Datagedreven werken en AI centraal op Dutch Data Day 2025

04 april 2025 Consultancy.nl

Op 24 april vindt de 2025-editie van Dutch Data Day plaats in Bunnik, waar bestuurders en professionals samenkomen om de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van data en AI te verkennen. Vier adviesbureaus – SeederDeBoer, DIKW Intelligence, Möbius en Highberg – zijn partner van het datacongres.

Met inspirerende keynotes, interactieve workshops en diepgaande break-out sessies wil Dutch Data Day, een congres georganiseerd door Heliview, waardevolle inzichten bieden aan bedrijven die de ambitie hebben om een sterke datastrategie te ontwikkelen.

Voor de bezoekende dataprofessionals biedt het jaarlijkse congres een uitgelezen mogelijkheid om op de hoogte te blijven van de nieuwste strategieën en technologieën binnen datamanagement en AI.

Impact van AI op data-integratie

Deze editie van Dutch Data Day staat in het teken van de snelle vooruitgang van AI en de impact ervan op data-integratie, in sectoren zoals de gezondheidszorg, finance en productie. Daarbij zullen thema’s behandeld worden als datakwaliteit, ethisch datagebruik, data- & AI-geletterdheid en governance.

Het evenement richt zich vooral op managers, (senior) specialisten, beïnvloeders en (mede)beslissers die op de hoogte willen blijven van de huidige trends en ontwikkelingen, of willen investeren in oplossingen op het gebied van data om hun organisatie meer datagedreven te laten werken.

Partners en sprekers

Dutch Data Day wordt mede mogelijk gemaakt door verschillende partnerbedrijven, waaronder enkele adviesorganisaties. Op het moment van schrijven hebben vanuit de adviesbranche onder meer SeederDeBoer (Gold Partner), DIKW Intelligence (Silver Partner), Möbius (Bronze Partner) en Highberg (Kennis Partner) zich verbonden aan het event.

Op het programma staan verschillende sprekers van deze bureaus en andere organisaties. Zo zal Joris Krijger van De Volksbank spreken over de bevindingen uit zijn onderzoek naar het verantwoord gebruik van AI bij complexe problemen en ethische kwesties die bij AI komen kijken.

Mahmoud Yassin van Booking.com praat over de wereld van ent-to-end datamarkten, Mathieu Rutten van gemeente ‘s-Hertogenbosch vertelt over een digitaliseringsslag in de gemeente en Anne Hakkers van Phillips presenteert inzichten over de ontwikkeling van AI en data security. Overige sprekers zijn onder meer Jean-Paul Otte (Data Strategy Lead bij Precisely) en Diederik van Kuilenburg (Information Architect bij Solventa).

Inspirerende workshops

Gedurende het event kunnen bezoekers ook diverse workshops bijwonen, zoals de serious game Datapoly, waarin het belang van integraal datamanagement wordt belicht, een rondetafelsessie waar vraagstukken over dataproducten worden behandeld of een serious game over datagedreven werken.

Lotte Hart, partner bij SeederDeBoer, verzorgt een workshop over het spanningsveld rond het vertrouwen op data, waarin ze onder meer ingaat op de noodzaak van AI-geletterdheid.

Aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden en best practices zullen de diverse aanwezige experts hun inzichten delen over bijvoorbeeld het optimaliseren van datagebruik, het waarborgen van privacy en security en het voorbereiden op wet- en regelgeving zoals de AI Act en Data Act.

Vanuit kennispartner Highberg neemt Christian Verhagen, partner en senior consultant Data & Analytics, zitting in de programmacommissie van Dutch Data Day. Deze commissie adviseert op het gebied van inhoud en bewaakt de invulling van het thema, de kwaliteit en diversiteit van het programma en de kwaliteit van de sprekers. Verhagen is ook dagvoorzitter van het event.