Driekwart bedrijven heeft beleid voor thuiswerken

16 november 2022 Consultancy.nl

Ook nu de coronacrisis achter ons ligt is thuiswerken voor velen onderdeel van het ‘nieuwe normaal’. En het begint nu ook steeds normaler te worden in de arbeidsvoorwaarden van organisaties, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Mercer.

Waar thuiswerken voor de coronapandemie bij veel bedrijven onbespreekbaar was, is het inmiddels breed geaccepteerd. Uit onderzoek van Mercer blijkt dat bijna driekwart van de grote bedrijven in ons land inmiddels beleid heeft ontwikkeld voor werken op afstand.

De groep bedrijven waar dergelijk beleid (vooralsnog) ontbreekt, zal de komende periode naar verwachting fors gaan slinken. Meer dan de helft van deze groep is bezig beleid voor thuiswerken te ontwikkelen of is dat van plan, zo blijkt uit het onderzoek.

Driekwart bedrijven heeft beleid voor thuiswerken

Wat de belangrijkste reden is voor werkgevers om nu wel in te zetten op thuiswerken? De coronapandemie heeft binnen veel sectoren laten zien dat mensen thuis net zo productief (of zelfs productiever) kunnen zijn als op kantoor. Dit komt vooral door de mogelijkheden die technologie biedt, zoals virtueel bellen en vergaderen en digitale samenwerkingstools.

Hoewel thuiswerken breed is omarmd, weten negen op de tien bedrijven niet of thuiswerken van invloed is (geweest) op de productiviteit van medewerkers, zo blijkt uit het onderzoek van Mercer. Van de werkgevers die de productiviteit wel monitoren – zoals consultancy- en IT-bedrijven – constateert de helft een productiviteitsgroei.

Toch zijn niet alle bedrijven overtuigd van de positieve impact op de productiviteit. Veel bedrijven proberen de laatste tijd dan ook naarstig om mensen vaker naar kantoor te halen (ook met het oog op de grote kostenpost die kantoren met zich meebrengen).

Volgens Anouk Potman van Mercer zal er op dit vlak echter geen grote verschuiving plaatsvinden. “Toen iedereen begon met thuiswerken, werden mensen ineens productiever dan ooit. Later normaliseerde het weer. Zolang het goed gaat met de productiviteit, zien organisaties vaak geen reden om te onderzoeken waar hun medewerkers het beste presteren. Het heeft ook met vertrouwen te maken van werkgevers in medewerkers die thuiswerken.”

“Het lijkt erop dat bedrijven het vooral belangrijk vinden dat medewerkers tevreden zijn”, legt ze uit, daarbij wijzend op het feit dat werknemers graag “enkele dagen per week” thuiswerken omdat dit hen meer flexibiliteit en autonomie biedt, en voor velen een betere balans tussen werk en privé.

Daarbij komt dat werkgevers er in de huidige krappe arbeidsmarkt niet aan denken om beleid in te voeren dat tegen het zere been van hun medewerkers schopt (enkele uitzonderingen daargelaten – neem Elon Musk als voorbeeld, die eist dat alle werknemers van Tesla en Twitter 40 uur op kantoor aanwezig zijn).

Potman: “Met flexibele en persoonlijke arbeidsvoorwaarden kunnen bedrijven zich onderscheiden van de concurrentie en zo personeel aan zich binden. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat belangrijker dan ooit.”

Volgens onderzoek van het CBS werken de meeste professionals die thuis kunnen werken gemiddeld twee dagen per week vanuit huis.

More on: Mercer
Netherlands
Company profile
Mercer is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Mercer is a Local partner of Consultancy.org in Africa, Asia, South Africa, Europe, India, Latin America, Netherlands, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.