‘Familiegevoel’: Koen Hilhorst bouwt al 15 jaar mee aan Mobilee
Koen Hilhorst vierde onlangs een mooi jubileum. Bij de start van het nieuwe jaar werkte hij precies vijftien jaar voor Mobilee. Welke ontwikkeling hebben hij én Mobilee gedurende die jaren doorgemaakt? En wat maakt dat hij het nog altijd zo naar zijn zin heeft bij de Utrechtse specialist in digitale transformatie? We vroegen het aan Koen.
Het was op 1 januari 2009 dat Koen Hilhorst startte bij Mobilee. “Maar het lijkt als de dag van gisteren”, zegt hij lachend.
Hij kwam destijds vers uit de schoolbanken. “Tijdens mijn studies Bedrijfskundige Informatie en Bedrijfskunde had ik bij Aon al wat ervaring opgedaan als junior business consultant, maar Mobilee voelde als mijn eerste échte werkgever.”
Een spannend moment dus voor Koen – maar óók een klein beetje voor Mobilee, blikt hij terug. “Mobilee bestond tot dusver uit zeer ervaren senior consultants, en het was nieuw voor ze om een meer junior collega aan te nemen.”
Desondanks was het vertrouwen groot, herinnert hij zich. “Al snel mocht ik aan de slag op mijn eerste opdracht, bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat in Den Haag – inmiddels Infrastructuur en Waterstaat.”
Binnen een groot veranderprogramma, inclusief reorganisatie, leerde hij vele facetten van het consultancyvak kennen. “In diverse rollen – businessanalist, projectleider, processpecialist – heb ik daar in hoog tempo aan mijn ervaring kunnen werken. Kortom: een geweldige kickstart van mijn werkzame leven.”
Thuishaven
Vijftien jaar later speelt dat werkzame leven zich nog altijd af bij Mobilee – al is het in sommige opzichten allang niet meer hetzelfde bureau als waar hij ooit begon. “In de afgelopen vijftien jaar is Mobilee gegroeid van een klein clubje van ongeveer tien naar zo’n 70 collega’s. Maar belangrijker nog: we zijn ook gegroeid qua professionaliteit, uitstraling en identiteit in de markt.”
En hoezeer het bureau zich ook heeft ontwikkeld, “het voelt voor mij nog steeds als een fijne thuishaven”, benadrukt Koen. “Het is geweldig om mee te bouwen aan dit mooie bedrijf. Ik heb mogen bijdragen aan vele proposities, strategieontwikkeling, evenementen en publicaties. En als HR-manager begeleid ik collega’s bij hun ontwikkeling binnen ons bedrijf. Dit alles geeft nog altijd veel energie!”
Heel wat keukens
Uiteraard werkte Koen de afgelopen vijftien jaar ook aan tal van klantopdrachten, waaronder de afgelopen jaren bijvoorbeeld het inzichtelijk maken van klantreizen voor PGGM en het bouwen van een slagvaardige IV/IM-organisatie bij Prisma.
“Ik heb een kijkje mogen nemen in héél wat keukens, bij organisaties in diverse sectoren – van de zorg tot de Rijksoverheid, telecom, finance, gemeenten en het openbaar vervoer. Dat heeft gezorgd voor een mooie afwisseling in opdrachten, rollen en omgevingen, waarbij de scope, complexiteit en mijn verantwoordelijkheid geleidelijk zijn gegroeid.”
“Ik ervaar Mobilee als een club waar ik mezelf kan zijn.”
Gevraagd naar de projecten die hem het meest zijn bijgebleven, kan Koen maar moeilijk kiezen. “Een hele mooie was de ontwikkeling van een aantal innovatieve en impactvolle oplossingen voor ov-reizigers, in opdracht van Translink. Denk aan uitcheckgemist.nl, Reizen op Rekening en OVpay – het in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel.”
“Mijn rol als business- en procesanalist was om slim mee te denken en te adviseren over de oplossingen, maar vooral ook om de organisatie Translink klaar te maken voor de levering van deze nieuwe diensten”, legt hij uit. “Superleuk vond ik het ook toen ze me vroegen om interim-delivery manager te worden om de daadwerkelijke levering van de diensten te coördineren.”
