Amsterdam lijkt tussentijdse klimaatdoelen niet te gaan halen

06 september 2024 Consultancy.nl

Amsterdam loopt niet op schema om zijn klimaatdoelen te halen. Dat is te lezen in een onderzoeksrapport van CE Delft.

Om de Parijse klimaatdoelen te realiseren, moet ons land tegen 2050 zijn CO2-uitstoot met 100% hebben gereduceerd ten opzichte van het basisjaar 1990. In 2030 vindt een tussentijdse toets plaats: dan moet Nederland 55% minder broeikasgassen uitstoten dan in 1990.

Amsterdam heeft de lat voor 2030 hoger gelegd dan de landelijke ambitie: de stad wil in dat jaar 60% minder broeikasgassen uitstoten dan in 1990. CE Delft verwacht dat Amsterdam echter hooguit op een reductie van 45% zal uitkomen.

Daarmee heeft het onderzoeks- en adviesbureau zijn prognose van vorig jaar nog iets naar beneden bijgesteld – toen kwam het nog uit op een reductie van 48%.

Onze hoofdstad is overigens bepaald geen uitzondering. Uit eerder onderzoek van Berenschot bleek dat zeven op de tien gemeenten achterlopen op hun doelen voor 2030. En volgens de nieuwe studie van CE Delft koerst heel Nederland af op een CO2-reductie van 72% in 2050 – heel wat minder dan de afgesproken 100%.

Strengere meetmethode

Dat Amsterdam lager scoort dan vorig jaar heeft deels te maken met de strengere meetmethode die CE Delft hanteert. Het adviesbureau gaat niet meer uit van gemeentebeleid en ambities, maar enkel van concrete plannen.

Zo telt CE Delft de projecten om Amsterdamse woningen van het aardgas te halen wel mee. Volgens de onderzoekers is de bebouwde omgeving van onze hoofdstad uiterlijk in 2040 aardgasvrij. Ook hierin zijn de verwachtingen voor 2030 echter teruggeschroefd ten opzichte van een jaar geleden.

Het aansluiten van Amsterdamse woningen op het warmtenet van Vattenfall schiet ook niet echt op. In eerste instantie was de ambitie om in 2033 in totaal 110.000 woningen en bedrijfslocaties te hebben aangesloten. Inmiddels is deadline verschoven naar 2040.

Vervuilend wegverkeer

Verder weet Amsterdam zijn wegverkeer minder snel te verduurzamen dan eerder gepland. In 2019 had de stad het plan om in 2030 binnen zijn gemeentegrenzen een verbod in te voeren op brandstofpersonenauto’s. Wegens juridische complexiteit is dat plan inmiddels van tafel geveegd.

Amsterdam heeft deze tegenslag geprobeerd te compenseren door strengere eisen te stellen aan bedrijfsbusjes en vrachtwagens. Maar het verduurzamen van deze zakelijke voertuigen gaat ook minder snel dan eerder geraamd.

Om het verduurzamen van het wegverkeer te versnellen kan de gemeente volgens CE Delft onder andere inzetten op meer deelvervoer en schonere vuilniswagens.

Stroomnet

Op dit moment is de gemeente samen met de Amsterdamse Haven en het Afval Energie Bedrijf (AEB) bezig met het realiseren van een stoomnetwerk dat helpt om het aardgasverbruik terug te dringen. CE Delft schrijft echter dat dit project niet enorm opschiet.

Hoewel de onderzoekers strenger zijn dan vorig jaar, blijven ze op sommige vlakken toegeeflijk. CE Delft gaat er bijvoorbeeld vanuit dat het overvolle stroomnet zonder vertraging zal worden uitgebreid.

Volgens dagblad Parool is dat wellicht wat al te optimistisch. Tot en met 2050 moet het aantal elektriciteitshuisjes bijvoorbeeld worden verdubbeld van zo’n 2.500 naar ruim 5.000. “Een heidens karwei”, schrijft de Amsterdamse krant.

More on: CE Delft
Netherlands
Company profile
CE Delft is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

CE Delft is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.