YNNO helpt de Sociale Verzekeringsbank met bewuster werken

11 november 2024 Consultancy.nl

Zoals zovele bedrijven, leerde de Sociale Verzekeringsbank (SVB) tijdens corona dat anders werken écht mogelijk is. Maar hoe zorg je dat de geleerde lessen na de pandemie niet verloren gaan? YNNO helpt de SVB om het positieve te behouden.

Er werd al enkele jaren over gesproken bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB): het invoeren van ‘het nieuwe werken’ en ‘papierloos werken’. Het bleef echter bij praten – tot de pandemie zorgde dat er geen andere keuze meer was dan het daadwerkelijk te gaan doen.

Al snel bleek de nieuwe manier van werken verschillende voordelen met zich mee te brengen, zoals flexibiliteit en efficiëntie. Inmiddels is de pandemie gelukkig voorbij en is thuiswerken geen noodzaak meer.

De SVB ziet dan ook graag dat medewerkers weer vaak naar kantoor komen, maar wil niet zomaar terugvallen in de oude patronen. Daarom werd het project ‘Bewust Werken’ opgestart. Een centrale gedachte daarin is dat medewerkers bewust nadenken over waar, wanneer en met wie ze werken.

Concreet richt het project zich op het creëren van een omgeving die werken op kantoor prettiger maakt dan thuiswerken, maar wel met behoud van flexibiliteit. Met de woorden van Peter Roode, Manager Facilities bij de SVB: “Minder ego, meer Lego!”

Sturing geven aan werkplekvernieuwing

YNNO, dat zich specialiseert in nieuwe manieren van werken, werd door de SVB ingeschakeld om leiding te geven aan de grootschalige transformatie van de fysieke werkomgeving op zes locaties van de SVB. Het bureau nam de rol van projectleider op zich en begeleidde het gehele proces, van conceptontwikkeling tot realisatie.

“De uitdaging is om balans te vinden in wat optimaal werkt.”

Met een duidelijke focus op experimenteren, werd gestart met de herinrichting van één verdieping op verschillende locaties. Deze aanpak ging verder dan enkel het ontwerpen van nieuwe ruimtes. YNNO was betrokken bij het creatieve proces, waarbij het team nauw samenwerkte met zowel architecten als medewerkers om de nieuwe werkplekconcepten vorm te geven.

Daarbij beheerde YNNO onder meer de aanbestedingen, stuurde leveranciers aan en zorgde voor het maken van afspraken met de eindgebruikers van de ruimtes. De uitdaging was om binnen de budgettaire kaders verouderde, conventionele kantoortuinen om te toveren tot moderne, inspirerende werkplekken.

De verschillen tussen de oude en nieuwe werkomgevingen zijn goed zichtbaar. Waar de oude verdiepingen nog traditioneel en functioneel ingericht waren, bieden de vernieuwde ruimtes nu veel meer mogelijkheden voor concentratie, samenwerking en ontmoeting. Er is een balans gecreëerd tussen rust en dynamiek, wat medewerkers stimuleert om hun manier van werken te herzien.

Een doorlopend verbeterproces

Met de realisatie van verschillende verdiepingen op de zes locaties is het werk nog niet klaar. YNNO blijft betrokken bij het meten van de effectiviteit van de nieuwe werkplekken. Op basis van deze feedback worden de concepten verder verfijnd.

“We hopen dat uit het onderzoek naar voren komt dat medewerkers hun werk beter kunnen uitvoeren op een aangepaste verdieping”, zegt YNNO-adviseur Bart van Roekel. “Of het nu gaat om betere concentratie, effectievere vergaderingen of makkelijker contact leggen met collega’s. Als dit uit het onderzoek blijkt, is onze koers voor de toekomst duidelijk.”

Eén conclusie durft Van Roekel al wel definitief te trekken: een volledige terugkeer naar het kantoor is niet realistisch.

Daarmee is de opdracht volgens Roode weer wat duidelijker: een manier van werken vinden die zowel ruimte biedt voor flexibiliteit als verbondenheid. “De uitdaging is om balans te vinden in wat optimaal werkt”, besluit hij.

More on: YNNO
Netherlands
Company profile
YNNO is a Netherlands partner of Consultancy.org