Sneeuwbaleffect
De laatste vijf jaar heeft Koen zich gestort op het thema informatiemanagement. “Dit is nog steeds één van de kernthema’s binnen Mobilee en heel actueel bij eigenlijk al onze opdrachtgevers.”
Het stond ook centraal in Koens opdracht voor Cello, een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. “Ik heb Cello in 2019 geholpen aan een advies en meerjarenplan voor een toekomstbestendige inrichting en toepassing van informatiemanagement.”
“Van dit advies maken ze tot op de dag van vandaag dankbaar gebruik voor de doorontwikkeling van de organisatie”, blikt hij trots terug. “Heel mooi om hiervan op de hoogte te blijven en te mogen blijven meedenken met deze sympathieke organisatie. Wat ik ook mooi vind is dat deze opdracht een soort sneeuwbaleffect veroorzaakte: ik heb hierna meerdere zorginstellingen, waaronder Prisma, mogen helpen op dit interessante thema.”
Samen
Hoeveel tijd Koen en zijn collega’s ook doorbrengen bij de klant, binnen Mobilee leeft een sterk “familiegevoel”, zo geeft hij aan. “Ik ervaar Mobilee als een club waar ik mezelf kan zijn en waar op een constructieve manier ‘samen’ wordt gewerkt aan ons mooie bureau.”
Ook in het werken aan professionele en persoonlijke ontwikkeling trekt Mobilee nadrukkelijk op als één team. “Bijvoorbeeld door gezamenlijk trainingen te volgen of sessies te organiseren voor én door onszelf. Kennisdeling en teambuilding worden hierdoor gecombineerd.”
En bij het aantrekken van nieuwe collega’s wordt altijd gekeken of zij ook “als persoon” goed binnen het team passen. “Dat vinden we minstens zo belangrijk als de inhoudelijke skills en ervaring. Mede hierdoor is Mobilee erin geslaagd een groep hele leuke mensen te verzamelen én ondertussen te werken aan een mooie professionele groei.”
“Ik heb tot op de dag van vandaag passie voor het consultancyvak.”
Daarnaast wordt ook tijd gemaakt om samen te ontspannen. “Ik heb vele mooie herinneringen aan alle leuke dingen die we met elkaar doen. Denk aan de legendarische jubileumtrips, de talloze sportieve activiteiten en de gezellige borrels en diners.”
Opgeteld zorgt het volgens Koen voor blije medewerkers die trots zijn om te werken voor Mobilee. “En daar profiteren ook onze opdrachtgevers van”, geeft hij aan. “Dat zie je ook terug in de verschillende lijstjes en rankings, waar we al jaren hoge ogen gooien.”
Nog vele jaren
Het moge duidelijk zijn: na vijftien jaar is Koen nog lang niet uitgekeken op Mobilee. “Dankzij de diversiteit in opdrachten, de interne groei van Mobilee en mijn eigen ontwikkeling heb ik tot op de dag van vandaag passie voor het consultancyvak en blijf gemotiveerd om organisaties te helpen bij hun uitdagingen.”
Wat de volgende vijftien jaar hem precies gaan brengen weet hij nog niet. “Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n vooruitkijker. Ik ben heel blij met de werk-privébalans die ik momenteel heb en met mijn plek binnen Mobilee.”
Eind dit jaar rondt hij na drie jaar zijn huidige opdracht als informatiemanager bij de Gemeente Den Haag af. “Tot die tijd ga ik nadenken over wat voor vervolgopdracht ik interessant zou vinden. Het informatiemanagement verveelt me voorlopig niet, dus een mooie adviesopdracht binnen dit thema laat ik zeker niet liggen.”
Voor de langere termijn kijkt hij uit naar de samenwerking met TMC, waar Mobilee zich eind vorig jaar bij aansloot. “Ik verheug me op het ontdekken van mooie kruisbestuivingen en wat ik hierin persoonlijk kan betekenen.”
“En verder zie ik wel wat er op me afkomt – dan komt het wel goed”, besluit hij met een glimlach.