Volledige terugkeer naar kantoor: CEO’s zien het wel gebeuren

Meer dan acht op de tien CEO’s van grote bedrijven wereldwijd verwachten dat hun medewerkers binnen drie jaar volledig terugkeren naar kantoor. Dat blijkt uit de CEO Outlook 2024 van KPMG.
Op zijn eerste dag in het Witte Huis ondertekende Donald Trump een hele reeks presidentiële decreten. Een daarvan verplicht ambtenaren om weer volledig op kantoor te werken. Het lijkt in de VS deel van een bredere koerswijziging: ook Amazon en JPMorgan Chase schrapten recent hun hybride werkoptie, nadat Goldman Sachs al ruim een jaar eerder zijn medewerkers terug naar kantoor riep.
Toch zijn de Amerikaanse overheid en deze bedrijven vooralsnog een uitzondering op de nieuwe regel: bij de meeste organisaties is hybride werken sinds de coronacrisis de norm. Maar wellicht komt daar verandering in, als het aan CEO’s ligt tenminste: in 2023 voorzag een kleine twee derde (64%) een volledige terugkeer naar kantoor. In 2024 waren dat er al ruim vier op de vijf (83%), zo blijkt uit het onderzoek van KPMG.
87% van de CEO’s denkt dat fysieke aanwezigheid op kantoor de kans op betere projecten, promoties en salarisverhogingen vergroot. Daarnaast hebben veel grote bedrijven aanzienlijke investeringen in kantoorpanden gedaan, wat bijdraagt aan hun voorkeur voor werken op locatie.
De voorkeur voor volledig kantoorwerk lijkt deels generatiegebonden: 87% van de CEO’s in de leeftijdscategorie 60-69 jaar verwacht een volledige terugkeer naar kantoor, tegenover 75% van de leiders tussen 40 en 49 jaar. Ook zijn er kleine verschillen zichtbaar tussen mannelijke (84%) en vrouwelijke (78%) CEO’s.
Onrealistisch?
Tegelijkertijd roept deze harde lijn de vraag op of een grootschalige terugkeer naar kantoor realistisch is. Werknemers geven steeds vaker de voorkeur aan hybride of volledig remote werkmodellen, vooral vanwege de toegenomen focus op flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privéleven.
Uit onderzoek van Mercer bleek bijvoorbeeld dat driekwart van de bedrijven in Nederland inmiddels beleid heeft ontwikkeld om thuiswerken te faciliteren. Aon benadrukte recent nog het belang van beleid voor werken op afstand. En dit najaar meldde CBRE dat grote bedrijven verwachten kantoorruimte af te stoten.
Ook KPMG plaatst in zijn rapport openlijk vraagtekens bij de verwachtingen van CEO’s. “De bevindingen van dit jaar laten zien dat er een groeiende kloof is tussen de verwachtingen van CEO’s en hun werknemers”, stelt Nhlamu Dlomu, Global Head of People bij KPMG.
“De wereld verandert razendsnel en de waardepropositie van werknemers verandert mee”, geeft ze aan. “De succesvolle leiders van morgen begrijpen dat de werknemers van vandaag niet alleen een meer flexibele werkomgeving en een betere balans tussen werk en privéleven verlangen, maar ook verwachten.”
Culturele verschillen?
In 2024 waren er uiteenlopende benaderingen zichtbaar binnen grote organisaties. Elon Musk voerde bij Tesla en Twitter een strikt kantoorbeleid, terwijl Amazon destijds minimaal drie dagen per week aanwezigheid verplicht stelde (nu zijn dat er vijf). Tegelijkertijd blijven organisaties zoals Spotify en Airbnb inzetten op remote-first modellen.
De koers verschilt dus behoorlijk per bedrijf. In Nederland zijn er weinig concrete voorbeelden bekend van bedrijven met een uitgesproken koers als die van Musk.
Caroline Tervoort-Visser, HR-directeur van KPMG Nederland, zegt verbaasd te zijn door de uitkomst van het onderzoek. “Het kan zijn dat medewerkers op de werkvloer meer in het oog springen. Maar bij ons hoef je zeker niet altijd op kantoor te zijn om in aanmerking te komen voor betere projecten, promoties of een hoger salaris. Wij sturen al sinds jaar en dag aan op resultaat in plaats van zichtbaarheid.”