GVB en YNNO: Een langdurige relatie voor een inspirerende werkplek

18 maart 2024 Consultancy.nl

Al jaren werkt openbaarvervoerbedrijf GVB samen met YNNO op het gebied van innovatieve manieren van werken. Een blik op enkele van de trajecten waarmee het adviesbureau het GVB heeft geholpen met het ontwerpen van een inspirerende werkplek voor zijn mensen.

Het GVB (voorheen een afkorting voor Gemeentevervoerbedrijf) is verantwoordelijk voor het exploiteren van tram-, bus-, metro- en veerdiensten binnen Amsterdam en de omliggende regio’s. Het biedt essentiële vervoersdiensten aan inwoners en bezoekers van Amsterdam. Bij GVB werken zo’n 5.000 medewerkers, uitzendkrachten en externen.

De samenwerking tussen het GVB en YNNO, een specialist in nieuwe manieren van werken, gaat al terug naar 2014. Destijds begeleidde het bureau het management en de medewerkers van het hoofdkantoor van het GVB bij het vormen van een visie voor een toekomstige manier van werken. Dit resulteerde in een herontworpen werkomgeving, wat ook een indrukwekkende ruimtebesparing van 40% opleverde.

GVB en YNNO: Een langdurige relatie voor een inspirerende werkplek

Foto: Keesnan Dogger fotografie Alkmaar

In 2021 kwam YNNO opnieuw aan tafel bij het GVB, ditmaal als gevolg van de overgang naar hybride werken die voortkwam uit de coronapandemie. YNNO’s aanpak leidde tot een aanscherping van het eerder ontwikkelde werkconcept, niet alleen op het gebied van huisvesting, maar ook op het gebied van gedrag en verandering (de zogeheten ‘zachte’ factoren). Hierdoor kon het GVB opnieuw een forse ruimtebesparing realiseren en een deel van het gebouw afstoten.

Een ander bijzonder project waarbij YNNO betrokken was, betrof de tijdelijke inrichting van de Hoofdwerkplaats in Diemen. YNNO hielp bij het introduceren van een hybride werkconcept, waarbij activiteit-gerelateerd gewerkt en vergaderd wordt. Het traject resulteerde in een efficiëntere benutting van de ruimte en een verbeterde samenwerking tussen teams.

Gedurende al deze projecten stond het creëren van verbinding tussen medewerkers en het bevorderen van ketensamenwerking centraal. Een ketensamenwerking die niet alleen teamoverstijgend op de locaties zelf werkt, maar ook over de verschillende organisatieonderdelen heen.

Integrale aanpak

In de projecten heeft YNNO een integrale aanpak gehanteerd, waarbij de diverse disciplines van het bureau – Huisvesting & Werkplek, Gedrag & Verandering en ICT – werden gecombineerd.

Frederik van Steenbergen, namens YNNO als adviseur betrokken bij het laatste traject, licht toe: “We hebben veel aandacht besteed aan de borging aan de voorkant en daarmee draagvlak gecreëerd voor de nieuwe manier van werken, op een dusdanige manier dat de organisatie zelfredzaam is en de tools in huis heeft om door te ontwikkelen en in gesprek te blijven.”

Die aanpak van YNNO bleek keer op keer succesvol bij de GVB-projecten. Agnes ten Cate, adviseur bij YNNO: “Door onze integrale aanpak staat er nu echt een andere organisatie. We hebben samengewerkt aan een werkomgeving die bij het GVB en de gebruikers past, voor nu en in de toekomst.”

Naast de successen waren er ook uitdagingen. Zo was er initieel onvoldoende oog voor de cruciale rol van de digitale vaardigheden van de GVB-werknemers. Peter Buisman, directeur Human Resources van het GVB: “Het belang van digitale vaardigheden heb ik onderschat. Het is prettig dat YNNO user adoption-trajecten kan leveren.”

Met user adoption trajecten doelt Buisman op de benodigde strategieën of activiteiten die uitgevoerd worden zodat gebruikers nieuwe manieren van werken kunnen omarmen.

Positieve cultuurverandering

Uiteindelijk heeft de begeleiding van YNNO niet alleen geleid tot fysieke veranderingen, maar ook tot een positieve verandering in de organisatiecultuur. Zoals Peter Buisman opmerkt: “We wilden een betere ketensamenwerking en dat is dik gelukt.”

“Medewerkers geven aan dat ze nu meer contact hebben met collega’s, afdelingen werken beter samen en er is meer transparantie”, vult Ten Cate aan. “Ik denk dat de onderlinge samenwerking nu veel natuurlijker verloopt. Vanuit ‘ik en het team’ is er nu een ‘wij en GVB’-gevoel ontstaan.”

En terwijl zowel YNNO als het GVB zeer te spreken is over het resultaat, erkennen de twee bedrijven dat er richting de toekomst zeker nog ruimte bestaat voor verbetering. “Het ontwikkelen van digitale vaardigheden blijft een aandachtspunt, evenals het bevorderen van locatie-overstijgend werken.”

Maar dat is voorlopig voor later, want YNNO en het GVB kunnen met trots terugkijken op een geslaagde en afgeronde fase van dit traject. “Er staat nu een werkomgeving die klaar is voor de toekomst.”

More on: YNNO
Netherlands
Company profile
YNNO is a Netherlands partner of Consultancy.org