Lorenz brengt belofte aan talent samen in nieuwe employer value proposition

Lorenz brengt belofte aan talent samen in nieuwe employer value proposition

01 november 2024 Consultancy.nl
Lorenz brengt belofte aan talent samen in nieuwe employer value proposition

In deze tijden van extreme talentschaarste wordt een onderscheidende employer value proposition (EVP) steeds belangrijker. Ook Lorenz introduceerde onlangs een EVP. Operationeel directeur Daniëlle den Outer benadrukt echter dat het belang van een goede EVP véél verder gaat: “Je laat ermee zien waar je voor staat als werkgever.”

Mensen maken de organisatie. Het is dan ook cruciaal om mensen in huis te hebben die zich herkennen in het doel waaraan ze gezamenlijk werken. In het geval van Lorenz is dat een hele duidelijke missie: samen vleugels geven aan maatschappelijke verandering.

“Bij Lorenz werken, dat betekent: betekenisvol werk doen”, vertelt Den Outer. “Dat is één van de kernwaarden van onze organisatie.”

Toen het Bredase bureau een employer value proposition ging opstellen, was het uitdragen van deze identiteit dan ook een van de belangrijkste uitgangspunten. “Onze EVP versterkt het bestaande HR-beleid. Voor zowel medewerkers als sollicitanten maakt dit document inzichtelijk waarom onze organisatie als werkgever zo uniek is.”

De mogelijkheid om maatschappelijke impact te maken speelt daarin een centrale rol, maar uiteraard staat in de EVP ook wat Lorenz medewerkers biedt op het gebied van arbeidsvoorwaarden. “We bespreken bijvoorbeeld met wat voor groeimogelijkheden ze rekening mogen houden”, legt Den Outer uit. “Ook komt het belang van de werkprivébalans aan bod.”

Op dit vlak zit de kracht van een goede EVP erin dat je een weldoordachte, consequente aanpak neerzet over de gehele breedte van de organisatie. “Zo zorgen we ervoor dat we niet alleen het juiste talent binnenhalen, maar ook dat onze huidige medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen en weten waar ze aan toe zijn.”

Breed gedragen propositie

Bij het opstellen van een EVP komt veel kijken. Omdat Lorenz dit nog nooit gedaan had, schakelde het de hulp in van Nina van Acker, expert op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en marketing.

“Samen zijn we eerst dieper ingegaan op hoe we nu werven en ons als werkgever positioneren”, vertelt Den Outer. “Een objectieve blik van buiten is belangrijk bij het opstellen van een EVP. Het waarborgt dat je een realistisch beeld schept in plaats van onbewust een ideaalbeeld te creëren van de werkelijkheid.”

Lorenz brengt belofte aan talent samen in nieuwe employer value proposition

Nadat de conceptversie van de EVP was opgesteld, werd deze doorgenomen met alle medewerkers. Tijdens de sessie werd onder andere besproken wat werken bij Lorenz voor hen waardevol maakt.

“We vonden het heel belangrijk om de input en feedback van iedereen te verzamelen en te verwerken zodat de EVP echt breed gedragen wordt”, zegt Van Den Outer. “Want als onze EVP niet wordt omarmd door onze medewerkers, mist de EVP zijn kracht.”

Doen wat bij je past

Ook de cultuur van Lorenz komt nadrukkelijk terug in de EVP. “Binnen onze organisatie is plaats voor meer dan alleen ratio en analyse”, zegt Den Outer. “Ook zaken zoals sfeer, emoties en intuïtie krijgen veel prioriteit. Daarmee wordt iedere samenwerking completer en duurzamer.”

Vanuit die gedachte hebben alle medewerkers van Lorenz ook een takenpakket dat aansluit op hun talenten. “Mensen werken op ademkracht in plaats van op spierkracht, waardoor je vitaal naar huis gaat. Anders geformuleerd: mensen doen bij ons wat bij hun past.”

Verbinding en verdieping

Het is ook cruciaal dat de medewerkers kunnen blijven werken aan hun ontwikkeling, legt Den Outer uit – óók voor Lorenz. “Alleen als mensen groeien, kan Lorenz groeien, dat is ons uitgangspunt. Daarom krijgen onze medewerkers volop de ruimte om zich te ontwikkelen.”

Naast dat Lorenz een riant opleidingsbudget biedt, zijn er om de acht weken ontwikkelgesprekken in de duinen. “Wandelend een gesprek voeren in de natuur, dat levert verbinding en verdieping op, wat erg waardevol is”, laat Den Outer weten.

Daarbij benadrukt ze tot slot dat het niet alleen gaat om wat Lorenz de medewerkers kan bieden, maar ook wat zij elkáár kunnen bieden.

“Collega’s kunnen heel veel van elkaar leren. En het samen leuk hebben is uiteraard ook van enorme waarde. Die onderlinge verbinding stimuleren we dan ook volop, onder meer door regelmatig teamuitjes te organiseren. Zo ontstaat een hecht team. Dat bevordert ook nog eens de samenwerking – en daar plukt iedereen de vruchten van.”

More on: Lorenz
Netherlands
Company profile
Lorenz is a Netherlands partner of Consultancy.org