De route naar een echte digitale onderneming

26 september 2024 Consultancy.nl

Een succesvolle digitale transformatie vereist een holistische kijk op meerdere onderling verbonden aspecten. “Pas wanneer alle bouwstenen op hun plek liggen, kan een bedrijf zichzelf een echte digital enterprise noemen”, zegt Gerard Wijers, partner bij Anderson MacGyver. We spraken met hem over wat dit betekent en wat ervoor nodig is.

Digital enterprises integreren proactief moderne technologie in hun kernstrategieën voor superieure klantervaringen, betere operationele efficiëntie en succesvollere innovaties. Het loont om te transformeren naar een digitale onderneming, want dit geeft je een voorsprong in het huidige competitieve landschap.

Het houdt ook in dat er volop gebruik wordt gemaakt van data, AI en automatisering, terwijl tegelijk wordt gewerkt aan een cultuur van continue verbetering en wendbaarheid. Dit alles gaat dus verder dan het reactief najagen van digitale trends. Een vooruitstrevende visie en proactieve aanpak zijn cruciaal om voorop te blijven lopen.

“Mijn advies is om te beginnen met denken als een digitale onderneming”, aldus Wijers: “Holistisch en end-to-end. Creëer op basis van de juiste governance en persoonlijk leiderschap bedrijfsstrategieën met expliciete digitale ambities, waarbij technologie en data worden ingezet om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.”

“Ontwikkel strategieën die schaalbaar zijn. Houd ondertussen het totale IT-landschap zo eenvoudig en zo ‘fit for purpose’ mogelijk. Beleg eigenaarschap en verantwoordelijkheden binnen multidisciplinaire teams. En veranker de juiste capabilities op gebied van technologie en data binnen managementteams en bestuur.”

Vanzelfsprekend kan zo’n transformatie een enorme uitdaging vormen voor organisaties en hun leiders. Belangrijke obstakels zijn hoge kosten, verkokerd leiderschap, moeite met het aantrekken en behouden van talent, slechte datakwaliteit en complexe legacy IT-systemen.

Kijkend naar de concrete stappen die een bedrijf kan zetten, noemt Wijers vijf fundamentele bouwstenen voor het realiseren van een digital enterprise:

De route naar een echte digitale onderneming

1: Klantervaring

Ten eerste moeten bedrijven die voorop willen blijven lopen hun klanten uitzonderlijke producten en diensten leveren, die beter zijn dan die van de concurrentie. “Zo simpel is het”, aldus Wijers.

“Organisaties beginnen vaak met het omzetten van hun bestaande producten en oplossingen in digitale diensten. De inzet van technologie en data zorgt ervoor dat mensen gaan nadenken over zaken als klantwaarde op de lange termijn en de introductie van bijvoorbeeld abonnementsmodellen en andere vormen van waardecreatie”, licht hij toe.

2: Operational backbone

De operationale backbone refereert aan de basisprincipes van hoe een bedrijf werkt. Het gaat evenwel verder dan alleen de interne bedrijfsvoering en omvat ook de integratie met partners. Denk onder meer aan het automatiseren van belangrijke processen – wat kan leiden tot een flinke efficiëntieslag – en het moderniseren van verouderde IT-systemen om ketenprocessen en gegevensuitwisseling te verbeteren.

“Voor veel organisaties omvat de operationele backbone zo’n beetje alles van ERP-implementaties tot volledige automatisering van productieomgevingen. Dit domein is goed voor ongeveer 40% van de IT-investeringen, wat het belang ervan weerspiegelt”, zegt Wijers.

3: Digitale infrastructuur

“Net zoals wegen en nutsvoorzieningen van vitaal belang zijn in de fysieke wereld, vormt een robuuste digitale infrastructuur de basis voor het probleemloos functioneren van moderne ondernemingen”, verduidelijkt hij.

Bedrijven moeten hun infrastructuur updaten en moderniseren – niet alleen de hardware, maar ook hun cybersecuritytools, cloud- en connectiviteitsinfrastructuur zoals netwerken en API’s. Digitalisering heeft de manier waarop infrastructuur werkt ingrijpend veranderd. In het digitale tijdperk is alles met elkaar verbonden.

4: Gedeelde data

“Data is een belangrijke asset, want cruciaal voor het leveren van uitzonderlijke klantervaringen, het optimaliseren van processen en het mogelijk maken van intelligente, datagestuurde beslissingen. De behoefte aan kwaliteitsdata over klanten, producten, prijzen en werknemers groeit exponentieel”, aldus Wijers.

Het efficiënt benutten en gebruiken van deze gegevens is fundamenteel. Niet in de laatste plaats om AI en algoritmes te kunnen voeden.

5: Digital smartness

Automatisering, generatieve AI, geavanceerde algoritmes – succesvolle bedrijven zijn slim genoeg om alle mogelijkheden te benutten die ze tot hun beschikking hebben. “AI en analytics transformeren daarbij zowel klantervaringen als de operationele efficiëntie”, aldus Wijers.

“Digital smartness verbetert klantinteracties door segmentatie, personalisatie en next-best-action-modellen. Ook versterkt het de operationele backbone van organisaties dankzij intelligentere processen en geautomatiseerde besluitvorming.”

De digital enterprise

Op basis van de genoemde vijf bouwblokken kunnen organisaties uiteindelijk hun koers veranderen en echte digital enterprises worden. “Deze zijn zoals gezegd vooruitstrevend en integreren digitale technologie in de kern van hun bedrijfsstrategieën”, benadrukt Wijers.

“De digital enterprise zoekt proactief naar relevante digitale technologie en implementeert deze om innovatie, efficiëntie en concurrentievoordeel aan te jagen. Dit type bedrijf is in staat om te anticiperen op marktveranderingen en nieuwe kansen en mogelijkheden te benutten.”

More on: Anderson MacGyver
Netherlands
Company profile
Anderson MacGyver is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Anderson MacGyver is a Regional partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.