Zes manieren om de betrokkenheid binnen het team te verhogen

05 november 2024 Consultancy.nl

Betrokkenheid van teamleden is cruciaal voor de prestaties van een organisatie. Het komt echter niet vanzelf. Hoe kun je de betrokkenheid actief bevorderen? HR-adviesbureau Consultday biedt zes concrete tips.

Onderzoek toont het al jaren aan: niet alleen medewerkers zelf zijn erbij gebaat wanneer ze zich betrokken voelen bij hun organisatie, ook voor de organisatie zelf is het cruciaal. Teams waarbinnen medewerkers zich gehoord, gewaardeerd en verbonden voelen zijn productiever, creatiever en houden het langer vol.

Betrokkenheid blijft echter een ietwat abstract begrip. Welke concrete maatregelen kun je nemen om te zorgen dat medewerkers zich betrokken voelen? Als HR-adviesbureau heeft Consultday hier uitgebreide ervaring in. De experts van het bureau delen zes tips.

1: Ideeënbus: Geef ruimte voor input

De beste ideeën ontstaan vaak op onverwachte momenten. Zo ook op werk – juist als medewerkers druk zijn met hun dagelijkse werkzaamheden komen vaak verbeterpunten of initiatieven in ze op. Veel organisaties ontbreekt het echter aan een plek om deze ideeën te delen.

Een goede manier om hier verandering in te brengen is het introduceren van een ideeënbox. Hiermee creëer je een laagdrempelige manier waarop medewerkers hun suggesties kunnen aandragen. Zorg er wel voor dat de ingebrachte ideeën serieus worden genomen en dat er een duidelijk proces is voor de opvolging, anders kan het juist averechts uitpakken.

2: Verhoog de vitaliteit in het team

Vitaliteit staat aan de basis van het werkplezier en de productiviteit van medewerkers, en is daarom een belangrijk speerpunt voor HR-afdelingen. Dit kun je op diverse manieren bevorderen, zoals door sportactiviteiten te organiseren of gezonde voeding aan te bieden op kantoor.

Overweeg wekelijkse sportevenementen, wandeloverleggen of workshops over mentale gezondheid en stressmanagement. Dit helpt niet alleen de fysieke gezondheid, maar versterkt ook de teamgeest en het algemene welzijn van de medewerkers.

3: Bied ondersteuning bij digitalisering

De pandemie heeft de digitale transformatie versneld, maar niet iedereen binnen een team is hierin even vaardig. Sommige medewerkers hebben moeite om mee te komen in de snelle digitalisering. Daarom is het belangrijk om als organisatie te investeren in de ondersteuning van deze collega’s.

“Gezamenlijk werken aan iets groters versterkt de teamspirit.”

Dit kan variëren van interne trainingen en handleidingen tot peer-to-peer coaching door meer ervaren collega’s. Door gezamenlijk de digitale vaardigheden te verhogen, wordt niet alleen de samenwerking verbeterd, maar kan de organisatie ook efficiënter opereren.

4: Los achterstallige zaken op

Tijd die overblijft in de agenda kan perfect benut worden om achterstanden weg te werken. Denk bijvoorbeeld aan het digitaliseren van oude documenten of het wegwerken van kleine taken die zijn blijven liggen.

Kijk ook naar de oorzaken van de achterstanden, zodat je in de toekomst dergelijke problemen kunt voorkomen. Een georganiseerde werkomgeving draagt bij aan een prettiger werkklimaat en verhoogde efficiëntie.

5: Creëer ruimte voor feedback

Wil je weten wat er echt leeft binnen je team? Vraag ernaar. Maak gebruik van enquêtes of feedbackmomenten, maar kies de timing zorgvuldig.

Door anonieme feedback mogelijk te maken en deze tijdens rustige periodes af te nemen, verhoog je de kans op eerlijke en goed doordachte antwoorden. Dit helpt niet alleen om verbeterpunten te identificeren, maar geeft ook inzicht in wat goed gaat en gevierd kan worden.

6: Geef iets terug met je team

Tot slot is het waardevol om niet alleen betrokken te zijn binnen de organisatie, maar ook met de wereld erbuiten. Of het nu gaat om maatschappelijke projecten of het ondersteunen van een goed doel: het gezamenlijk werken aan iets groters versterkt de teamspirit.

Kijk waar jullie je graag voor inzetten en wat goed aansluit bij de kernwaarden van de organisatie. Juist wanneer je met z’n allen iets doet dat níet is gericht op het eigen belang van de organisatie, zul je zien hoeveel je er voor terugkrijgt.

Het belangrijkste kapitaal

Terugkrijgen kan meteen ook worden gezien als de verbindende factor in de zes tips. Want elke investering in de betrokkenheid van medewerkers betaalt zich dubbel en dwars terug.

Bovendien staan de tips niet op zichzelf: ze versterken elkaar én het team, zodat je als organisatie echt de daad bij het woord kunt voegen wanneer je zegt dat de medewerkers het belangrijkste kapitaal zijn van de organisatie.