Jeroen van den Berg over drie valkuilen bij een post-merger integratie
Uit verschillende studies blijkt dat tussen de 70% en 90% van de post-merger integratietrajecten niet de beoogde doelstellingen bereikt. Wat kunnen integratiemanagers doen om het slagingspercentage op te schroeven? We stelden de vraag aan Jeroen van den Berg van Bliss, die betrokken was bij tal van complexe integraties.
Om te beginnen, wat voor ervaring heb je in het vak?
“Bij mijn vorige werkgever, Majorel, heb ik de integratie geleid na de overname van klantenservices van Netflix en Booking.com. Voor mij zijn dit de ultieme verandertrajecten, omdat je met verschillende, parallelle processen werkt die allemaal samenkomen. Je moet kennis hebben van verschillende disciplines, wat het uitdagend en interessant maakt.”
Wat zijn, vanuit jouw ervaring, de grootste valkuilen bij post-merger integratie?
“Ik heb er zelf drie valkuilen ervaren in de projecten die ik leidde.”
“Onvoldoende focus op de menselijke factor: verandering heeft een enorme impact op mensen. Ze maken zich vaak zorgen over hun arbeidsvoorwaarden of hun rol binnen het nieuwe bedrijf. Transparante communicatie is daarom cruciaal om onzekerheden en weerstand weg te nemen.”
“Onvoldoende resources: er zijn veel workstreams die tegelijkertijd gemanaged moeten worden. Je hebt aan beide kanten voldoende mensen en expertise nodig. Vooral de ontvangende partij moet gemotiveerd zijn en plezier halen uit het project. Daarnaast kan het inhuren van specifieke expertise op het gebied van juridisch advies, HR, of finance een groot verschil maken.”
“Onvoldoende focus op het proces. Het proces is net zo belangrijk als het eindresultaat. Het juiste team om je heen verzamelen en investeren in de juiste expertise is essentieel. Zo hebben we bij Booking.com ervoor gekozen om gespecialiseerde experts in te schakelen, wat uiteindelijk van grote waarde bleek.”
Als je één advies zou kunnen geven aan bedrijven die voor een post-merger integratie staan, wat zou dat zijn?
“Zorg voor voldoende mensen per workstream, met de juiste expertise, en maak hen vrij om zich volledig op het project te richten.”
“Een geslaagde post-merger integratie draait om méér dan een goed plan: het vraagt aandacht voor de mensen achter de verandering, voldoende middelen en een zorgvuldig proces. Transparantie, gedreven teams en gespecialiseerde expertise maken het verschil.”
“Bedrijven die slim investeren in hun post-merger integratiestrategie en hun mensen de ruimte geven om mee te bouwen, vergroten hun kans op een naadloze integratie en een succesvolle toekomst.”