan €500 miljard tegen 2027. Machine learning is goed voor zo’n driekwart van de markt. Dit komt vooral doordat BDO de exploderende markt voor generatieve AI schaart onder het machine learning-segment.
De Nederlandse markt voor data en AI zal volgens BDO de komende jaren zelfs nog sneller groeien dan het wereldwijde gemiddelde, met een CAGR van meer dan 18%.
De onderzoekers schrijven de snelle groei toe aan de enorme behoefte van organisaties om datagedreven te werken. Met geavanceerde dataoplossingen kunnen ze zo ongeveer alle facetten van de bedrijfsvoering verbeteren – van het maken van goed onderbouwde strategische beslissingen tot het verbeteren van de klantervaring, het verhogen van de efficiëntie en het automatiseren van repetitief werk.
Weinig verrassend, geldt generatieve AI momenteel als de belangrijkste trend onder Nederlandse bedrijven. Sinds de lancering van ChatGPT eind 2022 beleeft de nieuwe technologie een stormachtige opkomst, waarbij organisaties in vrijwel alle sectoren staan te popelen om met behulp van ‘Gen AI’ tal van processen te optimaliseren.
In een andere recente studie werd becijferd dat generatieve AI het komende decennium maar liefst €85 miljard kan toevoegen aan het Nederlandse bbp.
BDO ziet ook een aantal opkomende trends die de vraag naar data en AI verder zullen opstuwen. “Denk aan edge AI-technologie, quantum computing en gezichtsherkenning. Deze trends stimuleren de vooruitgang en adoptie van AI-technologieën in verschillende sectoren”, stelt Bart Receveur van BDO Tech M&A.
Een trend die met name het dienstensegment van de markt zal aanjagen is ‘responsible AI’, waarin de nadruk ligt op het verantwoord gebruiken van AI – denk onder meer aan het beperken van risico’s zoals privacy-inbreuk, discriminerende algoritmen en onrechtmatig gebruik van data.
“Responsible AI omvat vele dimensies, zoals het realiseren van zakelijke en maatschappelijke waarde, het beoordelen van risico’s, het opbouwen van vertrouwen, het zorgen voor transparantie en het handhaven van verantwoordingsnormen”, aldus Receveurs collega Lars Berger.
Wereldwijd geldt Nederland als koploper op het gebied van responsible AI: ons land staat helemaal boven aan de Global index on Responsible AI van de Global Center on AI Governance.
Waar wordt AI toegepast?
Volgens een schatting van BDO lopen de ICT en financiële dienstverlening in Nederland voorop in het gebruik van AI-technologie, gevolgd door de zakelijke dienstverlening, vastgoedsector en de groot- en detailhandel.
AI en data analytics worden vooral geïmplementeerd door grotere organisaties (meer dan 250 medewerkers). Niet gek, als je bedenkt dat zij eerder beschikken over de benodigde financiële, technologische en menselijke resources om de geavanceerde oplossingen te integreren in hun bedrijfsvoering. Midden- en kleinbedrijven lopen dan ook nog flink achter.
Kansen benutten
Toch kunnen ook kleinere spelers volgens Receveur wel degelijk de vruchten plukken van geavanceerde data-oplossingen. “De data- en AI-markt in Nederland groeit snel en biedt tal van mogelijkheden voor zowel startups, scale-ups als gevestigde ondernemingen.”
“Met een sterke focus op innovatieve technologieën en een toenemende vraag naar AI-oplossingen blijft de markt evolueren en kunnen ondernemingen hun efficiëntie verhogen, klantgerichtheid verbeteren en innovatieve oplossingen ontwikkelen die een concurrentievoordeel bieden in een steeds veranderende markt”, geeft hij aan.
BDO’s rapport concludeert dat het niet de vraag is of, maar wannéér organisaties data en AI inzetten om toekomstbestendig te blijven.