Odido en Bliss: Succesvolle projecten in de schijnwerpers
Telecomprovider Odido (het voormalige T-Mobile) werkt al jaren samen met veranderbureau Bliss uit Leiden. Inmiddels staat de teller op meer dan 300 projecten.
Met acht miljoen klanten behoort Odido tot de grootste drie telecomprovider van ons land, samen met KPN en VodafoneZiggo. Odido levert telecomdiensten aan zowel bedrijven als particulieren, waaronder mobiele telefonie, breedbandinternet en overige diensten als smart entertainment en cloudopslag.
Vanuit de noodzaak om continu te blijven vernieuwen, lanceert het telecombedrijf elk jaar tientallen verandertrajecten, gericht op thema’s als procesverbetering, customer experience, innovatie, digitalisering, of grote strategische mijlpalen zoals de lancering van nieuwe producten of de recente rebranding naar Odido.
Met zijn community van projectmanagers en verandermanagers heeft Bliss sinds de oprichting in 2017 meer dan 300 projecten gerealiseerd bij Odido. We lopen kort langs vier voorbeelden.
Implementatie van ESG-rating
Odido heeft de doelstelling om tegen 2025 een hogere ESG-rating te behalen op het gebied van duurzaamheid. Wouter Boven, duurzaamheidsexpert, implementatiemanager en freelancer vanuit Bliss, werd aan boord gehaald om te helpen dit doel te bereiken. Met zijn inzet is duurzaamheid aanzienlijk tastbaarder geworden binnen de organisatie en zijn de duurzame doelstellingen omgezet naar concrete actiepunten.
Mede dankzij de inspanningen van Boven, heeft Odido een zilveren medaille van EcoVadis in de wacht weten te slepen. EcoVadis toetst de prestaties van bedrijven op basis van 21 duurzaamheidscriteria verdeeld over meerdere kernthema’s. Partijen met een goede score ontvangen een certificering. Met de zilveren plak op zak is Odido er nog niet, want in de toekomst wil het telecombedrijf opgaan voor een gouden plak.
Migratie van NL-Alert bij Odido
Nadat de overheid in 2022 besloot van broker te veranderen voor NL-Alert (de nieuwe broker was One2Many) startte Odido in mei 2022 met het NL Alert-project, met als doel de NL-Alert-dienstverlening te kunnen blijven leveren na de migratie naar de nieuwe broker. Rob Kuijpers, freelancer bij Bliss, kwam aan boord om een leidende rol in te nemen als projectmanager.
De belangrijkste prioriteit was het creëren van een betrouwbare en veilige oplossing met de hoogste prioriteit voor bedrijfszekerheid. Door hier goed op te focussen, leidde Kuijpers het team naar een geslaagde migratie, waarbij de nieuwe meldkamersystemen succesvol werden gekoppeld aan Odido.
Lancering van Odido Business
In 2023 stond Odido voor een belangrijke mijlpaal: de introductie van het nieuwe merk Odido Business. Aan een klein en toegewijd team de taak om deze lancering tot een succes te maken.
De doelstelling luidde: zorgen voor een goed ingerichte B2B COPS-organisatie (medewerkers, processen en communicatie) voor de go-live van Odido. De afdeling B2B Customer Operations (COPS) bestaat uit zo’n 200 in-house en 200 outsource medewerkers.
Mariëlle de Wit, freelancer bij Bliss, speelde als projectmanager een belangrijke rol bij de lancering. “Met haar leiderschap werd de implementatie bij B2B COPS een succes, waardoor medewerkers echte ambassadeurs werden van het sprankelende nieuwe merk.”
Introductie van single sign on-software
De fusie van T-Mobile en Tele2 (in 2017) bracht uitdagingen met zich mee, vooral op het gebied van klantinloggen en -ervaring. Klanten konden nog steeds inloggen via afzonderlijke applicaties en systemen. Serviceverzoeken en informatie kwamen binnen in verschillende systemen die niet gekoppeld waren. Als gevolg daarvan moesten medewerkers verschillende schermen open hebben om klanten adequaat te bedienen.
Een single sign on (SSO)-oplossing moest uitkomst bieden, zodat T-Mobile-klanten voortaan konden inloggen op verschillende applicaties met dezelfde inloggegevens. Bodé, freelancer bij (Bliss, speelde een belangrijke rol bij de introductie van deze SSO-oplossing.
“Met zijn inzet kunnen klanten nu naadloos inloggen op verschillende systemen met één set inloggegevens. Dit heeft geresulteerd in een verbeterd klantinzicht en minder technisch gedoe voor medewerkers.”