Vijf vragen aan Consultday-oprichters Pim van den Brule en Ton Groot
Sinds de oprichting begin 2016 is Consultday uitgegroeid tot een van de bekendere gespecialiseerde HR-adviesbureaus van ons land. We stelden oprichters Pim van den Brule en Ton Groot vijf vragen over de hoogtepunten tot nu toe, de nieuwe missie van het bureau en de ambities voor de komende jaren.
Laten we beginnen bij het begin, wat bewoog jullie tot het oprichten van Consultday?
Pim: “We kennen elkaar van KPN, waar ik in dienst was en Ton actief was als externe projectmanager. Samen begeleidden we de tot dan toe grootste HR BPO-transformatie van Nederland en dat smaakte naar meer – zowel de samenwerking als dit soort projecten. Ik wist dat dat niet kon bij KPN, want zo’n transformatie maak je niet ieder jaar door. Zo zijn Ton en ik in gesprek geraakt.”
Ton: “Omdat we samen aan een groot project werkten, wisten we dat we goed kunnen samenwerken. Door gesprekken te voeren, merk je ook al gauw dat ook visies en ideeën overeenkwamen. Het idee dat dat soort implementaties gemakkelijker zouden kunnen, zowel qua aanpak als proces. Wanneer je weet waar je het over hebt en waar het project om draait, is het allemaal niet zo ingewikkeld en hoeft het dat ook niet te zijn.”
Kunnen jullie enkele beslissende momenten noemen uit de afgelopen negen jaar?
Pim: “Er zijn veel highlights, mijlpalen en momenten die hebben geleid tot het nieuwe Consultday. Niet alleen iedere (oud-)collega en hun individuele ervaring, kennis en persoonlijkheid, maar ook iedere opdracht die wij hebben mogen uitvoeren: daar hebben we zelf ook van geleerd. Die kennis hebben wij kunnen delen bij die specifieke klant én bij andere daarna. En zo hebben we vele processen geoptimaliseerd – óók onze eigen processen.”
“We hebben zoveel sterke relaties opgebouwd met opdrachtgevers.”
Ton: “Als ik het iets concreter maak, denk ik aan de maandelijkse kennissessies waarin wij elkaar updaten over (interne) vraagstukken en ook partners over de vloer komen om demo’s te geven. Daarnaast is er de jaarlijkse workation die in het teken staat van teambuilding, verbondenheid én kennisdeling.”
“En we hebben zoveel sterke relaties opgebouwd met opdrachtgevers. We worden herhaaldelijk teruggevraagd voor een vervolgopdracht en ook veel van onze nieuwe klanten kloppen aan vanwege een aanbeveling van een tevreden klant. Onze consultants genieten enorm veel vertrouwen en daar zijn we trots op.”
Hoe heeft Consultday zich sinds de oprichting ontwikkeld?
Ton: “We begeleiden nog steeds grote HR BPO-transities, maar als Consultday doen we zoveel meer inmiddels. Dat komt mede door de sterke toename van automatisering, waardoor het eenvoudiger is om handelingen en processen te standaardiseren.”
“Ons portfolio aan diensten is ook anders dan in de beginjaren, uitgebreider. We zijn nog steeds business consultants die marktconsultatie doen en helpen bij het kiezen van een leverancier en werken met modellen en scans, maar we bieden ook implementatiemanagement in al zijn facetten, hebben een gloednieuw pakket aan mogelijkheden op het gebied van data en inzicht en vervullen rollen op interim-basis.”
Om deze aanscherping duidelijker in de markt te zetten heeft Consultday recent zijn missie ververst. Kun je daar meer over vertellen?
Pim: “Onze missie is om onze klanten te ondersteunen bij het optimaliseren van hun HR-processen door innovatieve HR-techoplossingen te bieden op basis van onze uitgebreide expertise.”
“Het slim automatiseren en standaardiseren van processen is een belangrijk onderdeel van onze propositie – repeterende processen waar mogelijk laten uitvoeren door robots, door software. Dat biedt HR-teams de mogelijkheid om zich te richten op de meer uitdagende en one-of-a-kind aspecten van hun werk.”
“In onze opdrachten houden we altijd oog voor de mens. Onze werkwijze omvat oog voor mens en proces, de human en de robot. Door maximale digitalisering en optimale gebruikerservaring stellen we organisaties in staat om de bijdrage van hun HR-activiteiten aan het algehele succes van het bedrijf te vergroten.”
“We zitten vol plannen voor de komende jaren, zowel voor onszelf als voor onze opdrachtgevers.”
Ton: “Deze missie komt voort uit de aanscherping van processen en de komst van automatisering. Wat wij vandaag de dag doen is een evolutie van waar wij ooit mee begonnen. Het automatiseringsniveau dat onze aanpak kenmerkt is aangescherpt en verbeterd, onze diensten zijn uitgebreid en we bieden een full package aan, waardoor wij veranderingen zien op alle niveaus.”
Tot slot, wat zijn jullie ambities voor de komende jaren?
Pim: “We zitten vol plannen voor de komende jaren, zowel voor onszelf als voor onze opdrachtgevers. Zo willen we dé thought leader voor HR IT & Services worden binnen Nederland en gaan dit ook praktisch toepassen tijdens onze transformaties.”
“Ook blijven we groeien. We zetten in op een team van 45 à 50 medewerkers in volwaardige teams. Deze kennen elkaar, voelen verbondenheid en wisselen kennis uit.”
Ton: “Ook willen we stappen blijven zetten rond de inzet van praktische tools, zoals AI-functionaliteiten, voor onze klanten en hun specifieke vraagstukken. Daarbij verschuift de focus van ons werk naar optimalisatietrajecten op onderdelen, bijvoorbeeld HR-IT, services of procesautomatisering.”
“Zo blijven we ons ontwikkelen, maar in de kern zijn we nog steeds hetzelfde Consultday: zowel binnen als buiten onze eigen organisatie staan we bekend om onze way of working en ons Consultday-DNA met de vier bijbehorende kernwaarden: eigenaarschap, eenvoud, kennis delen en focus aanbrengen.”

