Kyden bekrachtigt duurzame missie met B Corp-certificering

07 april 2025 Consultancy.nl

Duurzaamheidsadviesbureau Kyden heeft een kleine twee jaar na de lancering zijn B Corp-certificering behaald.

Het leek vanaf dag één een kwestie van tijd dat Kyden zich een B Corp mocht noemen. Net als B Lab – de non-profit achter het B Corp-netwerk – richt het bureau zich op het versnellen van de transitie naar een duurzame samenleving. Bovendien waren de bureaus die opgingen in Kyden – Dialogue, YSE, Kirkman Company en BIT – alle vier al B Corp.

Voor je het keurmerk mag dragen moet je echter een certificeringstraject doorlopen om aan te tonen dat je voldoet aan de sociale en milieustandaarden, waarbij wordt gekeken naar de dimensies governance, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. Denk aan criteria als energiegebruik, afval- en waterbeheer, werknemersbeloning, diversiteit en transparantie.

Kortom, dat kost alles bij elkaar even. In de aanloop naar zijn tweede verjaardag kan Kyden nu aankondigen dat het is geslaagd voor het assessment. Het behaalde 89,3 van de maximale 200 punten. Om jezelf B Corp te mogen noemen moet je minimaal 80 punten halen.

“We zijn enorm verheugd om Kyden te verwelkomen in de B Corp-gemeenschap”, reageert Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux. “Hun toewijding aan duurzaam ondernemen is een inspiratie voor anderen en benadrukt dat succes in business verder gaat dan alleen winst.”

Dat laatste punt liet Kyden zelfs juridisch vastleggen: in de statuten van het bureau staat nu dat het de toewijding aan maatschappelijke doelen boven het maken van winst stelt.

“Met deze certificering sluit Kyden zich als geheel aan bij een wereldwijde gemeenschap van bedrijven die streven naar een meer inclusieve, eerlijke en regeneratieve economie, met aandacht voor mens en planeet”, laat het bureau weten.

Die gemeenschap groeit snel. Wereldwijd staat de teller momenteel op ruim 9.600 bedrijven in meer dan 100 landen. De Benelux telt nu ruim 480 B Corps, waaronder diverse adviesbureaus en bekende namen als Ace & Tate, Auping, Dopper, Triodos, Unilever. Ook Kyden-klanten Tony’s Chocolonely en Rituals zijn B Corp.

Een nieuw begin

Kyden laat tot slot weten de certificering te zien als een belangrijke stap, maar vooral ook als “een nieuw begin”.

“We blijven innoveren, transparant werken en streven naar impact die verder gaat dan winst, met als doel duurzaamheid de nieuwe standaard te maken voor ons bedrijf en de samenleving als geheel”, aldus het bureau. “Zo zijn we bezig met het meten en bovenal reduceren van onze emissies, en streven we naar net zero in 2030. Wij zijn trots op deze mijlpaal!”

More on: Kyden
Netherlands
Company profile
Kyden is a Netherlands partner of Consultancy.org