Digitale leiders investeren het meest in business operations

04 september 2024 Consultancy.nl

Waarin investeren digitale leiders het komende jaar? Uit onderzoek van Anderson MacGyver blijkt dat het grootste deel van het budget niet wordt besteed aan de digitale verbetering van klantgerichte producten of diensten, maar juist aan de technologie-ondersteunde operaties.

Voor zijn jaarlijkse ‘Digital Business Monitor’ benaderde Anderson MacGyver meer dan 600 digitale leiders uit vier Europese landen, om inzicht te krijgen in welke onderwerpen hoog op de agenda staan en te ontdekken welke investeringsbeslissingen ze de komende maanden gaan nemen.

Anderson MacGyver onderzocht de rol van digitalisering binnen organisaties, waarbij de resultaten van twee verschillende groepen met elkaar werden vergeleken. Eén groep omvatte bedrijven die technologie en data gebruiken om de business te ondersteunen, terwijl een andere groep juist bedrijven omvatte die van digitalisering een integraal onderdeel van hun business hebben gemaakt.

Uit het onderzoek blijkt dat de tweede groep, de groep die er een holistische en meer geïntegreerde benadering van digitalisering op nahoudt, een groter deel van hun totale budget voor digitale investeringen (47%) reserveert dan de eerste groep (40%).

Digitale leiders investeren het meest in business operations

Wat betreft de gebieden waarbinnen digitale investeringen worden gedaan, hadden de onderzoekers de hypothese dat digitale leiders het grootste deel van hun budget zouden besteden aan de ontwikkeling van producten en diensten en aan digitale interacties met hun klanten.

“Van deze activiteiten wordt meestal gedacht dat ze bijdragen aan de omzetgroei en helpen om een concurrentievoordeel op te bouwen”, legt Robbert Petterson uit, die deze editie van de Digital Business Monitor leidde.

Enigszins verrassend is dan ook dat het onderzoek laat zien dat digitale leiders juist het meeste investeren – 31% van het totale budget – in hun bedrijfsoperaties. Ter vergelijking, 18% van de investeringen richt zich op het klantdomein, terwijl 11% van het budget naar productontwikkeling gaat.

“Hoewel dit verklaard kan worden door de grote investeringen die nodig zijn om een complex legacy-landschap te vervangen en moderniseren (het grootste digitale pijnpunt dat door de meeste leiders wordt genoemd), wordt door de respondenten het domein van bedrijfsoperaties ook als het meest onderscheidend ervaren”, licht Petterson toe.

“Door te investeren in de gebieden die onderscheidende waarde bieden, gebruiken digitale leiders de kracht van technologie en data om impact te maken, concurrentievoordeel te behalen en te zorgen dat het bedrijf op de lange termijn kan overleven”, concludeert hij.

More on: Anderson MacGyver
Netherlands
Company profile
Anderson MacGyver is a Regional partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Anderson MacGyver is a Regional partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.